TPR - Tips Pemasaran Rasulullah..Sesuai Utk Peniaga Online & Offline..

zahid isa

freshman
Joined
Oct 22, 2010
Messages
103
Points
0
dua lagi P hehe.. aku yg dulu marketing pun dah lupe..
Salam bro redfar... dlm masa trdekat akan saya dedahkan lagi 2P untuk melengkapi teknik TPR... InsyaAllah sama2 kita amalkan utk berjaya dlm perniagaan & mendapat keberkatan & naungan Ilahi...
 

kephal

freshman
Joined
Dec 13, 2010
Messages
515
Points
0
emm bgus nih..leh ikut contoh cmne rasulullah berbisnes..
 

zahid isa

freshman
Joined
Oct 22, 2010
Messages
103
Points
0
memang nak print la nasihat ni..
lagi satu jangan lupe bersedekah harta kita pada fakir miskin.. 5% pun jadi.. :)
Rabbit_fire, print banyak2 letak kat masjid... :D
Betul tu, bila dah berjaya tu, jgn lupa bayar zakat, derma anak-anak yatim, derma buat masjid/sekolah tahfiz, sponsor faqir miskin buat haji/umrah, dan lain-lain amal jariah utk bekalan di alam akhirat...
 

Pak.Din

freshman
Joined
Feb 14, 2011
Messages
59
Points
0
amat berguna..terima lasih kerana berkongsi
 

zahid isa

freshman
Joined
Oct 22, 2010
Messages
103
Points
0

zis

Newbie
Joined
Mar 9, 2011
Messages
433
Points
16
Thanks Tuan Zahid atas informasi ni. Ini merupakan satu
usahawa yang baik supaya semua usahawan menjadi
baginda sebagai contoh teladan.

Jika kita perhatikan sekarang, para peniaga suka menggunakan
teknik mengurangkan harga untuk mengalahkah pesaing.
Bagi saya, adalah lebih baik mengekalkan harga tetapi
menambahkan nilaikan sesuautu produk.
ahakzzz..

bagi pendapat zis..harga memainkan satu peranan yang penting dalam pemasaran..
aspek pertama yang dilihat oleh pelanggan adalah harga..contoh kita tgk perbandingan antara MAS dan AirAsia..macam mana AirAsia dalam masa yang sangat singkat boleh berdiri sama tinggi bersama MAS? sedangkan MAS mementingkan aspek quality..manakala AirAsia mementingkan aspek harga..dua jenis pendekatan yang berbeza..

ini adalah kerana negara kita masih lagi berada di third world country..iaitu harga lebih penting daripada quality..ini adalah kerana rata2 pelanggan di malaysia adalah berpendapatan rendah - sederhana..perception ini adalah berbeza jika kita berada di first world country..di mana mereka tidak kisah untuk berbelanja seberapa banyak pun asalkan mereka dapat quality barang yg mereka harapkan..lagipun di sana hak kepenggunaan mereka sangat kuat dan aktif..itulah sebabnya mereka tidak kisah pasal duit..

tapi tidak dinafikan juga quality sangat penting..tetapi jika kita dapat mengurangkan harga selari dengan peningkatan quality..ini adalah strategi yang paling baik..dan strategi inilah yang kini sedang diusahakan oleh syarikat2 gergasi dunia..salah satu contoh adalah perabot yang dahulunya diperbuat daripada kayu jati..harga yang mahal tapi berkualiti tinggi..tapi kini boleh digantikan dengan kayu pokok getah di mana harganya jauh lebih murah tetapi kualitinya masih tinggi..

jika di dalam pemasaran..4P ini dinamakan sebagai marketing mix..nama pun dah mix..jadi kesemua 4P ini hendaklah berjalan selari bersama..maksudnya kita tidak boleh hanya memandang kepada satu elemen sahaja..kita perlu mengubah pergabungan antara marketing mix itu sekali..contohnya jika kita ingin mengubah aspek product dengan menambah added value kepada product tersebut..price juga hendaklah dinaikkan selari dengan peningkatan kos..walau bagaimanapun, harga boleh dikurangkan jika kita ingin mengejar market share..tetapi profit margin kita juga terpaksa dikurangkan..jadi cara untuk kita promosikan product baru tersebut adalah berbeza juga dengan yang lama..dan place juga mungkin berbeza mengikut kepada accessible pelanggan kepada product kita dan terhadap market segmentation kita..

