Rezeki sebagai Penyanyi dan Pelakon....HALAL atau HARAM?

Joined
Jan 6, 2011
Messages
35
Likes
0
Points
0
Offline
#1
Bila soal bab rezeki ..mcm2 kerja yang ada. Dalam byk2 kerja ada yang HARAM dan ada yang HALAL. Tapi mcm mana dgn kerjaya sebagaipenyanyi atau pelakon yang kdg2 menjanjikan habuan dan kemewahan. ramai juga yang pergi Umrah dan Haji dengan menggunakan duit bekerja sebagai Penyanyi atau Pelakon. Masalahnya Halal atau Haram duit yang dapat dari pekerjaan itu?....Hmm.....tak banyak dibincangkan tentang hal ni rasanya..mngkin sebab agak sensitif. tambahan pula kedua-dua kerjaya nih antara kerjaya yang jadi kegilaan dan popular sekarang nih....:)
Tapi kena pastikan dulu Halal atau Haram atau Syubhat, jadi sebelum terjun dalam kerjaya2 nih..seelok-eloknya tanya pada yang arif tentang hukum hakam agama. Kdg2 dalam ghairah mengejar Glamor dan kemewahan, kita lupa pada soal Halal atau Haram.....

Sekadar renungan.....:)
 
Joined
Nov 19, 2008
Messages
1,049
Likes
0
Points
38
Offline
#2
TT ari tu Ustaz Azhar dah jwb soalan ni.cuba cek kat youtube.
katanya kalau jadi pelakon dia buat adegan pegang2 yg mana di sisi agama
haram so pendapatan jatuh haram..kalau dia berlakon tak ada adegan yang
salah di sisi agama tak pe.

nyanyi lak kalau lirik tu bek pada lagha pun xle...tgk pd penyanyi juge..kata ustaz
kalau yg si nyanyi tu pun org tgk pun dah bwk pd maksiat so xle.

kalau mak cik tua yang nyanyi kalau dia nyanyi then org dgr muntah2..
itu tak jd haram sebab xde daya tarikan yg membawa pd lagha....:p
hahaah..kelakar la Ustaz Azhar cuba cek kat youtube ada tapi mls
nak cari satu2 nak tampal kat sni ..saya cume ambil keratan dari
tazkirahnya shj..

soal mrk nak guna duit tu pi haji dan umrah...biarlah ...asal Allah shj tahu
mcm mana penerimaan....ada yg pi sne wpun sblum ni tak brapa nak taat lepas
balik ada yg jd lebh baik...so husnuzon(sangka baik)sbg sesama hamba,krn hidayah itu
hanya milik Allah od hamba2 yg terpilih..:)

wallhu`alam..
 
Last edited:
D

drcrdc1

Offline
#5
...soal mrk nak guna duit tu pi haji dan umrah...biarlah ...asal Allah shj tahu
mcm mana penerimaan....ada yg pi sne wpun sblum ni tak brapa nak taat lepas
balik ada yg jd lebh baik...so husnuzon(sangka baik)sbg sesama hamba,krn hidayah itu
hanya milik Allah od hamba2 yg terpilih..:)
wallhu`alam..
Betul...pergi Haji atau Umrah belum tentu orang tu jadi baik. Dalam satu tazkirah Ustaz Ghazali Imbahim (adik arwah ustaz asri) di masjid kawasan saya sekarang ada kempen BERHENTI MEMBERI sebab majoriti yang suruh budak2 kutip derma ni hasilnya akan salur ke Isteri Abuya arqam tu. Dia sekarang dok kat Mekah tapi makin dasat...orang haji melontar di jamrah dia melontar batu di jamban rumah isteri abuya tu sebab katanyaa kat situ pun banyak setan....macam2 lagilah benda pelik2 diorang buat kat mekah tu...mmmm
 
Joined
Apr 25, 2012
Messages
15
Likes
0
Points
0
Offline
#6
TT ari tu Ustaz Azhar dah jwb soalan ni.cuba cek kat youtube.
katanya kalau jadi pelakon dia buat adegan pegang2 yg mana di sisi agama
haram so pendapatan jatuh haram..kalau dia berlakon tak ada adegan yang
salah di sisi agama tak pe.

nyanyi lak kalau lirik tu bek pada lagha pun xle...tgk pd penyanyi juge..kata ustaz
kalau yg si nyanyi tu pun org tgk pun dah bwk pd maksiat so xle.

kalau mak cik tua yang nyanyi kalau dia nyanyi then org dgr muntah2..
itu tak jd haram sebab xde daya tarikan yg membawa pd lagha....:p
hahaah..kelakar la Ustaz Azhar cuba cek kat youtube ada tapi mls
nak cari satu2 nak tampal kat sni ..saya cume ambil keratan dari
tazkirahnya shj..

soal mrk nak guna duit tu pi haji dan umrah...biarlah ...asal Allah shj tahu
mcm mana penerimaan....ada yg pi sne wpun sblum ni tak brapa nak taat lepas
balik ada yg jd lebh baik...so husnuzon(sangka baik)sbg sesama hamba,krn hidayah itu
hanya milik Allah od hamba2 yg terpilih..:)

wallhu`alam..
Setuju...setuju....
 
Top