Mengapa Orang Melayu Gagal Dalam Bisnes?

Joined
Mar 2, 2014
Messages
18
Likes
0
Points
0
Offline
#41
Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Mengapa orang melayu sering kali gagal dalam perniagaan? tidak seperti orang cina di mana kejayaan yang diperoleh sentiasa konsisten dan bertambah-tambah.Setelah dikaji dan diselidik secara mendalam,terdapat beberapa faktor yang menyumbang kepada kegagalan orang melayu dalam bidang perniagaan.

1) PEMBERI ALASAN - "Susah la nak jual tudung ni. Ramai dah yang jual. Lagipun aku lelaki kot."

2) PEMALAS - "Malasnya nak pergi ambik stok baru dekat gudang"

3) PENANGGUH - "Esok je la pergi ambil stok baru. Sempat lagi. Lagipun bukan ada demand sangat. Hari ni nak lepak-lepak je, dating ke, tengok wayang ke."

4) PERLAHAN-LAHAN - "Nak buat bisnes ni kena relax, tak boleh kalut-kalut. Slow-slow la buka kedai. Dorang memang takde pilihan lain dah, area ni aku sorang je buka kedai runcit. Mesti cari aku gak."

5) PENUNGGU - "Aku rasa kalau aku jual tudung mesti laku, tapi tak de orang la buat lagi. Arghhh! Tunggu je la dulu, kalau dorang buat, untung besar, baru aku jual."

6) PENGIKUT - "Eh! Jual charkuetiaw macam untung la. Mudah pula nak sediakan. Nak jual juga la. Modal bukan besar sangat pon."

7) PENYIBUK - "Agak-agak berapa ye untung kedai depan tu hari ni?"

8) PENUDUH - "Ni semua kedai depan tu punya pasal, macam tak boleh jual benda lain je. Tudung juga dia nak jual. ****** la aku nk survive camni."

9) PENGKRITIK BUKAN PELAKU - "Ape la dia ni. Tu pon tak reti nak buat, senang je kot. Campur je la air campur dengan batu. Jadilah ABC. Mudah je. "

10) PERTENGAHAN JALAN - "Susah la jual tudung ni, banyak competition, nak jual seluar dalam la pula. Mudah."

11) PEMBIAWAKAN - Merujuk kepada sifat sesetengah golongan yang kuat dengki dengan kejayaan orang lain tetapi tidak berusaha untuk lebih berjaya malahan cuba menjatuhkan orang tersebut. Contoh: Seorang lelaki muda memandu kereta Audi meluncur megah disebelah seorang mamat menaiki kapcai. "Eleh! Tu mesti kereta pak dia tu, tak pon kereta company, ataupun dia tu driver VVIP. Jangan harap la muka camtu mampu pakai Audi. Aku yang kerja bertahun-tahun macam nak mati jadi despatch ni pon tak mampu nak pakai. Kerek gila dengan spek hitam segala. Minta-minta dia eksiden kat depan tu. Mati lagi senang. Nyampah aku tengok."

Sekadar perkongsian untuk manfaat bersama. ;)

Untuk mengetahui berita semasa,isu artis,motivasi,jenaka,misteri,sukan dan tips kesihatan,sila la berkunjung ke Wazzup!(Lihat Siggy)
Holy shite ! mate

PEMBIAWAKAN memang macam haram

Setuju?
 

amer87

freshman
Joined
Jun 12, 2014
Messages
15
Likes
0
Points
0
Offline
#43
Satu lagi saya nak tambah..
Apa yang dapat saya perhatikan,kalau tengok time hari sabtu dan ahad,kebanyakan kedai tutup..dan kalau kita semua perasan,semua kedai yg tutup tu kedai melayu..org cina still berniaga mcm biasa..

