Pelaburan Emas VGMC

Joined
Mar 27, 2012
Messages
79
Likes
0
Points
0
Offline
#21
Jangan terkeliru antara undang-undang negara.. dan undang-undang agama..

Undang-undang negara.. ada lesen = sah , tak ada lesen = tak sah
Undang-undang agama... haram atau halal...

Contoh...

Jual arak...
Undang-undang negara = Sah, jika ada lesen
Undang-undang agama = Haram

Pelaburan Saham...
Undang-undang negara = Sah, sebab ada lesen dari bank negara
Undang-undang agama = Halal (jika beli saham kaunter syariah & tidak berspekulasi) , Haram (jika beli saham non-compliant syariah & berspekulasi)

Pelaburan Internet (contoh swisscash dll)
Undang-undang negara = Tidak sah, sebab tidak ada lesen dari bank negara
Undang-undang agama = Haram (sebab gharar, tidak mematuhi syariah dan lain-lain sebab)

untuk contoh pelaburan yang tidak sah dari segi undang-undang,
tetapi halal di sisi agama.. saya tak dapat pula fikirkan contoh yang terbaik buat masa ini.

Sebagai umat islam yang tinggal di Malaysia,
kita kenalah pastikan pelaburan kita itu sah dari segi undang-undang
dan juga halal di sisi agama.
forex pulak bagaimana adalah ia haram dlm Islam... walaupun disisi undang2 tidak sah
 
Joined
Dec 13, 2005
Messages
2,874
Likes
1
Points
48
Offline
#22
forex pulak bagaimana adalah ia haram dlm Islam... walaupun disisi undang2 tidak sah
Ya, untuk pelaburan forex individu..
1. ianya tidak sah dari segi undang2 sebab tidak ada lesen
2. majlis fatwa kebangsaan telah mengeluarkan fatwa ianya haram di sisi agama.
 
Joined
Mar 27, 2012
Messages
79
Likes
0
Points
0
Offline
#23
Ya, untuk pelaburan forex individu..
1. ianya tidak sah dari segi undang2 sebab tidak ada lesen
2. majlis fatwa kebangsaan telah mengeluarkan fatwa ianya haram di sisi agama.
ok sekarang ni aku nak tanye adakah haram disisi undang negara bermakna haram dalam Islam jugak????

adakah betul dlm Islam memang mengharamkan Forex individu tu...
 
Joined
Dec 13, 2005
Messages
2,874
Likes
1
Points
48
Offline
#24
ok sekarang ni aku nak tanye adakah haram disisi undang negara bermakna haram dalam Islam jugak????

adakah betul dlm Islam memang mengharamkan Forex individu tu...
1. Tengok pada kes... tapi boleh kata 99% ya.. haram disisi undang2, haram juga disisi agama..
2. Ya betul.. majlis fatwa mengharamkan forex individu.. (berapa kali nak ulang daa.. tak faham ke? atau sengaja buat-buat tak faham?)
 
Joined
Mar 27, 2012
Messages
79
Likes
0
Points
0
Offline
#27
1. Tengok pada kes... tapi boleh kata 99% ya.. haram disisi undang2, haram juga disisi agama..
2. Ya betul.. majlis fatwa mengharamkan forex individu.. (berapa kali nak ulang daa.. tak faham ke? atau sengaja buat-buat tak faham?)
boleh bagi tak dalil2 dalam al quran Islam memang mengharamkan forex individu ni.... .... ..... ...

(berapa kali nak ulang daa.. tak faham ke? atau sengaja buat-buat tak faham?)
bro dah beli gumah & kereta tak?????
 
Last edited:
Joined
Mar 27, 2012
Messages
79
Likes
0
Points
0
Offline
#29
hakikatnya 1 ari nnti nilai mata wang dunia ni tidak akan di gunakan pakai lagi...............

sape yg wat nilai mata wang ni ????? & siapa pulak yg akan menjatuhkan nye....

selepas jatuhnye nnti nilai wang dunia ni ape pulak sistem yg akan digunakan pakai & dr mane pulak ia bermula???(sebelum sistem emas & perak )
 
Last edited:
Joined
Dec 13, 2005
Messages
2,874
Likes
1
Points
48
Offline
#30
hakikatnya 1 ari nnti nilai mata wang dunia ni tidak akan di gunakan pakai lagi...............

sape yg wat nilai mata wang ni ????? & siapa pulak yg akan menjatuhkan nye....

selepas jatuhnye nnti nilai wang dunia ni ape pulak sistem yg akan digunakan pakai & dr mane pulak ia bermula???(sebelum sistem emas & perak )
sebenarnya.. apa yang saudara nak sampaikan?
nak kata forex tu halal ke?... mahu menghalalkan perkara yang haram?
boleh bagi dalil2 forex tu halal?
 