jadi kesimpulannya..semua elemen marketing mix dan juga quality adalah sangat penting dalam pemasaran kita..

dua lagi P hehe.. aku yg dulu marketing pun dah lupe..
ahakzzz..

jika di dalam pemasaran..kita boleh jumpa sampai 20P..cuma dari kita sahaja bagaimana untuk memantapkan penggunaan 20P kita itu..tetapi yang 4P ini adalah asas kepada P yang lain..rasanya 2P yang lain tu adalah PROSES dan PEOPLE..

tapi apa2 pon zis sangat2 berterima kasih kepada mr zahid sebab slama ni zis cuma tau marketing mix ni daripada buku sahaja..baru hari ni zis tau benda ni telah diamalkan sejak zaman Rasullullah SAW lagi..thanks
 

zahid isa

freshman
Joined
Oct 22, 2010
Messages
103
Points
0
ahakzzz..

bagi pendapat zis..harga memainkan satu peranan yang penting dalam pemasaran..
aspek pertama yang dilihat oleh pelanggan adalah harga..contoh kita tgk perbandingan antara MAS dan AirAsia..macam mana AirAsia dalam masa yang sangat singkat boleh berdiri sama tinggi bersama MAS? sedangkan MAS mementingkan aspek quality..manakala AirAsia mementingkan aspek harga..dua jenis pendekatan yang berbeza..

ini adalah kerana negara kita masih lagi berada di third world country..iaitu harga lebih penting daripada quality..ini adalah kerana rata2 pelanggan di malaysia adalah berpendapatan rendah - sederhana..perception ini adalah berbeza jika kita berada di first world country..di mana mereka tidak kisah untuk berbelanja seberapa banyak pun asalkan mereka dapat quality barang yg mereka harapkan..lagipun di sana hak kepenggunaan mereka sangat kuat dan aktif..itulah sebabnya mereka tidak kisah pasal duit..

tapi tidak dinafikan juga quality sangat penting..tetapi jika kita dapat mengurangkan harga selari dengan peningkatan quality..ini adalah strategi yang paling baik..dan strategi inilah yang kini sedang diusahakan oleh syarikat2 gergasi dunia..salah satu contoh adalah perabot yang dahulunya diperbuat daripada kayu jati..harga yang mahal tapi berkualiti tinggi..tapi kini boleh digantikan dengan kayu pokok getah di mana harganya jauh lebih murah tetapi kualitinya masih tinggi..

jika di dalam pemasaran..4P ini dinamakan sebagai marketing mix..nama pun dah mix..jadi kesemua 4P ini hendaklah berjalan selari bersama..maksudnya kita tidak boleh hanya memandang kepada satu elemen sahaja..kita perlu mengubah pergabungan antara marketing mix itu sekali..contohnya jika kita ingin mengubah aspek product dengan menambah added value kepada product tersebut..price juga hendaklah dinaikkan selari dengan peningkatan kos..walau bagaimanapun, harga boleh dikurangkan jika kita ingin mengejar market share..tetapi profit margin kita juga terpaksa dikurangkan..jadi cara untuk kita promosikan product baru tersebut adalah berbeza juga dengan yang lama..dan place juga mungkin berbeza mengikut kepada accessible pelanggan kepada product kita dan terhadap market segmentation kita..

jadi kesimpulannya..semua elemen marketing mix dan juga quality adalah sangat penting dalam pemasaran kita..



ahakzzz..

jika di dalam pemasaran..kita boleh jumpa sampai 20P..cuma dari kita sahaja bagaimana untuk memantapkan penggunaan 20P kita itu..tetapi yang 4P ini adalah asas kepada P yang lain..rasanya 2P yang lain tu adalah PROCESS dan PEOPLE..

tapi apa2 pon zis sangat2 berterima kasih kepada mr zahid sebab slama ni zis cuma tau marketing mix ni daripada buku sahaja..baru hari ni zis tau benda ni telah diamalkan sejak zaman Rasullullah SAW lagi..thanks
Pertamanya thanks banyak2 kpd zis krn berkongsikan maklumat tambahan yg begitu bermanafaat. Saya amat bersetuju dgn zis bahawa dlm pemsaran tidak trikat kpd bberpa P sahaja spt yg dijelaskan, ianya amat dinamik & sentiasa berkembang mengikut kreativiti peniaga itu sendiri & juga kehendak pelangan ...

