Pembatalan Akaun Streamyx

leila22

freshman
Joined
Sep 15, 2006
Messages
119
Points
16
Age
48
Assalamualaikum...

Harap ada yg sudi membantu ye. Akak ada masalah sket dgn streamyx ni...Suami akak dah purchase streamyx dan kami dah guna blom pun sampai 6 bulan. Kami baru dpt tahu bahawa pakej yg kami ambik tu kena tunggu selepas setahun baru boleh cancel akaun. Masa register dulu agent tu tak bgtau pun.

Masalahnya, line di area rumah akak tu mmg langsung tak boleh guna streamyx. Asyik hang je, asyik slow je. bila dpt connect 2,3 min...then putus. mcm tu la berulang kali. komplen2 pun mcm tu jugak sampai akak dah fed up. So, mcmana akak nak cancel akaun streamyx akak tu? Ada cara tak?

Thanks!
 

carllys

freshman
Joined
Dec 18, 2006
Messages
1,674
Points
38
rasanya kalau nak cancel account tu mungkin susah sebab kita dah sign agreement untuk setahun.. kalau nak cancel pun still kene bayar monthly sampai setahun. yang terbaik saya leh pikirkan skrg ialah push streamyx punya support untuk setelkan masalah tu...

bila buat report kat streamyx, diaorg kene setelkan dalam masa 3hari. so, make sure diaorg betul2 setelkan masalah tu baru bleh close case. biasanya diaorg akan call untuk memberitahu yg diaorg akan close case tersebut. tapi, slalu gak bebudak streamyx nih bila lepas 3 hari masalah masih tak selesai, diaorg log kan report baru .. bermakna diaorg boleh extend lagi 3 hari... so, jangan sesekali bersetuju untuk close case selagi masalah belum selesai dan jangan agree kalau diaorg log report baru...
 

zinedine

Senior
Joined
May 3, 2006
Messages
1,002
Points
18
Cara yg terbaik jangan call nombor 100 utk customer support. Pergi terus ke TM Point yg terdekat atau TM Point tempat akak daftar streamyx tu dulu dan ceritakan face to face kat customer support yg bertugas kat situ. Kita kena bertegas sikit cakap nak setelkan betul-betul masalah ni. Masalah macam ni kerapkali saya dengar dari kalangan pelanggan-pelanggan streamyx- tidak mendapat layanan sewajarnya. Orang-orang yg keje kat TM & TMnet tu ramai yg buat keje sambil lewa dan acuh tak acuh je nak selesaikan masalah pelanggan terutama pelanggan streamyx (Saya taulah sebab saya bekas reseller streamyx). Pasal sikap orang-orang TM & TMnet sendirilah yg menyebabkan saya berenti terus jadi reseller streamyx.
 

titaniumhijau

Senior
Joined
Aug 19, 2006
Messages
2,595
Points
38
Age
37
setahu aku..akaun streamyx memang tak leh cancelkan selagi belum cukup setahun. Pegila mana-mana..diorang akan cakap bende sama..so. nak tak nak. Kena tunggu setahun baru leh cancel.

Tips dia. kalau gi TMpoint. Direct cakap dengan manager besar dia. Klu manager besar masuk kul 10..tunggu cakap nak jumpa bos besar. memang masalah settle. Tapi klu bab cancel akaun. Memang tak leh selagi tak cukup setahun. rasanya ada dalam agreement masa nak apply dulu..
 

watakutama

freshman
Joined
Mar 5, 2007
Messages
230
Points
16
mmg takleh cancel..kalo nak cancel..kena bayar setahun gak..streamyx mmg hampeh..kawasan rumah den seminggu mesti problem...hari tuh dah kecewa call 100.gi la ke TM point..jumpa customer service..korg tahu..akhirnya CS tuh suruh den tepon 100 buat report...den angin satu bdn..den suruh CS tuh sendiri dail..pastu dlm ofis wkt customer ramai..den ckp kuat dlm phone tuh...push gila2...semua org tgk den..akhirnya ptg tuh masalah line den ok. dapat di simpulkan...kalo gi mana2 TM point pun akhirnya diorg suruh buat report kat 100..call 100..dpt no report pastu depa pas ke department teknikal..department teknikal ambil report pas ke sub contract...kalo cepat, cepat la settle...kalo tak tunggu ler...bila tanya TM point ape function diorg..dengan selamba diorg jwb diorg hanya meyediakan pakej streamyx je..pastuh kalo problem..tanggung sendiri..cthnya tiba2 modem buat gila ter configure sendiri..sape yg nak settle..kalo tahu takpe la...tuh yg tak tahu...seminggu tak tentu setle..hampeh streamyx..
 

carllys

freshman
Joined
Dec 18, 2006
Messages
1,674
Points
38
untuk report streamyx problem call 1-300-88-9515
 

watakutama

freshman
Joined
Mar 5, 2007
Messages
230
Points
16
untuk report streamyx problem call 1-300-88-9515

sama ja kan kalo call 100..customer service TM gak jawap..


