macam mana nak buat P.O Box??

GoMonsta

freshman
Joined
Nov 6, 2009
Messages
1,859
Points
0
salam,

kawan2 saya perlukn bantuan..

sapa yang tahu mcm mana, dekat mana, bagaimana nak buat alamat p.o box sendiri?
 

GoMonsta

freshman
Joined
Nov 6, 2009
Messages
1,859
Points
0
mksud saya nak p buat sendiri alan. :p

di post office ye. hehe
 

FADZRI

Newbie
Joined
Oct 26, 2008
Messages
927
Points
18
Age
33
Senang saja.. saya pun dan buat satu p.o.box untuk company sy

mcm ni

kalau sekitar KL, sila ke pejabat Pos Besar dekat dengan LRT Pasar Seni. Kemudian ke tingkat 1 bahagian Perkhidmatan Pelanggan. Isi borang dan buat bayaran (RM 70 kot kalau x silap) dan nyatakan nk pobox untuk pejabat pos mana..

dalam sminggu anda akan dapat surat suruh pegi ambil kunci.

:D Pastikan bawa sijil SSM(semua sekali) dan kad pengenalan(photostat) dan Cop Syarikat .. untuk pendaftaran atas nama syarikat enterprise

Harap dapat membantu. TQ
 

GoMonsta

freshman
Joined
Nov 6, 2009
Messages
1,859
Points
0
tq.... bro my_ildzaf

kalau tinggal bukan di Kl, other post office bley jugak kan?

kalau xda sijil ssm xpa ke?
 

FADZRI

Newbie
Joined
Oct 26, 2008
Messages
927
Points
18
Age
33
yup ssm untuk syarikat je...

boleh rasanya kalau post office lain .. cuma dulu sy ingat nk terus ke PO sungai besi tp pekerja situ suruh apply di Pejabat Pos Besar.. huhuhu
 

alan

Senior
Joined
Aug 20, 2008
Messages
7,630
Points
38
Cuba ambil form kat P.Pos yg berdekatan...sebab form tu di proses di Ibu pejabat pos shah alam....kalau utk selangor

form tu blh hantar sendiri ke Ibu pejabat pos shah alam atau serah je kpd P.Pos yg berdekatan-dia akan tolong hantar ke Ibu pejabat pos shah alam

tq.... bro my_ildzaf

kalau tinggal bukan di Kl, other post office bley jugak kan?

kalau xda sijil ssm xpa ke?
 

Syedz

Senior
Joined
Aug 31, 2008
Messages
5,445
Points
38
Age
35
kena apply kat post office,
pi pos office besar cam pos ofis besar shah alam or kl,
pi kaunter pertanyaan, cakap nak buwat peti surat sendiri..
x silap aku kena sewa...

ni lagi info :


PERKHIDMATAN PETI SURAT PERSENDIRIAN

Pos Malaysia menyedia perkhidmatan Peti Surat Persendiran untuk disewa oleh pelanggan individu atau pun syarikat.
Semua mel untuk pelanggan yang menggunakan perkhidmatan ini akan diserah menerusi peti surat persendirian di
pejabat pos yang telah dipilih oleh pelanggan. Pelanggan boleh memungut mel-mel mereka semasa atau selepas
waktu urusniaga pejabat berkenaan.

Kadar sewa tahunan dikenakan dari Januari hingga Disember setiap tahun adalah sebanyak RM50.00. Tetapi
sekiranya pelanggan memohon untuk mula menggunakan Peti Surat Persendirian pada bulan Julai hingga Disember,
kadar sewa yang dikenakan adalah sebanyak RM25.00. Bayaran deposit anak kunci peti surat sebanyak
RM30.00 akan dikenakan kepada pelanggan yang baru menggunakan perkhidmatan ini. Deposit anak kunci
tersebut akan dipulangkan kepada penyewa selepas mereka membuat permohonan untuk berhenti menggunakan
perkhidmatan ini dan menyerahkan semula anak kunci peti berkenaan kepada Pos Malaysia.

Untuk menggunakan perkhidmatan ini pelanggan hanya perlu mengemukakan borang permohonan yang telah
dilengkapkan ke Pejabat Pengurus Negeri yang berkenaan. Bagi setiap permohonan baru, pelanggan akan
dikenakan kadar sewa tahun semasa seperti berikut:-
Tarikh permulaan penggunaan peti surat antara Januari hingga Jun RM50.00
Tarikh permulaan penggunaan peti surat antara Julai hingga Disember RM25.00

PERKHIDMATAN BEG BERKUNCI

Perkhidmatan Beg Berkunci merupakan perkhidmatan pilihan yang ditawarkan kepada pelanggan. Melalui
perkhidmatan ini semua mel akan diserah kepada pelanggan yang menggunakan perkhidmatan ini menggunakan
beg berkunci. Untuk itu pelanggan dikehendaki menyediakan dua buah beg atau karung yang mematuhi spesifikasi
yang ditetapkan oleh Pos Malaysia berserta kunci yang akan digunakan secara silih berganti. Satu daripada anak
kunci beg tersebut akan dipegang oleh oleh pihak Pos Malaysia dan satu lagi anak kunci dipegang oleh
pelanggan sendiri. Kad Kebenaran akan dikeluarkan kepada pelanggan yang menggunakan perkhidmatan ini dan
kad tersebut perlu ditunjukkan semasa pelanggan atau wakil ingin mengambil beg berkenaan di kaunter serahan
tingkap di pejabat pos yang telah ditentukan semasa waktu urusniaga dibuka.