Wlaubagaimanapun elemen asas yg diterapkan oleh Rasulullah S.A.W ini menjadi asas penting kpd mcm2 P lagi... Ini bukan hanya berdasarkan teori semata, namun saya alami & amalkannya sepanjang keterlibatan dlm perniagaan sejak berusia awal 20an lagi. Dan sebenar-benarnya sejak saya kecil lagi apabila dibesarkan dlm keluarga yg berniaga (ibu bapa saya mmg peniaga tegar!... sbb tu kot sy xsuka kerja dgn org.. hehe).

Berkaitan dgn 2 P lagi tu... betul 'rasanya' zis tu... P yg pertama adalah PROCESS & P yg kedua adalah PEOPLE. Wow! hebat la zis, bukan calang2 org ni... hehe. Penjelasan berkaitan 2 P tersebut akan saya nyatakan di masa akan dtg sbb sekarang kesuntukan masa, nak solat subuh dulu & mengaji Quraan...

Apapun trima kasih kpd semua yg membaca thread ini... Sy yakin anda semua pasti akan berjaya cemerlang & diberkati krn minat dgn pendekatan Rasulullah S.A.W. Ini penting, krn keberkatan & kekuatan kita adalah pada Idola yg menghubung terus kepada sang pencipta yg Maha Agung!

Motivasi Transformasi Diri, Cintai Nabi, Redha Ilahi...

Wallaahua'lam.

Segala ilmu milik Allah 'Azza Wajalla, kita makhluq hanya penyampai shj.

Ikhlas: Zahid Isa.
 
Last edited:

zahid isa

freshman
Joined
Oct 22, 2010
Messages
103
Points
0
Asslaamualikum semua rakan-rkan wc...

Ramai yang berniaga, tapi... berapa ramai yg mengambil Rasulullah S.A.W (Usahawan Unggul sepanjang zaman) sebagai panduan? Atau idola hebat orang putih yang dicanang-canag kononnya hebat... jom kita fikirkan sama-sama.

Perkongsian & perbincangan membongkar kerahsiaan...
 

zis

Newbie
Joined
Mar 9, 2011
Messages
433
Points
16
Wlaubagaimanapun elemen asas yg diterapkan oleh Rasulullah S.A.W ini menjadi asas penting kpd mcm2 P lagi... Ini bukan hanya berdasarkan teori semata, namun saya alami & amalkannya sepanjang keterlibatan dlm perniagaan sejak berusia awal 20an lagi. Dan sebenar-benarnya sejak saya kecil lagi apabila dibesarkan dlm keluarga yg berniaga (ibu bapa saya mmg peniaga tegar!... sbb tu kot sy xsuka kerja dgn org.. hehe).
ahakzzz..

wah wah..ini lagi otai sebab penuh dengan pengalaman..hehe
zis mmg suka berkongsi apa yg zis tahu..bagi zis amatlah rugi kalo disimpan ilmu tu..buat apa belajar tinggi2 tapi ilmu yg ada tu disorok? baik kita sebarkan ilmu tu sebab setiap kali ada org yg mengamalkan ilmu yg kita sampaikan tu kita jugak yg akan dapat pahala nanti..hehe

tapi zis jugak berharap agar kita sama2 buleh berkongsi ilmu yg ada..sebab zis pon masih dalam proses belajar lagi..dan zis akan sentiasa teruskan belajar lebih2 lagi dalam business ni sebab zis mmg suka business..hehe
 

zahid isa

freshman
Joined
Oct 22, 2010
Messages
103
Points
0
ahakzzz..

wah wah..ini lagi otai sebab penuh dengan pengalaman..hehe
zis mmg suka berkongsi apa yg zis tahu..bagi zis amatlah rugi kalo disimpan ilmu tu..buat apa belajar tinggi2 tapi ilmu yg ada tu disorok? baik kita sebarkan ilmu tu sebab setiap kali ada org yg mengamalkan ilmu yg kita sampaikan tu kita jugak yg akan dapat pahala nanti..hehe

tapi zis jugak berharap agar kita sama2 buleh berkongsi ilmu yg ada..sebab zis pon masih dalam proses belajar lagi..dan zis akan sentiasa teruskan belajar lebih2 lagi dalam business ni sebab zis mmg suka business..hehe
Zis pun kena juga berkongsi kat sini, utk manafaat semua. Saya yakin Zis bukan calang2 businessman ni... Jika ilmu yg dikongsikan di amalkan insyaAllah hidup akan lebih berkat... :)
 
Top