Koleksi Kerenah Pelanggan Perniagaan Internet

ninie arissa

freshman
Joined
May 17, 2012
Messages
13
Points
0
boleh dijadikan rujukan ni.
saya baru berjinak dlm biz online awal tahun 2012.
so far, alhamdunillah, everything goes smooth when dealing with my customer.
biasa la kadang2 customer ni banyak kerenahnya,layan kan je setakat yg mampu.

*do remember : customer have rights, not customer always right*
 
Joined
Mar 15, 2012
Messages
299
Points
0
boleh dijadikan rujukan ni.
saya baru berjinak dlm biz online awal tahun 2012.
so far, alhamdunillah, everything goes smooth when dealing with my customer.
biasa la kadang2 customer ni banyak kerenahnya,layan kan je setakat yg mampu.

*do remember : customer have rights, not customer always right*
betul..saya sokong
 

JacKhalid

Newbie
Joined
Nov 23, 2009
Messages
490
Points
16
Salam.

Saya Khalid, pemilik forexsebenar.com.

Antara kerenah yang saya dapat kongsikan & cara nak handle ialah:

1 - dah bagitau kena ada adobe reader (utk baca pdf file) & winrar (utk extract file), still tanya kenapa x leh bukak file tuw

2 - step by step dah diceritakan, tapi still tanya gak camne nak buat itu ini

3 - dah buat bayaran, tapi borang tempahan tak isi. senyap gitu je. pening nak buat pengesahan. nak hantar ebook pun tak tau nak hantar kepada siapa

4 - terang2 gitau mintak tolong isi email forexsebenar masa buat payment, tapi tak isi gak. ini menyukarkan proses pengesahan

5 - website dah ada semua info, FAQ section pun ada. tapi still tanya soalan sama


Saya pasti anda bersetuju kalau saya katakan PERATUSAN CUSTOMER BERMASALAH ADALAH SANGAT KECIL.

Dalam 100, mungkin 3 org sahaja. So, still manageable =)


Customer service is part of ur business. Tak leh lari daripada tu.
Kalau tak nak layan kerenah pelanggan, tak yah bisnes la weh. Makan gaji jek buat keje admin.

Pengalaman sebagai pekerja bank di salah satu cawangan telah banyak membantu saya.
berkenaan customer management. Terima kasih ******* bank =)


 

CrackerJack

freshman
Joined
Aug 9, 2012
Messages
119
Points
0
Tak apa, walaupun ada pelanggan yang berkarenah di internet namun itu segelintir sahaja.
Majoriti pelanggan respect kita jika kita beri mereka ilmu yang bernilai.
OK, ini beberapa koleksi karenah pelanggan daripada saya.

#1 - Pelanggan menyalah gunakan fungsi refund.
#2 - Pelanggan subscribe E-Mail list, selepas download, terus unsubscibe.
Sangat menyakitkan hati, sekurang-kurangnyapun tolonglah nanti beberapa hari supaya tidak perasan.
 
S

saudagarinternet

Yup, agreed with norfazli80. Part and parcial of doing business. Communication is key...
 

rpniaga

freshman
Joined
Aug 24, 2012
Messages
3
Points
0
Huhuhu banyak lagi, tapi buat mahal sedikit... (Dia orang akan cariknya).
 

mr.rzd

FB Members
Joined
Sep 26, 2010
Messages
212
Points
0
nak share gak r...

saya buat dropship dekat facebook..jadi memang tak pegang stok la kan..ada customer call nak ambil by hand..

kalau firstime dulu gabra gak nak jawad..pusing2 cakap saya buat online je,nak by hand saya xder buat LOL..tp sekarang kalau ada customer call nak ambil by hand saya cakap direct terus yang saya ni middle man hehehe..:) dan diorang tetap beli jugak.

satu lagi kerenah customer yang beli ebook sy..saya dah bagi link download tapi diorang boleh tanya macam mana nak download adess..ada jugak saya dah bagi link download tapi dia siap tanya hantar nanti pakai CD ke..adess.

tapi tula..diaorang customer kita..kita educate jela..layan je.sebad diorang bisnes kita hidup.bagi saya customer adalah raja..(itu saya la..orang lain maybe lain pandangan)
 
Last edited:

Mohd Adib

freshman
Joined
Sep 14, 2012
Messages
18
Points
0
Sesetengah customer memang suka bertanya kot..info dah bagi tetapi masih kene terangkan verbally. To educate people to understand the concept is just not easy.
 
Top