Thanks Tuan Zahid atas informasi ni. Ini merupakan satu
usahawa yang baik supaya semua usahawan menjadi
baginda sebagai contoh teladan.
Jika kita perhatikan sekarang, para peniaga suka menggunakan
teknik mengurangkan harga untuk mengalahkah pesaing.
Bagi saya, adalah lebih baik mengekalkan harga tetapi
menambahkan nilaikan sesuautu produk.
ahakzzz..
bagi pendapat zis..harga memainkan satu peranan yang penting dalam pemasaran..
aspek pertama yang dilihat oleh pelanggan adalah harga..contoh kita tgk perbandingan antara MAS dan AirAsia..macam mana AirAsia dalam masa yang sangat singkat boleh berdiri sama tinggi bersama MAS? sedangkan MAS mementingkan aspek quality..manakala AirAsia mementingkan aspek harga..dua jenis pendekatan yang berbeza..
ini adalah kerana negara kita masih lagi berada di third world country..iaitu harga lebih penting daripada quality..ini adalah kerana rata2 pelanggan di malaysia adalah berpendapatan rendah - sederhana..perception ini adalah berbeza jika kita berada di first world country..di mana mereka tidak kisah untuk berbelanja seberapa banyak pun asalkan mereka dapat quality barang yg mereka harapkan..lagipun di sana hak kepenggunaan mereka sangat kuat dan aktif..itulah sebabnya mereka tidak kisah pasal duit..
tapi tidak dinafikan juga quality sangat penting..tetapi jika kita dapat mengurangkan harga selari dengan peningkatan quality..ini adalah strategi yang paling baik..dan strategi inilah yang kini sedang diusahakan oleh syarikat2 gergasi dunia..salah satu contoh adalah perabot yang dahulunya diperbuat daripada kayu jati..harga yang mahal tapi berkualiti tinggi..tapi kini boleh digantikan dengan kayu pokok getah di mana harganya jauh lebih murah tetapi kualitinya masih tinggi..
jika di dalam pemasaran..4P ini dinamakan sebagai marketing mix..nama pun dah mix..jadi kesemua 4P ini hendaklah berjalan selari bersama..maksudnya kita tidak boleh hanya memandang kepada satu elemen sahaja..kita perlu mengubah pergabungan antara marketing mix itu sekali..contohnya jika kita ingin mengubah aspek product dengan menambah added value kepada product tersebut..price juga hendaklah dinaikkan selari dengan peningkatan kos..walau bagaimanapun, harga boleh dikurangkan jika kita ingin mengejar market share..tetapi profit margin kita juga terpaksa dikurangkan..jadi cara untuk kita promosikan product baru tersebut adalah berbeza juga dengan yang lama..dan place juga mungkin berbeza mengikut kepada accessible pelanggan kepada product kita dan terhadap market segmentation kita..
jadi kesimpulannya..semua elemen marketing mix dan juga quality adalah sangat penting dalam pemasaran kita..
dua lagi P hehe.. aku yg dulu marketing pun dah lupe..
ahakzzz..
jika di dalam pemasaran..kita boleh jumpa sampai 20P..cuma dari kita sahaja bagaimana untuk memantapkan penggunaan 20P kita itu..tetapi yang 4P ini adalah asas kepada P yang lain..rasanya 2P yang lain tu adalah PROSES dan PEOPLE..
tapi apa2 pon zis sangat2 berterima kasih kepada mr zahid sebab slama ni zis cuma tau marketing mix ni daripada buku sahaja..baru hari ni zis tau benda ni telah diamalkan sejak zaman Rasullullah SAW lagi..thanks