Kadar sewa tahunan bagi perkhidmatan ini iaitu dari bulan Januari hingga Disember adalah sebanyak RM50.00.
Tetapi sekiranya pelanggan memohon untuk mula menggunakan Peti Surat Persendirian pada bulan Julai hingga
Disember , kadar sewa yang dikenakan adalah sebanyak RM25.00.
 
Joined
Jul 2, 2008
Messages
484
Points
16
Age
43
hehehhe..bru tau de service cmni....
kena apply kat post office,
pi pos office besar cam pos ofis besar shah alam or kl,
pi kaunter pertanyaan, cakap nak buwat peti surat sendiri..
x silap aku kena sewa...

ni lagi info :


PERKHIDMATAN PETI SURAT PERSENDIRIAN

Pos Malaysia menyedia perkhidmatan Peti Surat Persendiran untuk disewa oleh pelanggan individu atau pun syarikat.
Semua mel untuk pelanggan yang menggunakan perkhidmatan ini akan diserah menerusi peti surat persendirian di
pejabat pos yang telah dipilih oleh pelanggan. Pelanggan boleh memungut mel-mel mereka semasa atau selepas
waktu urusniaga pejabat berkenaan.

Kadar sewa tahunan dikenakan dari Januari hingga Disember setiap tahun adalah sebanyak RM50.00. Tetapi
sekiranya pelanggan memohon untuk mula menggunakan Peti Surat Persendirian pada bulan Julai hingga Disember,
kadar sewa yang dikenakan adalah sebanyak RM25.00. Bayaran deposit anak kunci peti surat sebanyak
RM30.00 akan dikenakan kepada pelanggan yang baru menggunakan perkhidmatan ini. Deposit anak kunci
tersebut akan dipulangkan kepada penyewa selepas mereka membuat permohonan untuk berhenti menggunakan
perkhidmatan ini dan menyerahkan semula anak kunci peti berkenaan kepada Pos Malaysia.

Untuk menggunakan perkhidmatan ini pelanggan hanya perlu mengemukakan borang permohonan yang telah
dilengkapkan ke Pejabat Pengurus Negeri yang berkenaan. Bagi setiap permohonan baru, pelanggan akan
dikenakan kadar sewa tahun semasa seperti berikut:-
Tarikh permulaan penggunaan peti surat antara Januari hingga Jun RM50.00
Tarikh permulaan penggunaan peti surat antara Julai hingga Disember RM25.00

PERKHIDMATAN BEG BERKUNCI

Perkhidmatan Beg Berkunci merupakan perkhidmatan pilihan yang ditawarkan kepada pelanggan. Melalui
perkhidmatan ini semua mel akan diserah kepada pelanggan yang menggunakan perkhidmatan ini menggunakan
beg berkunci. Untuk itu pelanggan dikehendaki menyediakan dua buah beg atau karung yang mematuhi spesifikasi
yang ditetapkan oleh Pos Malaysia berserta kunci yang akan digunakan secara silih berganti. Satu daripada anak
kunci beg tersebut akan dipegang oleh oleh pihak Pos Malaysia dan satu lagi anak kunci dipegang oleh
pelanggan sendiri. Kad Kebenaran akan dikeluarkan kepada pelanggan yang menggunakan perkhidmatan ini dan
kad tersebut perlu ditunjukkan semasa pelanggan atau wakil ingin mengambil beg berkenaan di kaunter serahan
tingkap di pejabat pos yang telah ditentukan semasa waktu urusniaga dibuka.

Kadar sewa tahunan bagi perkhidmatan ini iaitu dari bulan Januari hingga Disember adalah sebanyak RM50.00.
Tetapi sekiranya pelanggan memohon untuk mula menggunakan Peti Surat Persendirian pada bulan Julai hingga
Disember , kadar sewa yang dikenakan adalah sebanyak RM25.00.
 

perindu

Newbie
Joined
Apr 19, 2008
Messages
892
Points
18
PO Box boleh buka kat mana2 pos office yang ada sediakan
 

usahawanmuda

freshman
Joined
May 14, 2009
Messages
67
Points
6
kena apply kat post office,
pi pos office besar cam pos ofis besar shah alam or kl,
pi kaunter pertanyaan, cakap nak buwat peti surat sendiri..
x silap aku kena sewa...

ni lagi info :


PERKHIDMATAN PETI SURAT PERSENDIRIAN

Pos Malaysia menyedia perkhidmatan Peti Surat Persendiran untuk disewa oleh pelanggan individu atau pun syarikat.
Semua mel untuk pelanggan yang menggunakan perkhidmatan ini akan diserah menerusi peti surat persendirian di
pejabat pos yang telah dipilih oleh pelanggan. Pelanggan boleh memungut mel-mel mereka semasa atau selepas
waktu urusniaga pejabat berkenaan.