*antara ayat Cs TM :pastikan anda berada di hadapan kompter untuk memudahkan bantuan teknikal..

padahal CS tuh bukan tahu apa pun..baca buku panduan je...kalo problem modem..diorg akan ckp..minta maaf la encik..kita org tiada manual modem nih...cik boleh la pg mana2 kedai2 komputer berdekatan untuk bantuan..ade ke patut customer disuruh settle kan sendiri..modem tuh Tm punya..bulan2 bayar sewa tuh.
 

Han

Newbie
Joined
Sep 20, 2007
Messages
804
Points
16
memang susah nak cancel streanyx tu...
sebab perjanjian kita sign tu setahun...
kalau putus2, pergi je kat TMpoint tu complain banyak2...
sebab diaorang kerja mcm tak nak kerja je...
kadang2 pergi tanya pun rasa geram...hehe...
ari tu saya pindah rumah dan nak setel pasal line telifon dengan streamyx ni ambil masa dekat 1 bulan baru dapat...ulang alik ke tmpoint je...call 100 pun mcm tak membantu...

han
 
Joined
Jul 28, 2006
Messages
795
Points
18
Age
46
*antara ayat Cs TM : pastikan anda berada di hadapan kompter untuk memudahkan bantuan teknikal..

padahal CS tuh bukan tahu apa pun..baca buku panduan je...kalo problem modem..diorg akan ckp..minta maaf la encik..kita org tiada manual modem nih...cik boleh la pg mana2 kedai2 komputer berdekatan untuk bantuan..ade ke patut customer disuruh settle kan sendiri..modem tuh Tm punya..bulan2 bayar sewa tuh.

Betul tu. Saya pernah ada problem dengan connection, tiba - tiba problem padahal bukan PC saya yang ada problem. Sebelum call TM support, memang dah ambil langkah awal untuk check sama ada problem tu di pihak saya. Kemudian, bila semua dah dipastikan bahawa problem tu bukan di pihak saya, saya call la 1 300 88 9515 tu.

Pernah sekali problem yang sama, ada sorang operator (bukan Melayu) TM ni, macam yang saudara watakutama katakan, suruh saya off dan on modem dan ikut panduan yang selalu dinyatakan. Kalau pertama kali atau kali ke - 2 tak mengapa la juga, nak minta nasihat. Tapi, bila problem yang sama kali ke - 5 berlaku, saya naik hot la kalau ayat 'b*d*h' yang sama (macam ikut panduan) di berikan. Kalau bercakap lama - lama ni, jenuh la nak bayar bil pula nanti.

Sekarang saya malas nak call sebab kadang - kadang kerosakan bukan di pihak kita. Jadi, bila itu berlaku, saya biar dulu 1 hari. Selalunya ia akan selesai. Kalau kita tergesa - gesa macam saya dulu, habis 'lingkup' PC saya ikut panduan yang diberikan. (PC akan jadi lebih HANG). Tetapi, kalau 3 hari masalah tak settle lagi, ada yang nak kena 'sembur'. :)

Bagi penduduk utara (terutama kat Penang - Kulim), tahun depan hingga 2010, mungkin ada berita baik nanti bila wujudnya alternatif kepada perkhidmatan Streamyx. Doakan semoga 'projek' itu berjaya nanti :D
 

surfaddict

Senior
Joined
May 31, 2006
Messages
2,116
Points
38
erm, bab streamyx ni letih dah berdebat ngan CS diaorg. To be honest, nama sy ni dah glamer sgt tambahan pulak skang ni uruskan networking kat opis kakak sy. Paling menyampah bile CS tu India lebih merapulah jawapannya, berbelit2...

then, sy minta dia transfer ke CS tertentu byk plak alasan. Paling kurang asam ckp modem sy rosaklah, router sy beli dah rosaklah..bla..bla..then suruh sy htr kedai pi repair hardware.

