[MESTI BACA]Lelaki Kacak bersama Jenazah.

Rexx99

freshman
Joined
Dec 26, 2008
Messages
111
Points
16
Age
31
SALAM SEMUA. Sedikit perkongsian buat saudara2 ku di WC di waktu hujung minggu ni. Artikel ni sy copy dr fb.


Hadis yang Menarik Rasulullah S.A.W

Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda : 'Bila seseorang lelaki itu mati dan saudaranya sibuk dengan pengebumiannya, berdiri lelaki yang betul-betul kacak di bahagian kepalanya. Bila mayatnya dikapan, lelaki itu berada di antara kain kapan dan si mati.

Selepas pengebumian, semua orang pulang ke rumah, 2 malaikat Mungkar dan Nakir, datang dalam kubur dan cuba memisahkan lelaki kacak ini supaya mereka boleh menyoal lelaki yang telah meninggal itu seorang diri mengenai ketaatannya kepada Allah. Tapi lelaki kacak itu berkata, Dia adalah temanku, dia adalah kawanku. Aku takkan meninggalkannya seorang diri walau apa pun. Jika kamu ditetapkan untuk menyoal, lakukanlah tugasmu. Aku tidak boleh meninggalkannya sehingga aku dapati dia dimasukkan ke dalam Syurga.'

Selepas itu dia berpaling pada temannya yang meninggal dan berkata,'Aku adalah Al-Quran, yang mana kamu membacanya, kadang-kadang dengan suara yang nyaring dan kadang-kadang dengan suara yang perlahan. Jangan bimbang. Selepas soal siasat dari Mungkar dan Nakir, kamu tidak akan bersedih.'

Selepas soal siasat selesai, lelaki kacak mengatur untuknya daripada Al-Mala'ul A'laa (malaikat dalam Syurga) tempat tidur dari sutera yang dipenuhi bauan kesturi


Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda :'Di hari pengadilan, di hadapan Allah, tiada syafaat yang lebih baik darjatnya daripada Quran, mahupun dari nabi atau malaikat.'


Sila sebarkan Hadis ini kepada semua .......kerana


'Sampaikan pengetahuan dari ku walaupun hanya satu ayat.'




Saat Anda membwa Al-Quran, syaitan biasabiasa saja...tengok je..
Saat Anda membukanya, syaitan mulai curiga.
Saat Anda membacanya, ia resah dan gelisah.
Saat Anda memahaminya, ia kejang kejangan.
Saat Anda mengamalkan Al-Qur'an dlm kehidupan sehari-hari.ia stroke...Teruskn membaca & mengamalknnya agar syaitan terus stroke .
Saat Anda ingin menyebarkan pesanan ini, syaitan pun mencegahnya. Syaitan kata "jgn SEBARKAN, kerana ia tidak penting langsung"
namun kita semestinya menyedari perjuangan Islam adalah tanggungjawab kita.
 

zamreda

freshman
Joined
May 29, 2008
Messages
71
Points
6
laki hensem yng serupa dgn kita...adalah amal...cantik amal..maka hensem...tak cantik...berulat2lah..
 

bertong

freshman
Joined
May 30, 2010
Messages
3,387
Points
36
rasa nak baca tak mau berenti je Quran..

tapi aku ni masalahnya tak dak istikomah je..

time rajin je baca
 

abutalib

Senior
Joined
Dec 29, 2010
Messages
4,058
Points
0
Terima kasih kerana mengingatkan....


Berhenti seketika baca ebook....


Jom baca Al-Quran...
 

abutalib

Senior
Joined
Dec 29, 2010
Messages
4,058
Points
0
Betol tu bro bertong


Kalau rasa kurang bersemangat nak baca Al-Quran

mulakanlah membaca 1-2 muka surat setiap hari..

Sekiranya dah biasa bacalah lebih daripada itu..

Semoga mengingatkan hamba yang lemah ini...;)
 

IsmailPadil

Senior
Joined
Nov 27, 2010
Messages
271
Points
18
Betol tu bro bertong


Kalau rasa kurang bersemangat nak baca Al-Quran

mulakanlah membaca 1-2 muka surat setiap hari..

Sekiranya dah biasa bacalah lebih daripada itu..

Semoga mengingatkan hamba yang lemah ini...;)


Ya betol..Insya-Allah ada kberkatannya dlm khidupan kita seharian..:)
 

Rexx99

freshman
Joined
Dec 26, 2008
Messages
111
Points
16
Age
31
Top