Kadar sewa tahunan dikenakan dari Januari hingga Disember setiap tahun adalah sebanyak RM50.00. Tetapi
sekiranya pelanggan memohon untuk mula menggunakan Peti Surat Persendirian pada bulan Julai hingga Disember,
kadar sewa yang dikenakan adalah sebanyak RM25.00. Bayaran deposit anak kunci peti surat sebanyak
RM30.00 akan dikenakan kepada pelanggan yang baru menggunakan perkhidmatan ini. Deposit anak kunci
tersebut akan dipulangkan kepada penyewa selepas mereka membuat permohonan untuk berhenti menggunakan
perkhidmatan ini dan menyerahkan semula anak kunci peti berkenaan kepada Pos Malaysia.

Untuk menggunakan perkhidmatan ini pelanggan hanya perlu mengemukakan borang permohonan yang telah
dilengkapkan ke Pejabat Pengurus Negeri yang berkenaan. Bagi setiap permohonan baru, pelanggan akan
dikenakan kadar sewa tahun semasa seperti berikut:-
Tarikh permulaan penggunaan peti surat antara Januari hingga Jun RM50.00
Tarikh permulaan penggunaan peti surat antara Julai hingga Disember RM25.00

PERKHIDMATAN BEG BERKUNCI

Perkhidmatan Beg Berkunci merupakan perkhidmatan pilihan yang ditawarkan kepada pelanggan. Melalui
perkhidmatan ini semua mel akan diserah kepada pelanggan yang menggunakan perkhidmatan ini menggunakan
beg berkunci. Untuk itu pelanggan dikehendaki menyediakan dua buah beg atau karung yang mematuhi spesifikasi
yang ditetapkan oleh Pos Malaysia berserta kunci yang akan digunakan secara silih berganti. Satu daripada anak
kunci beg tersebut akan dipegang oleh oleh pihak Pos Malaysia dan satu lagi anak kunci dipegang oleh
pelanggan sendiri. Kad Kebenaran akan dikeluarkan kepada pelanggan yang menggunakan perkhidmatan ini dan
kad tersebut perlu ditunjukkan semasa pelanggan atau wakil ingin mengambil beg berkenaan di kaunter serahan
tingkap di pejabat pos yang telah ditentukan semasa waktu urusniaga dibuka.

Kadar sewa tahunan bagi perkhidmatan ini iaitu dari bulan Januari hingga Disember adalah sebanyak RM50.00.
Tetapi sekiranya pelanggan memohon untuk mula menggunakan Peti Surat Persendirian pada bulan Julai hingga
Disember , kadar sewa yang dikenakan adalah sebanyak RM25.00.

sedara syedz,
kalau saya tiada company, tapi nak buka peti surat persendirian punyer? boleh ker???

itu hari, saya g pejabat pos, org pos tu kata, awk kena ada company awk sndoro, baru leh apply.. setahu saya, kala xde company pun boleh kan????

pelik r...kdg2 orang pejabat pos malas nk layan. sebab ade sesetgahnya malas buat kerja
 

alan

Senior
Joined
Aug 20, 2008
Messages
7,630
Points
38
saya apply atas nama sendiri, tak de masalah

sedara syedz,
kalau saya tiada company, tapi nak buka peti surat persendirian punyer? boleh ker???

itu hari, saya g pejabat pos, org pos tu kata, awk kena ada company awk sndoro, baru leh apply.. setahu saya, kala xde company pun boleh kan????

pelik r...kdg2 orang pejabat pos malas nk layan. sebab ade sesetgahnya malas buat kerja
 

OsmanAdnan

Senior
Joined
Sep 26, 2008
Messages
921
Points
18
Tadi baru lepas bayar fee PO Box..RM50..Tapi kunci dia hilang..Orang pos cakap kena buat surat,dalam surat tu nyatakan tentang kehilangan kunci dan minta pendua kunci dari pihak pejabat pos..Kemudian dia akan suruh bayar RM30 sebagai deposit kunci tu (in case kalau hilang lah macam saya).Simpan resit tu elok-elok,nanti kalau kita dah taknak gunakan PO Box tu kita boleh pulangkan kunci dan dapatkan balik duit deposit tu..
 

rexoxo

freshman
Joined
Nov 1, 2009
Messages
477
Points
0
ada juga syarikat swasta yang membekalkan PO box. Alamat PO box anda macam bunyi gah jer.. example PO Box 83, Business Center Avenue, bla bla bla.


boleh aku tahu apa syarikat swasta yg sediakan PO box?
ada website dia tak?
 
Top