Setiap keluarga berhak mendapat 1 lot tanah tapak rumah dari kerajaan

Kontraktor Siber

freshman
Joined
Apr 14, 2011
Messages
41
Points
6
Salam semua..

Mungkin ada antara kita yg tak tahu bahawa setiap satu keluarga berhak mendapat 1 lot tanah utk tapak rumah dari kerajaan negeri masing2.

Caranya:

1. Pastikan dulu tanah yang hendak dipohon itu sememangnya kosong tak ada pemilik dgn semak kt pejabat tanah daerah masing2. Jika kenal dgn staff pejabat tanah terutamanya S.O lagi senang.

2. Ambil borang permohonan dan isi serta dapatkan chop & t/tangan pesuruhjaya sumpah.

3. Lakaran pelan tanah yg dipohon.

3. Dapatkan tandatangan pegawai kumpulan A pejabat tanah.

4. Pergi kaunter hasil dan buat bayaran.

5. Tunggu 7 hingga 8 bulan akan masuk dalam meeting exco kerajan negeri utk kelulusan ( rekomen dari pejabat tanah daerah)
 

Keyboard

freshman
Joined
Dec 9, 2010
Messages
721
Points
16
Yang ne tanah rizab milik kerajaan ker,family saya memang tinggal kat tanah rizab sekarang ,cume belum daftar lagi sehinggalah tahun lepas ,tapi lepas 6 bulan sampai surat dari pejabat tanah kata tanah bertindih dengan kerajaan negeri pulak padahal kami tinggal beberapa keturunan dah,boleh cadangkan apa tindaakan yang boleh dibuat ,sekian terima kasih
 
Last edited:

Kontraktor Siber

freshman
Joined
Apr 14, 2011
Messages
41
Points
6
Yang ne tanah rizab milik kerajaan ker,family saya memang tinggal kat tanah rizab sekarang ,cume belum daftar lagi sehinggalah tahun lepas ,tapi lepas 6 bulan sampai surat dari pejabat tanah kata tanah bertindih dengan kerajaan negeri pulak padahal kami tinggal beberapa keturunan dah,boleh cadangkan apa tindaakan yang boleh dibuat ,sekian terima kasih

Kemungkinan tanah itu termasuk dalam draf pembangunan kerajaan negeri bagi masa depan. Mengikut undang2 tanah org awan yg sudah ada geran pun kerajaan boleh ambil dgn bayaran pampasan tertentu bagi kepentingan awam seperti pembesaran jalan, pembinaan sekolahdan sebagainya. Jadi bagi tanah en. yg bertindih dgn tanah kerajaan ni..sebelum jumpa pegawai berkenaan di pejabat tanah...selidik betul2 dulu..dengan merujuk JKKK(ketua kampung) kaw en. Mengikut budaya pentadbiran pejabat daerah, JKKK adalah wakil mereka..JKKK ada saluran tertentu utk sampai ke D.O ...JKKK juga boleh bawa perkara ini ke mesyuarat bulanan pejabat daerah/tanah. Saya syorkan en jumpa JKKK supaya diperkenalkan dgn S.O...(S.O adalah pegawai pejabat tanah..yang bertanggungjawab mengukur sempadan tanah dan dia tahu jika tanah en tu bertindih atau tidak dan dia boleh bagi cadangan lain.....biasalah pegawai kerajaan ni kena bg duit kopi baru kerja laju dan mudah.

Setakat ini saja yg saya tahu...
 

Kontraktor Siber

freshman
Joined
Apr 14, 2011
Messages
41
Points
6
nak kene upah pelukis pelan ke?
dan berapa upahnya ?

Tak perlu upah pelukis pelan...lakaran yang saya maksudkan tu dilakarkan di bhg yg disediakan dalam borang permohonan. Lakaran dgn pembaris je...tapi kena ada no. lot tanah bersebelahan utk rukjukan mereka..(memang kita org biasa tak tahu...rujuk dgn S.O di pejabat tanah)

sekian..
 

KMZack

Newbie
Joined
Oct 9, 2007
Messages
3,918
Points
38
Tak perlu upah pelukis pelan...lakaran yang saya maksudkan tu dilakarkan di bhg yg disediakan dalam borang permohonan. Lakaran dgn pembaris je...tapi kena ada no. lot tanah bersebelahan utk rukjukan mereka..(memang kita org biasa tak tahu...rujuk dgn S.O di pejabat tanah)

sekian..

S.O ni pegawai PTD ke?

Senang ke nak mendampingi mereka bagi orang biasa...yg impikan se Lot tanah dari kerajaan untuk buat rumah
 
Top