Tolong Paypal Dispute!

buzzupteam

freshman
Joined
Dec 26, 2009
Messages
529
Points
18
Salam sejahtera.. Dengan perasaan kecewanya saya ingin mengemukakan masalah ini kepada semua warga WC dan semoga anda dapat membantu.

Begini ceritanya:
1. Saya menjual ebook "Stream You On"
2. Banyak pembeli melakukan transaksi belian dan berjaya serta berpuas hati.
3. Tetapi ada mamat bengong! dari German ni nak claim n cakap tak dapat download. Bila aku check kat E-JUNKIE download attempt dia sekali sahaja dan success.
4. Dia bukak case kat paypal resolution center
5. Aku pun reply(x pandai sangat since x pernah facing problem mcm nie)
6. Dah hantar support ticket kat paypal.

Aku ada baca kat blog nie http://www.tipsandtricks-hq.com/shop-admin-tips-protect-yourself-from-unfair-refund-claims-1916

So, mcm mana nak kasi aku menang kes ni? Kalau dia mmg nak duit dia balik aku tak kisah(setakat nak download free #@%$#@%)

Aku tak tau mcmana nak solve, so aku perlu pakar dari WC mcm Sifulan ker atau sesiapa yang familiar dengan paypal.

 

shaifulazhan

Senior
Joined
Dec 1, 2009
Messages
1,705
Points
38
Aiseh, berat ni bro. Saya tak tahu gak sebab tak pernah alami la huhu.. Saya up thread nh sebagai support.
 

buzzupteam

freshman
Joined
Dec 26, 2009
Messages
529
Points
18
Yup! Memang susah nak menang produk digital. Dalam TOS pun ada state.
Biar la Mat Saleh tu, aku halalkan.. Trick je dia nk dapat free.

Ada ke patut dia hantar email kat aku cakap "I cannot remember whether i bought your ebook, please give me further detail" dia cakap nie selepas buka kes kat paypal.

Tp biar la dia suka guna benda haram.
 

lancelot002

freshman
Joined
Apr 10, 2009
Messages
23
Points
0
susah jugak berniaga ebook ni...*hati mesti kering.
 

buzzupteam

freshman
Joined
Dec 26, 2009
Messages
529
Points
18
so cmne settle?.. bro refund dia or camne?
Mmg solve, saya siap bagi semua bukti.. Tapi dia tu mintak refund. Saya ada cakap kat paypal kalau dia nak refund pun tak perlula buka kes.
Duit tu kembali kat dia balik. Tak kisah pun, rezeki ada di mana-mana.
 

happysus

junior
Joined
Jan 6, 2009
Messages
121
Points
18
English to Malay translation (Google)tipsandtricks-hq.com/shop-admin-tips-protect-yourself-from-unfair-refund-claims-1916


Saya cukup yakin bahawa sebahagian besar daripada anda yang menjual talian mempunyai sistem yang akan memastikan para pelanggan hanya mendapatkan produk selepas mereka melakukan pembayaran dan wang dalam akaun anda tetapi adakah anda mempunyai penjaga terhadap penipuan pelanggan untuk meminta pengembalian dana yang tidak adil ?

Akan ada saat ketika pengembalian dana tuntutan tersebut sah tetapi kadang-kadang tidak bermanfaat. Anda perlu dipersiapkan untuk jenis kegiatan ini sehingga pelanggan tidak mendapatkan anda dengan kejutan dan mengambil keuntungan dari anda.

Anda mungkin berpikir "mengapa pelanggan melakukan hal itu?", Well saya tidak tahu mengapa tetapi ada beberapa orang yang menggunakan teknik ini untuk mendapatkan produk digital secara percuma.