Joined
Mar 27, 2012
Messages
79
Likes
0
Points
0
Offline
#31
sebenarnya.. apa yang saudara nak sampaikan?
nak kata forex tu halal ke?... mahu menghalalkan perkara yang haram?
boleh bagi dalil2 forex tu halal?
ler tak kan emosi pulak :D :D :D

dah ko cakap haram aku tanye ler mcm mane haramnye..... supaya aku boleh bertrading secara halal ....

ko dah beli gumah & keta lum bro
 
Joined
Mar 27, 2012
Messages
79
Likes
0
Points
0
Offline
#32
sebenarnya.. apa yang saudara nak sampaikan?
nak kata forex tu halal ke?... mahu menghalalkan perkara yang haram?
boleh bagi dalil2 forex tu halal?
berdosa ker aku kalo aku tak nak ikut Fatwa yg ni jer .......( fatwa mengharamkan forex )
 
Joined
Dec 13, 2005
Messages
2,874
Likes
1
Points
48
Offline
#33
Last edited:
Joined
Mar 27, 2012
Messages
79
Likes
0
Points
0
Offline
#34
Boleh baca kat sini kat mana yang haram pasal forex tu..
http://www.zaharuddin.net/senarai-l...arah-jakim-berkenaan-hukum-forex-trading.html

Boleh pulak main pilih2 nak ikut yang mana ya?
kalau macam tu.. orang yang berzina dan minum arak pun boleh cakap..
"kalau aku tak nak ikut fatwa minum arak & berzina itu haram.. boleh? berdosa tak?"
ko cakap tu biau ler pro ckit... arak & zina tu memang ade dlm Al quran .... forex ni ade ker tu yg aku nak ko huraikan ...

so sekarang ni ko nye akal ni tahap bawah2 lg2 aku rase tak layak ko nak berdebatkan pasal fatwa forex ni ....

ko tak jawab lg soalan aku td .. dah beli gumah & keta lum
 
Joined
Mar 27, 2012
Messages
79
Likes
0
Points
0
Offline
#35
Boleh baca kat sini kat mana yang haram pasal forex tu..
http://www.zaharuddin.net/senarai-l...arah-jakim-berkenaan-hukum-forex-trading.html

Boleh pulak main pilih2 nak ikut yang mana ya?
kalau macam tu.. orang yang berzina dan minum arak pun boleh cakap..
"kalau aku tak nak ikut fatwa minum arak & berzina itu haram.. boleh? berdosa tak?"
[berdosa ker aku kalo aku tak nak ikut Fatwa yg ni jer .......( fatwa mengharamkan forex )]

fatwa ckp haram tapi Islam tak mengharamkan nye ....

ko kena belajar pasal KHILAF dlm Islam .....

ko bg dalil2 dlm Al Quran yg mengharamkan forex individu ni...

dalil2 Dalam al quran tau bukan dr majlis fatwa ker ape ker
 
Joined
Dec 13, 2005
Messages
2,874
Likes
1
Points
48
Offline
#36
alamak.. sekali kena akal tahap bawah la.. :))
kalau macam tu akal saudara mesti tahap dewa..
jadi mestilah boleh pikir sendiri .. jadi.. lu pikir lah sendiri kat mana haramnya forex dan berdosa ke tidak kalau tak nak ikut fatwa.... :p

semoga berjaya di dunia dan akhirat...

i'm off.. wassalam..



P/s:- Kata imam syafee.. “Jika aku berdebat dengan orang pandai, aku akan menang, tapi jika berdebat dengan orang b.o.d.o.h, aku akan kalah...”
 
Last edited:
Joined
Mar 27, 2012
Messages
79
Likes
0
Points
0
Offline
#37
alamak.. sekali kena akal tahap bawah la.. :))
kalau macam tu akal saudara mesti tahap dewa..
jadi mestilah boleh pikir sendiri .. jadi.. lu pikir lah sendiri kat mana haramnya forex dan berdosa ke tidak kalau tak nak ikut fatwa.... :p

semoga berjaya di dunia dan akhirat...

i'm off.. wassalam..
ko cakap bukan main berdentum lg sekali nak blah mcm tu jer ..........

bg ler dalil2 dalam Al Quran yg mengharamkan forex ni baru ler blah......