Padahal selepas sy mengodek2 sendiri boleh jerk online balik..aduh.. :)

Pi jerk phone byk2 kali then keluarkan kata2 'manis' skit..sy selepas hilang sabar dah terkeluar gak kata2 'manis' tu so ok sikit internet ni..tp mcm biasa kena ketuk berulang kali baru nak buat keje..

TMnet tu nak kena bakar dulu kot baru ok.
 

percuma

Newbie
Joined
Sep 12, 2006
Messages
801
Points
16
woho....panas topik streamyx ni..nasib baik aku bukan pelanggannya... apapun, memang dah dasar CS camtu... kalau dia boleh kondem, dia akan kondem sampai kita tunduk.Tambah pulak yang tak berapa reti bab teknikal ni, lagi sedap lah dia hentam...
contohnya diorang suruh on off modem, check network card la...dan banyak lagi soalan merapu akan keluar...

aku dulu pernah jugak call Streamyx bagi pihak customer aku, puas aku menjawab memenangkan aku... at last, rupanya technician dia tak pasang lagi streamyx utk tempat tu...aku tak tau la wiring kat mana tapi yang pastinya memang bukan salah aku.Hampeh betul tmNet ni...kalau boleh yang salah tu kita je la... yang betul tu diorang la... camtu lah diibaratkannya..

maaf la terkeluar topik pulak... sekadar lepas geram....heheh...
nasib baik aku tak keje cam dulu lagi....hehehehe.. kalau tidak, tension jugak macam zinedine la...
 

watakutama

freshman
Joined
Mar 5, 2007
Messages
230
Points
16
keluar topik lagi nih..

bg aku disebalik ke"hampasan" servis streamyx..ada gak hikmahnya..dari tak tahu apa2 pasal configure modem..la nih dah boleh tolong kawan2 yg lain lak..la nih diorg dah tak call 100..sebaliknya call aku..hehehe..agaknya ini adalah strategi Tm untuk mengurangkan cos customer service nya pd masa hadapan..bila semua customer dah terer akibat "terdesak"..dia pecat semua CS dia..hampeh punya TM
 

ramzy0

Senior
Joined
Feb 17, 2007
Messages
1,642
Points
38
Age
31
Bagi penduduk utara (terutama kat Penang - Kulim), tahun depan hingga 2010, mungkin ada berita baik nanti bila wujudnya alternatif kepada perkhidmatan Streamyx. Doakan semoga 'projek' itu berjaya nanti :D
badruzamani, projek ape tuh ? area kuala terengganu
{ pantai timur } tak terlibat ker... ^_^

p/s: dah naik benci tefon customer service TMNut, jwpn cam tak relevan.
 
Joined
Jul 28, 2006
Messages
795
Points
18
Age
46
erm, bab streamyx ni letih dah berdebat ngan CS diaorg. To be honest, nama sy ni dah glamer sgt tambahan pulak skang ni uruskan networking kat opis kakak sy. Paling menyampah bile CS tu India lebih merapulah jawapannya, berbelit2...

then, sy minta dia transfer ke CS tertentu byk plak alasan. Paling kurang asam ckp modem sy rosaklah, router sy beli dah rosaklah..bla..bla..then suruh sy htr kedai pi repair hardware.

Padahal selepas sy mengodek2 sendiri boleh jerk online balik..aduh.. :)

Pi jerk phone byk2 kali then keluarkan kata2 'manis' skit..sy selepas hilang sabar dah terkeluar gak kata2 'manis' tu so ok sikit internet ni..tp mcm biasa kena ketuk berulang kali baru nak buat keje..

TMnet tu nak kena bakar dulu kot baru ok.

Ada juga CS yang membantu terutama Melayu dan Cina. Tapi, entah la bila CS India. Bukan nak diskrimanasi kaum tapi dari pengalaman saya, saya dah 3 kali berurusan dengan CS India. 2 perempuan dan 1 lelaki. Bila kena dengan perempuan, saya terpaksa 2 kali call CS untuk buat aduan. Bila kena dengan CS lelaki India pertama kali, memang saya hangin betul. Setengah jam berurusan dengan dia tu dengan teknikal yang entah apa - apa, saya sakit hati betul. Sekarang dah malas nak call CS.

ramzy0 said:
badruzamani, projek ape tuh ? area kuala terengganu
{ pantai timur } tak terlibat ker

Saya tak tau banyak sangat. Tapi, kalau tak silap, pada 2010 access internet kat sini akan lebih baik dan kos agak murah dari sekarang. Nanti dah tak guna talian gentian optik seperti sekarang.