Pada dasarnya, mereka membeli produk anda secara hukum sehingga mereka dapat men-download itu kemudian mereka meminta pengembalian dana memaparkan salah satu penyebab serupa berikut:

Tidak boleh Download Produk.
Tidak ada masa untuk setup atau menerokai produk (ini adalah aneh satu)
Produk tidak berpadanan dengan keterangan produk.
Ada beberapa fungsi bahawa pelanggan sedang mencari dan tidak dalam produk (mengapa tidak anda bertanya sebelum membeli?).
Setelah anda menerima permintaan pengembalian dana dengan penyebab serupa mencari dijelaskan di atas salah satu daripada jenis berikut perilaku pelanggan untuk mengenal pasti potensi penipuan pelanggan yang hanya cuba menipumu off:

Meminta pengembalian dana dalam waktu singkat membuat pembelian (mereka sudah punya trik pengembalian dana yang direncanakan keluar)
Keengganan untuk bekerja sama dengan anda untuk mengatasi masalah apapun dengan produk (rasanya seperti ... berikan padaku pengembalian dana saya tidak mahu mendengar apa-apa lagi)
Tidak akan turun bahkan jika anda menghantar email kepada mereka nanti. (mereka sudah mendapat download sekarang mereka mahukan wang kembali)
Kasar akan menghantar email dengan mengeluh tentang produk (cuba untuk membuat anda merasa buruk)
Buka sengketa PayPal (jika dijual melalui PayPal) untuk menakut-nakutkan anda pergi.
Jadi bagaimana anda melindungi diri dari penipuan jenis kegiatan pengembalian dana? Yah, aku tidak tahu apakah ada ramuan yang akan memperbaiki hal ini untuk kebaikan tapi saya akan berkongsi apa yang saya ketahui dan lakukan untuk melindungi diri sendiri dan mudah-mudahan ia akan memberi anda beberapa penggunaan.

Selling Tips Aman

Ini akan membantu anda melindungi diri daripada penipu jika anda menyimpan hal sederhana berikut dalam fikiran ketika menjual online:

Memberikan penjelasan terperinci tentang produk.
Memberikan gambaran yang jelas, pratonton, live demo jika mungkin.
Katakan kepada mereka dimuka bagaimana mereka akan mendapatkan produk.
Biarkan mereka mengajukan soalan dan menjawab soalan mereka sehingga mereka dapat memperoleh gambaran yang jelas tentang produk.
Negara anda "Pulangan Dasar" (jika ada) dalam "Persyaratan dan Kondisi".
Pastikan pelanggan harus bersetuju untuk "Terma dan Syarat" sebelum mereka boleh melakukan pembelian.
Pengembalian dana Trick Studi Kasus

Waktu untuk contoh kehidupan nyata saya tidak menyebutkan nama atau alamat email daripada orang yang terlibat, tetapi yang seharusnya tidak ada bezanya.

Beberapa hari lalu saya mendapat posting forum mengatakan ada masalah dengan Platform Afiliasi WP plugin yang ia dibeli. Ternyata bahawa pelayan menggunakan PHP versi lama jadi saya memberinya untuk memperbaiki hal itu dan berpikir semuanya itu baik. Segera selepas itu saya menerima email dari PayPal untuk "Sengketa" notis tentang pembelian! Alasan yang digunakan ialah bahawa produk itu "Penting Tidak Digambarkan"!

Pada titik ini aku sedikit terdiam kerana aku telah tinggal demo dan screenshot yang menunjukkan dengan tepat bagaimana sekutu seperti plugin! Juga, semua dokumentasi untuk produk ini boleh diakses oleh semua orang yang memungkinkan pengunjung untuk melihat secara tepat bagaimana hal-hal yang dilakukan dengan produk sebelum mereka melakukan pembelian. Jadi aku bertanya kepadanya bagaimana plugin berbeza daripada yang dijelaskan dan juga menunjuk kepada "Syarat & Ketentuan" bahawa dia bersetuju untuk saat melakukan pembelian. Lalu aku mendapat email seterusnya kembali dari padanya:

