Kisah mengorat awek..

RajaKamil

Kawan WC Premium
Active
Joined
Jul 10, 2007
Messages
6,752
Likes
23
Points
48
Age
33
Offline
apa yg bleh aku kongsikan, kenali lah dulu hati budi kalau perlu bkwn, kwn la dulu...tak perlu tergesa2, jgn bila org rekemen kan terus jer terima pastu kawin, tu namanya pakai tangkap muat jer...
Bukan tangkap muat kak.:D

Saya percaya dengan fakta 24:26 (siapa nak tahu, PM saya)

Kalau perangai hantu, tak mustahil bakal pasangan pun hantu..hehehe
 
Joined
Sep 12, 2008
Messages
669
Likes
4
Points
18
Offline
Bukan tangkap muat kak.:D

Saya percaya dengan fakta 24:26 (siapa nak tahu, PM saya)

Kalau perangai hantu, tak mustahil bakal pasangan pun hantu..hehehe
24:26

(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat; dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik
 
Joined
Jan 25, 2008
Messages
2,718
Likes
6
Points
38
Offline
Ada sorang amoi promoter digi aku minat nih...

Tup-tup kawan dia pulak yg datang approach...
Waa... gimana ni...
 

RajaKamil

Kawan WC Premium
Active
Joined
Jul 10, 2007
Messages
6,752
Likes
23
Points
48
Age
33
Offline
24:26

(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat; dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik
Jazakillah Ya Ukhti,
Walakin aina akhazti tilka ayah....? Kana Rasulullah yamna'una an yafsiru ayatan minal quran bi balnuna. Iza akhazti tilka ayat minah tafsir kabir, ismahli an anzhuruha.

Iza lam akhto' , jumhur tafsir, lam ya'khuz kalimah "lazimnya". Aina wajadti tilka kalimah :)

Jazakillah

------bahasa Kod--- kalau Mumtahanah tak faham, nak buat cam mane
 
Joined
Sep 12, 2008
Messages
669
Likes
4
Points
18
Offline
Jazakillah Ya Ukhti,
Walakin aina akhazti tilka ayah....? Kana Rasulullah yamna'una an yafsiru ayatan minal quran bi balnuna. Iza akhazti tilka ayat minah tafsir kabir, ismahli an anzhuruha.

Iza lam akhto' , jumhur tafsir, lam ya'khuz kalimah "lazimnya". Aina wajadti tilka kalimah :)

Jazakillah

------bahasa Kod--- kalau Mumtahanah tak faham, nak buat cam mane
ala RK..saya faham..tp penat la nak type dlm BM balik..sy copy dlm internet je tue..sbb ayat 24:26 tue mmg besa dok dengar..

kalau saya salah amek terjemahan tue mintak maaf byk2 ya..harap RK boleh pbetolkan kembali..sy copy dlm internet je tue..huhuhu..

ismahli ya akh..:)
 
Last edited:

RajaKamil

Kawan WC Premium
Active
Joined
Jul 10, 2007
Messages
6,752
Likes
23
Points
48
Age
33
Offline
khilafa bainal mukmin rahmah.
2 pahala untuk yg betul
1 pahala untuk yg salah

Kalau ikut teks terjemahan yg saya ada (alah Quran Terjemahan yg coklat tu), tiada perkataan "lazimnya". :)

Jazakillah.....
 
Joined
May 21, 2007
Messages
2,519
Likes
7
Points
38
Offline
mengorat je..
kalau dapat, dapat la..
bila dah dapat, jangan terlalu mengharap sesuatu yang tak pasti
masing ada kenangan manis mengorat awek
tapi kalau mengorat pakai YM ape pendapat korang?
luah perasaan guna YM, hehe
 
Joined
Dec 18, 2007
Messages
1,669
Likes
0
Points
36
Offline
x gentleman.... :p

cakap depan2 baru la org percaya...lagi percaya kalau terus jmpe family...haha
 

Han

Newbie
Joined
Sep 20, 2007
Messages
794
Likes
0
Points
16
Offline
24:26

(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat; dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik
ni nak tanya sikit...
mcm mana pula org yg jahat dapat yang baik?
tak adil kan kalu gini....
 