Apa yg dpt saya simpulkan di sini adalah org melayu ada sifat malas.Sifat tu kena buang jauh-jauh kalau nak berjaya.

p/s: Hidupkan kembali thread ni..hehe
aku setuju dgn pendapat bro.
 

amer87

freshman
Joined
Jun 12, 2014
Messages
15
Likes
0
Points
0
Offline
#44
Orang C berniaga dengan berpersatuan. Bila nak mula niaga boleh pinjam modal dan bila susah boleh dapat bantuan dalam bentuk kelompok. Masuk sahaja mana-mana bandar kecil atau besar di Malaysia, pasti ada persatuan peniaga mereka khas untuk kawasan itu.

Lepas tu saya dengar ahli2 suka bermain kutu, tetapi caruman peserta bukan sedikit. Sebulan carum RM10k. Jadi bila tiba giliran anda memang dapat suntikan wang besar sebagai modal meniaga. Kerana itu mereka tidak perlukan bantuan kerajaan dan pandang rendah pada melayu.

Jikalau melayu di luar sana dapat kurangkan sifat hasad dengki dan tolong menolong macam semua warga wc yang budiman, sudah pasti kita boleh berjaya juga. Melayu cuma kurang dengkinya apabila berkelompok dalam dunia maya seperti ini. Kalau kita boleh bawa ke dunia nyata sekali, amat bagus sekali!

Sekadar memberi pandangan.
aku setuju ngan pendapat bro ni.
 
Joined
Jul 30, 2011
Messages
657
Likes
0
Points
16
Offline
#45
sebenarnya kita kena tgk balik sejarah dari mana kita bermula.. semuanya bermula sejak zaman kita dijajah dulu.

penjajah telah menempatkan kita untuk bekerja dlm bidang2 tertentu..

cina = berniaga
melayu = pertanian
india = perladangan di estet2..

disebabkan itulah, bangsa cina lebih cepat maju dlm perniagaan kerana mereka sejak dulu lagi telah mewarisi ilmu meniaga dari atuk & nenek moyang mereka..

hari ini, orang Melayu bukan orang Melayu yg dulu lagi..kini dah semakin ramai yg melibatkan diri dalam perniagaan.. semakin ramai yg dah berilmu perniagaan.. tunggulah sedikit masa lagi, bangsa Melayu pasti berjaya dalam perniagaan setanding dengan bangsa lain..
 
Joined
Jun 24, 2014
Messages
5
Likes
0
Points
0
Offline
#46
terima kasih tt sbb berkongsi...memang manfaat utk kita renung2kn dan beramal...
renung2kn....dan selamat beramal...huhuhu
 
Joined
Sep 23, 2012
Messages
970
Likes
0
Points
0
Offline
#47
eh..boleh tahan sensasi jugak thread yang saya buka ni..dah lama tak jenguk WC..haha

Niat saya buka thread ni bukan utk mengutuk atau mengeji bangsa saya sendiri..tapi ia sebagai satu pembakar semangat utk anak melayu berjaya dalam perniagaan..

Buktikan pada dunia bahawa orang melayu juga ada bisa,ada taring..Takkan melayu hilang di dunia! ;)
 
Joined
Jan 16, 2007
Messages
305
Likes
1
Points
18
Offline
#49
hari ini, orang Melayu bukan orang Melayu yg dulu lagi..kini dah semakin ramai yg melibatkan diri dalam perniagaan.. semakin ramai yg dah berilmu perniagaan.. tunggulah sedikit masa lagi, bangsa Melayu pasti berjaya dalam perniagaan setanding dengan bangsa lain..
Betul tu bro. Dah ramai Melayu buat bisnes. Macam-macam bisnes. Walaupun tak sebanyak bangsa diorang tapi masih ada. Biar bermula dari bawah...perlahan-lahan naik..daripada pandai kutuk tapi tak buat apa-apa tindakan.

Diorang boleh buat takkan kita tak boleh!
 