Aku membaca Syarat dan ketentuan ... ada di mana kau menyatakan apa versi php anda ditulis untuk pergi bersama ... yang saya ... anda boleh mencari dokumentasi yang telanjang paling-paling ketika itu terjadi .. lagi, saya sudah dihapuskan dan tidak akan kembali men-download ... terima kasih tapi tidak, terima kasih. Aku sudah kehilangan pendapatan yang signifikan dan kredibiliti sudah ... sila sahaja .. kami akan pengembalian bahagian teman-teman.
Sekarang, aku bahkan lebih bingung ... bagaimana kau bisa longgar pendapatan dan kredibiliti yang signifikan dari sistem yang anda bahkan belum setup? Orang ini mulai terdengar lebih seperti salah satu jenis yang saya nyatakan di atas jadi aku membawanya ke PayPal dan menyatakan kes saya. PayPal memerintah dalam menyokong saya untuk alasan yang jelas. Saya mungkin tidak akan mengambilnya ke PayPal dan memberinya pengembalian dana jika penalaran yang tepat. Bagaimanapun, itu bukan akhir dari itu ... akan selepas ia mendapati bahawa PayPal memerintah dalam menyokong dia mengirimkan email berikut:

Aku bertanya padamu lagi, baik sila pengembalian dana pembelian saya. Aku tidak memerlukan ini dan telah kehilangan ratusan dolar dan kredibiliti signifikan dengan sebuah plug di Saya tidak boleh menggunakan ... mungkin anda menginginkan sebuah posting blog? Aku tidak tahu .. tapi aku hanya ingin wang saya kembali dan tidak lebih perbincangan.
Aku mulai tertawa kerana pada takat ini niatnya menjadi semakin jelas bagi saya. Mengapa anda cuba untuk menyogok dengan menulis posting blog jika anda benar pada mata anda?

Anyway, saran saya kepada anda ialah bahawa pastikan anda mempunyai langkah-langkah pencegahan di tempat dan siap untuk berjuang untuk situasi seperti ini. Oh Dan jangan lupa untuk berlangganan ke blog saya untuk menerima mesej-mesej terbaru
 

Adnin

Senior
Joined
Mar 19, 2007
Messages
1,216
Points
38
Jangan nanti dia spread file ni di warez sudah.
tapi saya rasa, bro punya produk mesti ada aftersales supportkan?
itu yang lagi penting dari produk bagi saya :)
dari ayat ko nieh sy dapat idea best .

Jual produk yang TIDAK lengkap , hanya lengkap apabila ada SUPPORT :D .

Maknanya kalau pembeli tu buat trick dsb , org tu hanya dapat ebook yang x lengkap . hahahaha sbab nak tahu lebih lanjuk kena hubungi support dan SUPPORT hanya untuk customer :D
 

imamkhalid

freshman
Joined
Jul 23, 2007
Messages
211
Points
18
Age
38
Mmg solve, saya siap bagi semua bukti.. Tapi dia tu mintak refund. Saya ada cakap kat paypal kalau dia nak refund pun tak perlula buka kes.
Duit tu kembali kat dia balik. Tak kisah pun, rezeki ada di mana-mana.
Kalau nak refund, adalah lebih mudah dengan buka kes, baru buyer dapat initiate seller untuk issue refund with just very few steps.

Kalau tak buka kes, buyer kena contact seller melalui email atau support page untuk memaklumkan kepada seller, which takes one or two steps further.

Melainkan memang seller nak refund tanpa permintaan buyer, then seller boleh terus klik link "issue refund" pada detail transaction page on PayPal.

Apa pun, itu masalah teknikal. Yang penting, kita sebagai buyer or seller, dapat elakkan diri dari terkena sebarang cubaan penipuan.

Satu lagi penting untuk para IM, kes2 penipuan yang melibatkan amaun yang sedikit* pihak polis hanya akan terima aduan, tetapi TIDAK AKAN membuat sebarang tindakan terhadapnya.

* SEDIKIT: Tak pasti amaun tepat, mungkin kurang RM500 kot... Ini berdasarkan pengalaman sendiri apabila saya membuat laporan polis tentang kes penipuan berjumlah RM233. Apabila bercakap secara hati ke hati dengan CIF INSPEKTOR (bukan koperal atau sarjan atau inspektor), itulah yang diceritakan oleh beliau. Oleh itu, kepada penipu di luar sana, kalau nak menipu tu boleh, tapi jangan banyak sangat (berdasarkan undang2 PDRM). Tapi kalau ikut undang2 agama Islam, menipu tetap berdosa walaupun sebesar zarah. Kepada yang ditipu pula, pandai2lah menjerat penipu. Biar kena, jangan terlepas pandang oleh pihak PDRM.
 
Top