Joined
Sep 12, 2008
Messages
669
Likes
4
Points
18
Offline
ni nak tanya sikit...
mcm mana pula org yg jahat dapat yang baik?
tak adil kan kalu gini....
Jodoh, ajal dan maut semua di tangan Allah SWT..sometimes kita dah rasa cukup baik, tp Allah menemukan jodoh kita dengan org yg kurg baik pada pandangan kita..

tapi ini bukan bmakna kita dah salah pilih jodoh..Allah 'mengutus' dia mungkin sbg satu ujian utk kita menjadi lebih baik dengan tanggungjawab utk mendidik, tarbiyah dan mpebetolkan dia..

ada jugak jodoh pertama itu bukan yg terakhir, maybe selepas pceraian dgn yg pertama itu Allah akan menemukan kita dengan yg lebih baik..:)


p/s:saya sendirik tak kawen lg,so kena tanya org yg lebih arif..:D
 
Joined
Feb 8, 2008
Messages
91
Likes
1
Points
8
Age
43
Offline
Jodoh, ajal dan maut semua di tangan Allah SWT..sometimes kita dah rasa cukup baik, tp Allah menemukan jodoh kita dengan org yg kurg baik pada pandangan kita..

tapi ini bukan bmakna kita dah salah pilih jodoh..Allah 'mengutus' dia mungkin sbg satu ujian utk kita menjadi lebih baik dengan tanggungjawab utk mendidik, tarbiyah dan mpebetolkan dia..

ada jugak jodoh pertama itu bukan yg terakhir, maybe selepas pceraian dgn yg pertama itu Allah akan menemukan kita dengan yg lebih baik..:)


p/s:saya sendirik tak kawen lg,so kena tanya org yg lebih arif..:D
ehem... ehem.... apa kata u jadik kawan my wife, manalah tau kot2 boleh ber'kawan':D
 

RajaKamil

Kawan WC Premium
Active
Joined
Jul 10, 2007
Messages
6,752
Likes
23
Points
48
Age
33
Offline
ni nak tanya sikit...
mcm mana pula org yg jahat dapat yang baik?
tak adil kan kalu gini....
Hurm, saudara, siapa kata Tuhan tidak adil.
Situasi 1
Katakan saudara ni nakal. Dapat isteri yang baik nak mampoos
Mesti tak timbul soalan ni kan ;)

Situasi 2
Macam mana pula, kalau saudara ni baik nak mampoos, dapat isteri pula "nakal" nak mampoos.

baik, ini penerangannya :)
Situasi 1 : mungkin dulu ada perkara baik yg saudara dah buat :). Buat baik dengan penuh keikhlasan. Bukan ke rahmat Allah ni luas. Ada kisah orang jahat masuk syurga kerana memberi minum kepada seekor anjing :)

Situasi 2 : mungkin ada sudut2 yang kurang baik pada saudara. Tak ikhlas ke, atau apa2. Jadi, diutuskan isteri yg "nakal" tadi , sebagai kafarah (balasan) terhadap dosa2 tadi. Baik betul Allah. Kat dunia lagi dah "ingat"kan kita untuk bertaubat.


Dalam surah Ibrahim :

"Jika kamu bersyukur, akan aku tambahkan nikmat kepada kamu. Jika kamu kufur, sesungguhnya azab aku maha dasyat"

Mafhum sebuah hadith : Kata Rasulullah
"Aku kagum dengan urusan orang mukmin. Jika diberi rezeki dia bersyukur, jika dia ditimpa bencana dia bersabar"


Kesimpulannya, Allah itu maha Adil. Sebab itu, digalakkan sebelum bernikah itu, kita solat Taubat dan Hajat.

