[Penting]gempa sama dgn ayat al-quran

johnjimat

Senior
Joined
Mar 16, 2009
Messages
2,901
Points
38
Sahih ker artikel ni?betul kah?

"Gempa di Padang jam 17..16, gempa susulan 17.58, esoknya gempa di Jambi jam 8.52. Coba lihat Al-Qur'an!" demikian bunyi pesan singkat yang beredar. Siapa pun yang membuka Al-Qur'an dengan tuntunan pesan singkat tersebut akan merasa kecil di hadapan Allah Swt. Demikian ayatayat Allah Swt tersebut:

17.16 (QS. Al Israa' ayat 16): "Dan jika Kami hendak membinasakan suatu negeri, maka Kami perintahkan kepada orang-orang yang hidup mewah di negeri itu (supaya mentaati Allah) tetapi mereka melakukan kedurhakaan dalam negeri itu, maka sudah sepantasnya berlaku terhadapnya perkataan (ketentuan Kami), kemudian Kami hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya. "

17.58 (QS. Al Israa' ayat 58): "Tak ada suatu negeri pun (yang durhaka penduduknya) , melainkan Kami membinasakannya sebelum hari kiamat atau Kami azab (penduduknya) dengan azab yang sangat keras. Yang demikian itu telah tertulis di dalam kitab (Lauh Mahfuz)."

8.52 (QS. Al Anfaal: 52): (Keadaan mereka) serupa dengan keadaan Fir'aun dan pengikut-pengikutny a serta orang-orang sebelumnya. Mereka mengingkari ayat-ayat Allah, maka Allah menyiksa mereka disebabkan disebabkan dosa-dosanya. Sesungguhnya Allah Maha Kuat lagi Amat Keras siksaan-Nya. "


Tiga ayat Allah Swt di atas, yang ditunjukkan tepat dalam waktu kejadian tiga gempa kemarin di Sumatera, berbicara mengenai azab Allah berupa kehancuran dan kematian, dan kaitannya dengan hidup bermewah-mewah dan kedurhakaan, dan juga dengan keadaan Fir'aun dan pengikut-pengikutny a. Ini tentu sangat menarik.
 

OsmanAdnan

Senior
Joined
Sep 26, 2008
Messages
921
Points
18
Saya pun baru dapat emel ni..Tak dapat dipastikan kesahihannya, atau sekadar kebetulan je semata-mata. Bagi saya,yg penting bencana-bencana tu mengingatkan kita pd Allah..pada azab-azabNya,pada janji-janjiNya..pada dunia yg semakin tua ni..pada umur kita yg semakin meningkat..Pada amal ibadat kita,benarkah sudah mencukupi untuk bekal kita kat sana?Persediaan kita menghadapi hari yg pasti tiba..Subhanallah...
 

Dogol

freshman
Joined
Dec 3, 2009
Messages
436
Points
0
ini kuasa Tuhan, kita ambil iktibar aja agar gak bisa jadi lagi
 

Rez

Senior
Joined
Sep 23, 2008
Messages
681
Points
18
Age
27
Erm. Sume perkara ada hikmahnya.
 

faezil

Newbie
Joined
Oct 2, 2007
Messages
7,061
Points
38
artikel?????????
ni bukan artikel bro...
ni ayat dari kitab suci Al-Quran..

cuba lihat sekali lagi posting TT

"Gempa di Padang jam 17..16, gempa susulan 17.58, esoknya gempa di Jambi jam 8.52. Coba lihat Al-Qur'an!" demikian bunyi pesan singkat yang beredar. Siapa pun yang membuka Al-Qur'an dengan tuntunan pesan singkat tersebut akan merasa kecil di hadapan Allah Swt. Demikian ayatayat Allah Swt tersebut:
ayat di atas adalah artikel... bukan ayat Al-quran. Cuma artikel tersebut memetik ayat Al-Quran.

Yang menjadi tandatanya TT bukan lah ayat Al-Quran yang dipetik tetapi artikel itu sendiri yang mengaitkan waktu gempa bumi dengan no ayat dan surah di dalam Al-Quran
 

johnjimat

Senior
Joined
Mar 16, 2009
Messages
2,901
Points
38
terima kasih bro faezil krn menjelaskan maksud sebenar saya..

cuba lihat sekali lagi posting TT

ayat di atas adalah artikel... bukan ayat Al-quran. Cuma artikel tersebut memetik ayat Al-Quran.

Yang menjadi tandatanya TT bukan lah ayat Al-Quran yang dipetik tetapi artikel itu sendiri yang mengaitkan waktu gempa bumi dengan no ayat dan surah di dalam Al-Quran

cube bro tgk tarikh post ni.. :)

ada gak dapat lam email tapi dah lama dah, skarang datang lagi ke ?
 

tallbold

Senior
Joined
Nov 17, 2009
Messages
1,812
Points
38
bukan pasal gempa jer yg dah tercatit dlm kitab al-quran....
pasal tragedi 11 september bangunan wtc yg d rempuh pesawat tu pun mmg dah tercatit jugak dlm al-quran...penah terbaca pasal kisah tu dulu.......

sy pun pernah terbaca email pasal benda nie dulu
 

mfaiz

Senior
Joined
May 15, 2008
Messages
1,952
Points
38
Dalam Al Quran tu
segala ilmu ada
tinggal nak amalkan je
:)

:D

saya setuju...

siapa tonton exclusive 1, tv1 semlm? saya fikir apa yg dikatakan oleh Dr MAZA dah clear...

.
.
 
Top