aku tanye ko ni dah beli gumah & keta lum
 
Joined
Mar 22, 2012
Messages
17
Likes
0
Points
0
Offline
#39
pada pendapat saya, KENA STUDY BETUL2 DULU BERKENAAN EMAS NI. BANYAK LAGI ILMU YANG TAK DIKETAHUI. nak share sikit yang saya terbaca dalam investopedia

Just about everywhere you turn these days - on television, the radio and the internet - there is someone telling you that now is the best time to invest in gold. And on first glance, this seems like sound advice. Gold is currently trading at more than $1,500 per ounce - up from $500 just five short years ago. But don't let the numbers (or the advertisements) fool you. There are actually five good reasons why you shouldn't put your money in gold
1. The Bubble Will Burst
Gold has been on a steady rise for quite some time now, but fear is driving a lot of this rise. Investors typically turn to gold in times of trouble, and the present day is a perfect example. However, as history shows, the flight to gold eventually creates a bubble that will ultimately burst. It is not a question of if; it's a matter of when. Irrational exuberance plays a huge role in this effect.

The gold bubble has been building for many years, and while there is a chance that gold prices will continue to rise in the short term as investors jump on the bandwagon, there is a strong likelihood that the trend will reverse. Investing your money at or near the peak prices of gold is an extremely risky proposition with limited upside potential

2. Gold Isn't Actually Immune to Inflation
Traditionally, gold has been considered a hedge against inflation. Therefore, as gold enthusiasts proclaim, now is a great time to invest. They claim that the money the Fed has been pumping into the economy will eventually create runaway consumer prices, and therefore, higher inflation.

But the facts do not back this up. To the contrary, inflation has actually been on a downswing. In December, 2008, it stood at 2.9%, and currently it is running right at around 1.2%. Therefore, gold enthusiasts are stuck with counting on a few other economic disasters to hit, which would justify their investments. Neither of these is likely to occur, and if the economy either continues at its modest growth rate or actually flourishes, it's bad news for gold holders. As an example, from 1980 to 2005 (a time period of steady economic growth), gold earned you a minimal return on your money, while other industries offered far greater return

3. The Future of the Dollar Isn't Grim
A key bet that gold owners are counting on is the collapse of the U.S. dollar. When the dollar falls, investors tend to gravitate towards gold. Moreover, because gold is priced in dollars, a weaker dollar directly leads to higher gold prices. Since June, 2011, the dollar has dropped about 10%, and during that time, gold has shot up by approximately 14%. However, the reports of the death of the dollar have been greatly exaggerated

In fact, a key support in gold is the fact that other currencies and economies are performing more poorly then the dollar and the U.S., respectively. For example, last November, the dollar shot up by about 3.5%, caused by the government debt problems in Europe and potential for contagion. Consequently, gold dropped by right around that same percentage. With European countries continuing to experience sovereign debt and the real potential for default, the weak euro will act as a support for the U.S. dollar. (For related reading, see Profiting From A Weak U.S. Dollar.)

4. Gold Supply is not Limited
Gold holders frequently claim that gold is in limited supply. However, consider the following facts: in 2005, only 16% of the demand for gold came from investors with the majority of demand coming from industrial users and jewelers. However, today, investors reflect almost 40% of the demand, making any price of gold more a result of investor demands rather than real consumer demands. Moreover, with gold prices rising, gold mining companies are ramping up production greater than ever in the search for new gold. Inevitably, this will lead to an even larger supply, which will suppress gold prices.

5. The Gold Boom is Speculator Driven
Buying gold today is nothing more than a bet that someone else will want to pay you more for it tomorrow. Considering that the recent spike in gold is significantly driven by investor fear, rather than any solid economic indicator, this makes investing in gold even riskier. There is often no real value or basis for investing in gold.

Final Thoughts
The price of gold has enjoyed an unprecedented rise of late. However, it is clearly that eventually the spike will end, and could even crash if the economy turns around. Rather than be a victim of the gold bubble, look to many of the other more viable, and safer, options for investing rather than gold. What are your thoughts on investing in gold?

saya kurang ilmu dalam ekonomi ngan perdagangan ni. tu yang mintak sesapa leh bagi komen terutama part "GOLD BUBBLE WILL BURST", kalo betul gold bublle burst, economy akan jadi macam mana yer? sebab sebelum ni takder lak dengan yang gold bubble will burst..
 
Joined
May 24, 2012
Messages
1
Likes
0
Points
0
Offline
#40
Hai... cerdik pandai agama telah memfatwakan sesuatu itu haram dengan dalil dan hujjahnya... tp kita masih tidak mengakuinya.. apakah kita rasa kita trlebih pandai dalam agama?
 
Top