Koleksi Kerenah Pelanggan Perniagaan Internet

Joined
Sep 3, 2014
Messages
7
Likes
0
Points
0
Offline
Wahhhh bagusnyaa forum ni...

Banyak dapat belajar dari otai otai.......

Maklumlaa Yaya baru dalam belajar nak berforum......

;)
 
Joined
Aug 25, 2014
Messages
71
Likes
0
Points
6
Offline
Call pukul 12.30 malam ajak COD.
Lepas tu suruh datang area dia.
Postpone jumpa esok, lepas tu dia cancel.
 

shufi

freshman
Joined
Aug 31, 2014
Messages
12
Likes
0
Points
0
Offline
Betul...kerenah pelanggan ni macam-macam, bila deal dengan manusia ni macam ni lah...kena banayk bersabar kalau nak berjaya.
 
Joined
Aug 21, 2008
Messages
69
Likes
1
Points
8
Offline
1. Costumer beli ebook. Selepas beberapa hari dia tanya kenapa barang tak sampai2. Padahal terang2 dah tulis produk ini adalah ebook dan tak perlu dipos.

2. Customer beli produk fizikal dan no tracking pos laju telah diberikan. Selepas 4 hari baru inform barang tak sampai padahal posmen dah dtg rumah tapi orang x der.

3. Customer tak leh bukak ebook percuma pasal hp dia x der rar dan pdf. Dia mintak poskan ke rumah dia....
 
Joined
Dec 12, 2014
Messages
16
Likes
0
Points
0
Offline
kerenah customer saya - Saya develop website untuk akak seorang ini..aka ni xberapa pandai IT..
Orang lain Caj dia RM1500 untuk bt website dia..itu belum caj bulanan RM150..
Dah tu website orang tu betul2 pakai wordpress je..content dia copy paste dari website mana tah..
Orang tu bayar untuk nama domain je.

Saya caj akak tu RM800 SEKALI BAYAR JE.. takde caj tambahan
Saya buat betul2 professional, ikut theme yang sesuai..
LEPAS TU, saya buat kan post iklan kat mudah..edit video sekali untuk dia..
tapi akak tu still xpuas ati dengan website itu..aduhai dia ingat saya tipu dia...sabar jela.. -_-"
 

Aura38

freshman
Joined
Jan 3, 2015
Messages
6
Likes
0
Points
0
Offline
customer suka tanya barang dah pos ke? bila boleh sampai? minta tracking number pos laju tak henti henti, selagi tak dapat selagi tu minta..memang tension hehe..lagi tension bila dituduh penipu..keluar segala sumpah seranah...bila barang lambat sampai walaupun bukan salah kita sebenarnya...
 
Joined
Sep 18, 2014
Messages
77
Likes
7
Points
8
Offline
Hahaha, kalau sebut pasal kerenah customer ni... banyak dah yang saya dah kena. Especially kita yang jual emas online dan offline ni.

Kerenah 1 - Dah dibagitau emas deliver straight dari kilang. Hari ni customer buat order, esok dah maki tanya tak sampai lagi ke emas.

Kerenah 2 - Orang samakan produk saya dengan produk lain yang lebih murah. Padahal kualiti sama 999.9, cuma market local produk kita jauh lebih mantepp.

Kerenah 3 - Orang bang saya pasal saya cukup menentang sistem program emas cepat kaya. Last-last sapa yg jatuh? Program-program skim cepat kaya tu jugak. I'm still standing and selling, no worries.

Kerenah 4 - Bakal prospek nak join group cakap berdegar-degar. Last-last dah 2 bulan saya follow-up, asyik cakap 'duit tak cukup'. Okay, fine. Nak jadi dealer Publicgold pun kena RM20K tau. Ini dah cukup murah saya bagi RM450, join Powergold. Nak jana pendapatan dgn bina networking besar pun boleh, nak kaya dgn jual emas pun boleh, nak beli emas harga ahli pun boleh.

Kerenah 5 - Geng fobia MLM bang saya pasal Powergold ada program bina networking. Hello, kilang emas Amethyst Gold Creation dan Powergold.biz dah bertapak lebih 5 tahun. Sistem networking yg kami jalankan bukan tentang pelaburan, tapi 100% tentang perniagaan emas fizikal. Style macam direct-selling Cosway tu saja. Itu pun salah ke? Kalau salah dah kena ban dgn Bank Negara.

Dan banyak lagi... Adoi, pening kepala.
 
Joined
Mar 2, 2014
Messages
85
Likes
0
Points
6
Offline
Pengalaman saya pula. Kustomer di shah alam laptop rosak saya di selayang pun turun la. sekali bila dah betul betul terpacak depan apartment tu kita call dia x angkat. whatsapp x jawab.
 
