Panduan Sewa Rumah...

Joined
Dec 8, 2005
Messages
3,780
Likes
42
Points
48
Offline
#1
Hehe.. Saya lepas ni akan tinggal kat luar dah.. Selama ni dok kat hostel dalam kampus. Dah cari rumah sewa dan masih dalam rundingan...

So, saya nak tanya pendapat2 member2 semua, apakah panduan2 atau tips dalam menyewa rumah ni.. Apakah perkara2 yg perlu diutamakan, atau apa2lah agar kita tak ditipu dan hak kita sbg penyewa terjaga.. :)

Saya bab nak sewa rumah ni tak tahu sangat. So, harap2 semua dapat memberi pandangan lebih2 saya dan member tengah berunding dengan tuan rumah tuu... ;)

TQ..
 
Joined
Dec 15, 2005
Messages
715
Likes
3
Points
18
Offline
#2
Check keadaan rumah tu betul². anai² ke, nak runtuh ke, pintu ade grill ke takde, pintu nak roboh ke.
Yang penting kita selesa dan puas hati.
Lagi satu tuan rumah yang bukan jenis banyak songeh (kalau tak, penat nak melayan).


Nak runding senang sahaja. Buat agreement.

biasanya dalam agreement tu dengan jelas mengatakan:

1. sewa bulanan dan tempoh
2. deposit sewa (berapa bulan)
3. deposit api/air
4. tempoh notis kalau dia nak suruh smartusaha keluar.
5. apa yang boleh/tidak boleh dibuat dengan rumah tu.

Salamzz

ps - ada gak penyewa yang tipu saya. hutang 2 ribu lebih. sampai sekarang tak bayar. Pening jugak kalau ada rumah sewa ni.. hehehehe
 
Joined
Dec 8, 2005
Messages
3,780
Likes
42
Points
48
Offline
#3
Terima kasih hasrul..

Hehe, tu lah, si penyewa cari tukang sewa yg baik. Tukang sewa lak cari penyewa yg baik... ;)

InsyaAllah, jumpa dah dengan tuan rumah tu. Grill pintu dah pasang. Dia baru beli jer rumah tu..

Hmm, nak tanya, apakah yg sepatutnya TUKANG SEWA sediakan kat rumah tu? Kalau lampu, paip rosak, tukang sewa yg kena tanggung kan? Atau kita tolong repair, tp tolak kat sewa...

Saya nak tanya banyak, tapi tak tahu nak tanya aper... :oops:
 
Joined
Dec 15, 2005
Messages
715
Likes
3
Points
18
Offline
#4
biasanya peralatan² lampu ke paip ke... tuan rumah yang sediakan. kemudahan asas mesti lengkap..

yang selebihnya... penyewa ler. kalau rosak ke aper ke.. penyewa yang kena tanggung selepas duduk.
 
Joined
Dec 15, 2005
Messages
715
Likes
3
Points
18
Offline
#5
maksud kerosakan tu.. kerosakan minor ler...

kalau kerosakan major macam paip bocor bawah tanah, wiring, tuan rumah yang kena tanggung.
 
Top