Joined
May 16, 2011
Messages
76
Likes
3
Points
8
Offline
#52
" masa itu emas " peribahasa yg hanya sedap didengar tetapi kurang dititikberatkan .
Maka timbullah perkataan yg kurang manis didengar " Janji Melayu".Iajuga meliputi tidak peka dengan kewujudan masa
 
Joined
Sep 22, 2006
Messages
326
Likes
0
Points
16
Age
37
Offline
#54
Bab menangguh tuh saya memang setuju....bile kite buat kerja bertangguh takde keja yang boleh selesai...yang penting kite kena push diri kite untuk gerak...
 

ismailn

freshman
Joined
Jan 29, 2015
Messages
81
Likes
0
Points
0
Offline
#55
Actually bangsa lain pun ramai yang gagal juga. Cuma mrk keep on buat bisness sampai nak nampak ramai berjaya sbb mmg dah budaya mereka utk berniaga.
 
Joined
Aug 19, 2006
Messages
2,533
Likes
6
Points
38
Age
34
Offline
#56
ramai yang tangguh dan malas.

bab bisnes ni, salah satu yang penting adalah konsisten.

Tu yang susah orang kita susah nak buat.

Asal dapat duit lebih sikit..dok belanja bukang-bukang.
 
Joined
May 3, 2008
Messages
2,820
Likes
54
Points
48
Offline
#57
Syok bila en titan cakap..

Asal dapat duit lebih sikit..dok belanja bukang-bukang.
Ehh..kena laa jom bercuti ala santai backpackers tau en titan..sambil2 cuti kita layan suming pool...esok pagi plak setart buat ceramah kecik2 kasik bagi semangat...check out jam 12 tghari balik pon skali dapat ilmu sedut duit yang baru ooo.. :D

Sebab apa plak dapat cuti bercuti ala santai backpackers? sebab dah KONSISTEN laa en titan...

Saya yg suam2 kuku tekedek2 mcm mana nak konsisten...org yang cuti ala2 santai kena bawak berehat sebab nanti kalo tak sihat pon susah..kalo sakit lagi aa susah...susah sebab ramai yang bertanya...asal mailing list tak dapat info2 perniagaan ooo...

p/s: Sekadar melawak sebab dah hampir tumpas dalam contest seo nie...saje nak kasik sejok angin badan nie...takde kena mengena dengan sapa2 yer! santai2 nya komen nie.. :)


ramai yang tangguh dan malas.

bab bisnes ni, salah satu yang penting adalah konsisten.

Tu yang susah orang kita susah nak buat.

Asal dapat duit lebih sikit..dok belanja bukang-bukang.
 
Joined
Nov 3, 2009
Messages
527
Likes
10
Points
18
Offline
#58
Syok bila en titan cakap..



Ehh..kena laa jom bercuti ala santai backpackers tau en titan..sambil2 cuti kita layan suming pool...esok pagi plak setart buat ceramah kecik2 kasik bagi semangat...check out jam 12 tghari balik pon skali dapat ilmu sedut duit yang baru ooo.. :D

Sebab apa plak dapat cuti bercuti ala santai backpackers? sebab dah KONSISTEN laa en titan...

Saya yg suam2 kuku tekedek2 mcm mana nak konsisten...org yang cuti ala2 santai kena bawak berehat sebab nanti kalo tak sihat pon susah..kalo sakit lagi aa susah...susah sebab ramai yang bertanya...asal mailing list tak dapat info2 perniagaan ooo...

p/s: Sekadar melawak sebab dah hampir tumpas dalam contest seo nie...saje nak kasik sejok angin badan nie...takde kena mengena dengan sapa2 yer! santai2 nya komen nie.. :)
gua pun lama dah tak bercuti nie..hu3
 
Joined
May 3, 2008
Messages
2,820
Likes
54
Points
48
Offline
#59
Lu mcm ada harapan tue nak simpan duit tue..masuk contest JBT mana tau menang gak pegi jepun dah pree, duit yg ada bleh buat makan2 plak... :D


p/s: Kena cuti2 gak...penat tue 3 bulan perah tenaga nak steady dalam contest bro... :)

gua pun lama dah tak bercuti nie..hu3
 
Top