Joined
Sep 18, 2014
Messages
77
Likes
7
Points
8
Offline
Pengalaman saya pula. Kustomer di shah alam laptop rosak saya di selayang pun turun la. sekali bila dah betul betul terpacak depan apartment tu kita call dia x angkat. whatsapp x jawab.
Tu dia nak test kesabaran abg tu. Tak sabar tak bole belajar ilmu batin. :p
 
Joined
Oct 7, 2009
Messages
15
Likes
0
Points
1
Offline
Saya ada pengalaman pelik dengan pelanggan yang marah sebab kita buat kerja cepat sangat... Oleh sebab urusan dibuat melalui internet jadi tak tahu yang dia ni orang tua yang jarang ada depan komputer. Bila siap kerja dan tanya soalan lanjutan dia rasa macam kita rushing... Padahal kita buat kerja cepat... Layan je lah.
 
Joined
Mar 2, 2014
Messages
85
Likes
0
Points
6
Offline
Itu hari saya pergi Putrajaya. Gi COD Bende ni kul 9 macam tu dah sampai awal. time tu mmg bangga sampai awal. so duduk la kat stesen petronas tu. tiba tiba......

sebuah kereta berhenti di sebelah...dengan enjin tak mati pintu terbuka seorang lelaki keluar menuju ke arah saya. maka drama bermula :

Customer : Assalamualaikum bang. lama dah tunggu ?

saya : Eh takde la ada la setengah jam.....

Customer : Ok kalau macam tu mana barangnya ?

saya pun dengan segera pergi kat bakul motor ambil la barang tu.......saya pass kan pada lelaki tu tadi :


tiba tiba muka lelaki tu berubah mcam tak puas hati.....


Customer : eh bang ni salah ni bang saya tak mintak model ini ....saya mintak model ASUS


Saya time tu muka dah macam malu gila...saya keluarkan phone saya baca balik SMS dan cakap dekat lelaki tu :


saya : Eh ni dalam SMS ni tulis nak charger ni ni ha no telephone nya


Customer : Eh bang ini bukan no telephone saya . Kita dah salah deal ni ........




cuba forumer sini bayangkan stesen minyak petronas tu ada 6 pam ......semuanya memandang kat kitaorang.......dah la time tu ada CCTV kat atas kepala. tak tahu mereka rekod atau tidak
 
Joined
Jan 14, 2015
Messages
1
Likes
0
Points
0
Offline
Assalamualaikum...saya pun mcm mcm karenah jumpe...terutama bisnes servis..buat software development,website,ecommerce...terutama kalu byk top level decision...website yg patut siap sebulan...dah sampai 6 bulan baru siap
 
Joined
May 16, 2011
Messages
76
Likes
3
Points
8
Offline
Terkini...pelanggan ( ibu kpd pelajar yg akan ambil SPM 2015 ) dah deposit fee utk belajar Tutorial ; sy semak , memang ada bayaran drp maybank2u ; pelanggan perlu isi borang yg mengandungi maklumat pembayaran ; tunggu punya tunggu " bulan tak timbul " ; rupa rupanya ibu pelajar tersebut dah hantar maklumat pembayaran , malah emel menyusul bertanyakan mengapa saya masih tak beri akses kpd tutorial berkenaan ..saya yg silap he he.. saya mohon maaf kpd ibu berkenaan lalu memberikan aksesenya..info bayaran serta emel susulan drp beliau sebenarnya telah masuk ke emel lain..entah apa silapnya .Pengajarannya , bila pelanggan dah masuk akaun kita, kalau tak masuk emel yg biasa digunakan utk urus niaga , maka kita kena juga semak emel backup lain juga.
 
Joined
Nov 27, 2014
Messages
5
Likes
2
Points
3
Offline
kerenah customer saya - Saya develop website untuk akak seorang ini..aka ni xberapa pandai IT..
Orang lain Caj dia RM1500 untuk bt website dia..itu belum caj bulanan RM150..
Dah tu website orang tu betul2 pakai wordpress je..content dia copy paste dari website mana tah..
Orang tu bayar untuk nama domain je.

Saya caj akak tu RM800 SEKALI BAYAR JE.. takde caj tambahan
Saya buat betul2 professional, ikut theme yang sesuai..
LEPAS TU, saya buat kan post iklan kat mudah..edit video sekali untuk dia..
tapi akak tu still xpuas ati dengan website itu..aduhai dia ingat saya tipu dia...sabar jela.. -_-"
Pernah gak kene camnie. Dorang nie ingat freelancer cam kita nie hasil kerja takleh lawan company kot.
 
Top