Tidak jelas tentang pajak dan simpan emas di bank

Sakinah

freshman
Joined
Feb 22, 2007
Messages
10
Likes
0
Points
1
Offline
#1
Assalamualaikum..

Saya akan melabur emas 300g kepada ar-rahnu dalam minggu depan. Insya allah.

Ape yang saya faham dari seorang agen, bank akan beri sebanyak 65% dari nilai emas sebagai pinjaman kepada kita.

Emas tersebut akan dipajak selama 6 bulan dan selama itu kita kena bayar bank upah simpan.

Keuntungan boleh didapati ketika harga emas naik.

Namun ade beberapa persoalan muncul di kotak fikiran saya iaitu:-

1) Upah simpan tidak perlu dibayar oleh saya namun akan ditolak dari keuntungan emas. Bilakah bank akan ambil upah tersebut? Tiap2 bulan? selepas 6 bulan?

2) Kita boleh ambil keuntungan bila2 masa harga emas naik bukan? Andai kata harga emas naik tiap2 hari (andai saja), bolehkan saya ambil keuntungan tu tiap2 hari juga? Bagaimana caranya? Adakah setiap kali nilai emas naik, keuntungan terus dikreditkan ke akaun bank saya?

3) Emas saya dipajak selama 6 bulan. bagaimana caranya untuk saya sambung pajak? saya nak ambil keuntungan sahaja selama2nya.

4) Saya ada 3 utas gelang yang setiap satunya 100g. Kalau saya pajakkan ke bank, boleh tak kalau saya nak tebus untuk 1 utas sahaja? Ini kes tak mampu bayar balik pembiayaan 65% masa mula2 dapat dulu.

5) Apabila harga emas naik, kita boleh ambil untungnya kan. Saya cuma tak faham macam mane urusan ni berlaku. Ada jual beli di situ ke? Macam mana kira2nya? Adakah masa tu kita beritahu bank, yang kita nak jual. lepas tu emas kita hilang ke? atau kena beli balik untuk sambung simpan lagi?

6) Kenapa orang ramai suka tunggu lama2 hingga harga emas melambung tinggi? kalau naik sikit2 dan jual, tak untungkah? kan esoknye boleh jual lagi? jumlah untungnye pun sama kan?

Minta maaf saya tanya banyak sangat. Saya dah surf berhari2 utk cari jawapan namun masih blur. Terima kasih.
 
Joined
Jun 27, 2007
Messages
718
Likes
0
Points
16
Offline
#3
maaf sy pun bukan arif dalam bab ini..

setahu saya ar-rahnu ni bukan pelaburan tapi pinjam wang dgn pajak brg kemas kita. tak tahulah kalau ada skim pelaburannya...??
bank akan bagi duit (pinjam la..)bersamaan dgn 65% dari harga brg kemas yg dipajak tu. kemudian kita hanya perlu bayar balik 'amaun' yg bank bagi campur dgn upah simpan. upah simpan dikira mengikut bulan.
 

Sakinah

freshman
Joined
Feb 22, 2007
Messages
10
Likes
0
Points
1
Offline
#4
tq abgsabah. yang itu saya maklum. cuma persoalan saya yang di atas tu...tak fahamla
 
Joined
Sep 2, 2011
Messages
141
Likes
0
Points
16
Offline
#6
Assalamualaikum..

Saya akan melabur emas 300g kepada ar-rahnu dalam minggu depan. Insya allah.

Ape yang saya faham dari seorang agen, bank akan beri sebanyak 65% dari nilai emas sebagai pinjaman kepada kita.

Emas tersebut akan dipajak selama 6 bulan dan selama itu kita kena bayar bank upah simpan.

Keuntungan boleh didapati ketika harga emas naik.

Namun ade beberapa persoalan muncul di kotak fikiran saya iaitu:-

1) Upah simpan tidak perlu dibayar oleh saya namun akan ditolak dari keuntungan emas. Bilakah bank akan ambil upah tersebut? Tiap2 bulan? selepas 6 bulan?

2) Kita boleh ambil keuntungan bila2 masa harga emas naik bukan? Andai kata harga emas naik tiap2 hari (andai saja), bolehkan saya ambil keuntungan tu tiap2 hari juga? Bagaimana caranya? Adakah setiap kali nilai emas naik, keuntungan terus dikreditkan ke akaun bank saya?

3) Emas saya dipajak selama 6 bulan. bagaimana caranya untuk saya sambung pajak? saya nak ambil keuntungan sahaja selama2nya.

4) Saya ada 3 utas gelang yang setiap satunya 100g. Kalau saya pajakkan ke bank, boleh tak kalau saya nak tebus untuk 1 utas sahaja? Ini kes tak mampu bayar balik pembiayaan 65% masa mula2 dapat dulu.

5) Apabila harga emas naik, kita boleh ambil untungnya kan. Saya cuma tak faham macam mane urusan ni berlaku. Ada jual beli di situ ke? Macam mana kira2nya? Adakah masa tu kita beritahu bank, yang kita nak jual. lepas tu emas kita hilang ke? atau kena beli balik untuk sambung simpan lagi?