Kat area Terengganu pula saya tak tau. Tapi, kalau tengok pada Projek Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER), macam ada aja.

Insyaallah.. :D
 

lutfee

Senior
Joined
Sep 30, 2007
Messages
2,578
Points
38
streamyx, dari dulu, kini dan selamanya memang hampeh...
kat area umah saya kat bangi nih dah 2 minggu dari sebelum raya aritu sampai la ni tak baik lagi... asyik kata masalah kabel jer tapi tindakan lembab...
lagi satu, bebudak teknikal dia pun satu hal, bila problem jer ada yang 'paw' duit customer. Cakap problem kitalah, itulah inilah... padahal masalah diaorang...
sampailah ni saya mmg hangin dengan streamyx nih.. tapi tak boleh nak buat apa. TM jer skrg line internet yang ada. Jaring pun dah tak berapa nak advertise dah skrg. Selagi takder persaingan dan monopoli macam nilah jadinya...
harap-harap jaring kembalilah atau yang kompeni baru ker...
ishk...
 

ramzy0

Senior
Joined
Feb 17, 2007
Messages
1,642
Points
38
Age
31
Projek Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER), pelajar
form 3 skul saya pergi kat majlis perasmiannya...
{ rasenyer lah, dengar berita ghitu2 jerk }. harap2
projek ni cover jugaklah bab2 internet nih. ^_^

p/s: wahh, maju dah kuala terengganu. tapi harap2 gejala so.si.al pon menurun ler, inversely
proportional dengan pembangunan semasa ^_^ . MB...MB...
 

titaniumhijau

Senior
Joined
Aug 19, 2006
Messages
2,595
Points
38
Age
37
Nasihat aku..belajar sket pasal modem dan router tu..kalau korang beli modem yang 4 in 1 tu yang complete set. Senang aje kalau ada masalah configuration..dulu aku cam korang gak. Asik2 kol..last2 aku belajau sendiri dan configurasi sendiri..aku bawak laptop dekat jalan raya depan umah aku pun stilll dapat sebab aku ON wireless. HOho..bila aku xnak pakai. Aku off aje wireless..

DAn sampai jiran aku panggil aku dari panggil Tm punye orang bila jirang aku xdapat masuk line streamyx. Jirang aku tak tau bende habuk pasal modem dgn router. Yang dia tau, janhi line ada bila nak online. Bila takde, gelabah panggil aku... Sebab selalu masalah configurasi dia aje..sebenarnya senang aje klu korang tau. Tapi kalau tak tau. jangan godek2..

At least kawasan aku. Streamyx cantek. Laju gila..kalau problem. pepandaila tunggu down..

2 cent dari aku. Belajarla sampai ke liang lahad walaupun sebenarnye memang pening pala aku nak memahamkan modem 4 in 1 aku ni..
 

leila22

freshman
Joined
Sep 15, 2006
Messages
119
Points
16
Age
48
huh...buat rugi je bayar bulan2. mmg menyesal la akak apply streamyx. dah meluat sgt call CS dia. benciiiiiiiiiiiiiii.............rugi wooo.....rm77 sebulan! dahlah utk byran pengaktifan dia caj lain...rm75 lagi. menyesal tak sudah aku! mmg dasar kapitalis. patutlah TM asyik untung besar je!
 

zinedine

Senior
Joined
May 3, 2006
Messages
1,002
Points
18
Di sini saya ingin memberi amaran dan peringatan kepada sesapa yg belum guna streamyx tetapi berhajat utk menggunakan servis streamyx. Sebelum menggunakan servis streamyx, pastikan anda mempunyai kekuatan Mental yg tinggi dan jiwa yg kuat. Ini adalah kerana, apabila anda telah melanggan servis streamyx, anda akan mengalami tekanan perasaan dan tekanan jiwa yg teruk disebabkan perkhidmatan yg anda langgan tidak berbaloi dgn duit yg dibayar tiap2 bulan. Semua orang mesti faham perkara2 berikut sebelum melanggan streamyx:

1- Modal yg mesti dikeluarkan utk dibayar kepada TM adalah antara RM200.00 ke RM300.00. Ini kerana TM mengenakan berbagai caj iaitu:
- Caj pemasangan = RM88.00
- Caj pengaktifan = RM75.00
- Caj deposit bulan pertama

Contohnya, jika anda melanggan pakej streamyx 77, pada bulan pertama anda mesti membayar RM88.00 + RM75.00 + RM77.00 (Caj deposit bulan pertama) + RM77.00 (Langganan bulan pertama). Jumlahnya adalah RM317.00. Bayaran ini akan dimasukkan pada bil bulan pertama.