Mohon diampunkan dosa2, dan mohon diberi petunjuk daripada Nya.

- aku yg tak tahu
 
Joined
May 21, 2007
Messages
2,519
Likes
7
Points
38
Offline
Hurm, saudara, siapa kata Tuhan tidak adil.
Situasi 1
Katakan saudara ni nakal. Dapat isteri yang baik nak mampoos
Mesti tak timbul soalan ni kan

Situasi 2
Macam mana pula, kalau saudara ni baik nak mampoos, dapat isteri pula "nakal" nak mampoos.

baik, ini penerangannya
Situasi 1 : mungkin dulu ada perkara baik yg saudara dah buat :). Buat baik dengan penuh keikhlasan. Bukan ke rahmat Allah ni luas. Ada kisah orang jahat masuk syurga kerana memberi minum kepada seekor anjing :)

Situasi 2 : mungkin ada sudut2 yang kurang baik pada saudara. Tak ikhlas ke, atau apa2. Jadi, diutuskan isteri yg "nakal" tadi , sebagai kafarah (balasan) terhadap dosa2 tadi. Baik betul Allah. Kat dunia lagi dah "ingat"kan kita untuk bertaubat.
akhirnya terjawab soalan saya ;)
harap2 saya dapat isteri yang baik :D, amin..
 
Joined
Jan 22, 2009
Messages
1,765
Likes
5
Points
0
Offline
ble tahan thread nih...mendapat sambutan!!boleh buat ebook pasal tips mengorat awek malaysia
 

Han

Newbie
Joined
Sep 20, 2007
Messages
794
Likes
0
Points
16
Offline
Hurm, saudara, siapa kata Tuhan tidak adil.
Situasi 1
Katakan saudara ni nakal. Dapat isteri yang baik nak mampoos
Mesti tak timbul soalan ni kan ;)

Situasi 2
Macam mana pula, kalau saudara ni baik nak mampoos, dapat isteri pula "nakal" nak mampoos.

baik, ini penerangannya :)
Situasi 1 : mungkin dulu ada perkara baik yg saudara dah buat :). Buat baik dengan penuh keikhlasan. Bukan ke rahmat Allah ni luas. Ada kisah orang jahat masuk syurga kerana memberi minum kepada seekor anjing :)

Situasi 2 : mungkin ada sudut2 yang kurang baik pada saudara. Tak ikhlas ke, atau apa2. Jadi, diutuskan isteri yg "nakal" tadi , sebagai kafarah (balasan) terhadap dosa2 tadi. Baik betul Allah. Kat dunia lagi dah "ingat"kan kita untuk bertaubat.


Dalam surah Ibrahim :

"Jika kamu bersyukur, akan aku tambahkan nikmat kepada kamu. Jika kamu kufur, sesungguhnya azab aku maha dasyat"

Mafhum sebuah hadith : Kata Rasulullah
"Aku kagum dengan urusan orang mukmin. Jika diberi rezeki dia bersyukur, jika dia ditimpa bencana dia bersabar"


Kesimpulannya, Allah itu maha Adil. Sebab itu, digalakkan sebelum bernikah itu, kita solat Taubat dan Hajat.

Mohon diampunkan dosa2, dan mohon diberi petunjuk daripada Nya.

- aku yg tak tahu
Thanks RK...
mmg berisi penerangan RK ni...
mmg jawapan yg bermakna bagi saya...
Thanks...
 

nufaha

freshman
Joined
Feb 12, 2009
Messages
62
Likes
0
Points
6
Offline
ble tahan thread nih...mendapat sambutan!!boleh buat ebook pasal tips mengorat awek malaysia
salam...
wah....Zach3jr...kalo dah otak bisnes...
smpai pasal ngorat awek pun leh wat ebook yer?
nak bg free gift ker nak jual?
huhu
 
Top