6) Kenapa orang ramai suka tunggu lama2 hingga harga emas melambung tinggi? kalau naik sikit2 dan jual, tak untungkah? kan esoknye boleh jual lagi? jumlah untungnye pun sama kan?

Minta maaf saya tanya banyak sangat. Saya dah surf berhari2 utk cari jawapan namun masih blur. Terima kasih.
Waalaikummussalam...

Saya akan jawab berdasarkan apa yang saya tahu,jika tak betul harap maafkan ia..

Terlebih dahulu saya betulkan ayat puan berkenaan melabur,apa yang akan puan buat dengan 300g emas puan dengan pihak bank itu dipanggil pinjaman bercagar,harap jelas dan semua maklumat puan akan terpapar di BNM sebagai
rekod pinjaman.

1)Upah simpan diberi tempoh selama 6bulan,selepas 6bulan kos upah simpan itu mesti dibayar kepada bank jika tidak emas puan akan dilelong,jadi ada 2 pilihan disini:

a)sambung bayar upah simpan (diberi tempoh 6bulan lagi)

b)Tebus kembali emas tersebut/bayar keseluruhan harga emas termasuk upah simpan.

c)Puan ada pilihan untuk bayar upah simpan tiap-tiap bulan dengan cara (harga keseluruhan pinjaman 65% yang diberi + upah simpan dibahagi 6bulan = bayaran bulanan kpd bank.

2)ini dipanggil OVERLAPPING.Boleh ambil hari2 jika harga emas ketara kadar kenaikannya,tapi jika kadar kenaikannya agak lemah dinasihatkan tidak membuat OVERLAPPING ini.Cara melakukannya pergi ke kaunter bank,bawa surat pajakan tapi makesure check dulu harga semasa emas hari tersebut,dan bgtau nak buat overlap.Mereka akan calculate berapa keuntungan puan.Keuntungan hanya dikita jika puan buat OVERLAPPING sahaja.Jika
tidak harga akan dikira dari harga asal surat pajakan puan.

3)Sudah dijawab pada soalan no2.

4)Boleh..lagi bagus update harga emas semasa dan buat overlap,keuntungan yang dapat tu boleh digunakn utk menebus gelang puan.Cubalh..mesti best.

5)sudah dijawab utk soalan no 1 dan no 2..

6)Berurusan harga emas fizikal perlu bijak dan sabar dengan masa..trend harga emas kini makin lama makin naik,jadi lebih lama kita simpan lebih besar kadar keuntungan yang boleh kita perolehi,contohnya harga emas
untuk tahun ini sahaja dr januari sehingga ke hari ini hampir 38% kadar kenaikannya,memang luarbiasa.Namun kena ingat ada masanya harga emas boleh turun mendadak dan kita perlu tunggu sehingga harga naik semula untuk dapatkan keuntungan.

Harap membantu..
;;)
 
Last edited:
Joined
Dec 17, 2010
Messages
200
Likes
0
Points
0
Offline
#7
puan dh buat ke ni?please jgn jerat diri dgn terjebak dgn sistem 35/65 ni..org yg suruh buat ni untung besar dia..puan yang akan merana nnt
 
Joined
Feb 22, 2007
Messages
10
Likes
0
Points
1
Offline
#8
terima kasih..

satu lagi saya nak tanya, kita boleh buat overlap bila2 masa harga emas naik kan?

kalau naik dalam masa tidak sampai sebulan, saya buat overlap. adakah upah simpan dikira by hari atau masih dikira by bulan?
 
Joined
Feb 22, 2007
Messages
10
Likes
0
Points
1
Offline
#10
ok, sdah google maksud 35/65.. ye memang itulah yang diofer kepada saya. byk bawa masalah kepada saya rupanya kelak..

kalaulah sy ade 20k, ape yang terbaik buat sy dlm menjana emas ni?
 
Joined
Feb 22, 2007
Messages
10
Likes
0
Points
1
Offline
#11
ok, sdah google maksud 35/65.. ye memang itulah yang diofer kepada saya. byk bawa masalah kepada saya rupanya kelak..

kalaulah sy ade 20k, ape yang terbaik buat sy dlm menjana emas ni?
 
Joined
Dec 17, 2010
Messages
200
Likes
0
Points
0
Offline
#12
ok, sdah google maksud 35/65.. ye memang itulah yang diofer kepada saya. byk bawa masalah kepada saya rupanya kelak..

kalaulah sy ade 20k, ape yang terbaik buat sy dlm menjana emas ni?
puan belilah emas fizikal..dan pastikan dpt emas..

klu minat nk mnyimpan dan meniaga..blhla rm20k tu register jd dealer..

utk lbh info..blhla hubungi sy atau baca di blog..blh jugak join sy dan mber2 lain kat sini :http://www.facebook.com/#!/groups/127129780674177/

group "Gold investor club "@facebook
 
Last edited:
Joined
Dec 17, 2010
Messages
200
Likes
0
Points
0
Offline
#13
ok, sdah google maksud 35/65.. ye memang itulah yang diofer kepada saya. byk bawa masalah kepada saya rupanya kelak..

kalaulah sy ade 20k, ape yang terbaik buat sy dlm menjana emas ni?
alhamdulillah..puan tk terjebak..sy tk smpt nk bls..eloklah puan dh google..
 
Top