Anda juga mesti mengeluarkan modal sendiri utk membeli modem iaitu antara RM50.00 ke RM180.00. Model ADSL jenis USB adalah lebih murah iaitu kira-kira RM55.00. Kalau beli modem dgn TM pun harganya lebih kurang sama macam kita beli sendiri kat kedai komputer.

Jika anda meminta bantuan kontraktor pemasangan TM utk menyambung kabel, menambah kabel yg pendek menjadi panjang, membuat konfigurasi di komputer, install itu install ini utk penyambungan internet, anda akan dikenakan bayaran lagi antara RM50.00 ke RM90.00 bergantung kepada "kesusahan" dan "keperitan" kontraktor ter****t.

Jadi, contoh jumlah keseluruhan secara lengkap jika menggunakan khidmat TM sepenuhnya utk memasang streamyx adalah RM317.00 + RM55.00 (Modem ADSL USB) + RM50.00 (duit upah pasang kontraktor) = RM 422.00. Kesimpulannya, modal yg perlu dikeluarkan utk memasang streamyx adalah RM422.00. Jumlah ini mungkin kurang atau mungkin lebih bergantung kepada cara anda memulakan permohonan streamyx.

2- Anda mesti bersedia menghadapi kemungkinan yg stereamyx anda selalu "kong" macam saya. Pastikan semua modem, kabel dan konfigurasi berada dalam keadaan baik dan tidak rosak. Walaupun semua berada dlm keadaan baik, tapi tidak menjamin yg streamyx anda berada dlm keadaan baik juga.

3- Anda mesti bersedia menghadapi dgn karenah perkhidmatan pelanggan yg tidak faham selok belok internet dan ict tetapi cuba mengajar anda menyelesaikan masalah streamyx anda dgn membaca buku manual atau menyuruh anda duduk di hadapan komputer dan ikut semua arahan yg dia suruh buat utk godeh komputer anda. Secara jujur saya mengatakan, majoriti customer care TM adalah ZERO ICT dan internet. Sesapa saja boleh mohon jadi customer care. Ini pernah berlaku kepada salah seorang saudara saya yg mendapat tawaran kerja sebagai customer care TM & TMnet walaupun zero pasal komputer. Mereka hanya diberikan latihan asas komputer dan internet beserta buku panduan utk menyelsaikan masalah2 teknikal internet yg kompleks. Sebab itulah ada kes masalah streamyx tidak dapat diselesaikan.

4- Langganan adalah setahun. Wajib langgan selama setahun. Selepas setahun baru boleh tutup akaun streamyx. Sebelum setahun Haram tutup akaun streamyx. Anda wajib bayar bil bulanan walaupun streamyx anda sudah "kong", kabel telefon anda dicabut dari port streamyx, kabel telefon anda tidak disambung ke port streamyx, port streamyx di tempat anda dicuri, kabel telefon di tempat anda dicuri atau jika TM malas nak perbaiki masalah streamyx sekalipun.

Anda kena ingat, walau apa pun komplen dan kritikan terhadap TM dan streamyx dibuat, pihak TM tetap akan pekakkan telinga dan butakan mata saja. Ini diakui sendiri oleh rakan saya yg bekerja sebagai sub kontraktor utk TM. Mereka tidak suka utk mengaku kesalahan dan kesilapan di pihak mereka. Mereka berpegang kepada "We are always right, customer is always wrong".

Sudah banyak orang ramai komplen mengenai mutu perkhidmatan streamyx (termasuk saya sendiri pun komplen). Banyak forum-forum di internet orang ramai yg tak puas hati dgn streamyx sehingga ada yg tukar slogan TMNET streamyx kepada TMNUT streamyx. Tapi, TM tetap masih di takuk lama. Inilah dia jalur lebar kebanggaan kerajaan dan kebanggaan negara.

Dulu ada cadangan pihak kementerian sains, teknologi & inovasi nak perkenalkan jalur lebar menggunakan laluan kabel elektrik TNB di rumah2. Kualiti jalur lebar tu lebih bagus dari talian telefon biasa. Tapi, sampai sekarang senyap. Semua ni mungkin sebab takut TM rugi kalau orang semua guna jalur lebar dari TNB pulak.
 
Top