Kenapa aku baru tau maksud perkataan "BYE"... SubhanAllah!!!

aimanaico

freshman
Joined
Mar 30, 2010
Messages
282
Points
0
Salam,
ni sajer nk share2..
perkataan "BYE" merupakan jarum sulit org Kristian... Di dlm bahasa Arab b'maksud "fihafzil baba ". Manakala dlm bahasa Malaysia b'maksud di Bawah Naungan Pope(paderi). Jadi foward dan sebarkan kepada semua shbt2 anda. Semoga Allah memberi rahmat kpd kita dan org Islam yang lain...
 

engshahrul

Senior
Joined
Dec 6, 2008
Messages
2,482
Points
38
Maklumat sahih drpd mana?
 

the_risks

freshman
Joined
Aug 15, 2010
Messages
147
Points
0
kalau HI plak?..
 

azlanovic

Newbie
Joined
Aug 20, 2010
Messages
129
Points
0
Dari mana sumber yg sebenar? Dlm bahasa melayu ada, arab ada, tapi sebenarnya dlm bahasa apa asalnya?
Penerangan tak jelas


p/s: teringat lagu N Sync... Bye Bye Bye
 

NasirBP

freshman
Joined
Jun 23, 2010
Messages
1,186
Points
0
adehh !! lepas ni aku guna " boleh blah " je la ..hehehe :))

ps :Tapi aku lgi heran dgn org kita bila beri salam ( x sume la ) .. ada yg kata semekom, akom dll .. :think: dari mana diowg blajar beri salam camtu eik ?
 

faezil

Newbie
Joined
Oct 2, 2007
Messages
7,061
Points
38
Cerita ni dah lama aku dengar... tapi aku rasa mengarut la...

Ada beberapa perkara yang kita perlu ketahui.....

Pertama... aku tak berapa reti bahasa arab ni... tapi kalau tak silap aku baba ni maksudnya bapa.. bagi orang krisitan, bapa adalah paderi, tapi bagi aku orang islam... bapa aku adalah suami kepada ibu yang mengandungkan aku... takde kena mengena dengan paderi pun sbb bapak aku bukan paderi

kedua... perkataan bye biasanya digunakan oleh orang inggeris dan beberapa negara di eropah yang tidak menggunakan bahasa arab sebagai bahasa ibunda. Maka perlu apa kita mengaitkan Bye dengan bahasa arab ?

ketiga... kalau korang search 'fihafzil baba', korang akan lihat orang melayu je yang bising. Peliknya kenapa bangsa lain yang beragama Islam... termasuk orang arab sendiri tak bising ?
 
Last edited:

engshahrul

Senior
Joined
Dec 6, 2008
Messages
2,482
Points
38
Cerita ni dah lama aku dengar... tapi aku rasa mengarut la...

Ada beberapa perkara yang kita perlu ketahui.....

Pertama... aku tak berapa reti bahasa arab ni... tapi kalau tak silap aku baba ni maksudnya bapa.. bagi orang krisitan, bapa adalah paderi, tapi bagi aku orang islam... bapa aku adalah suami kepada ibu yang mengandungkan aku... takde kena mengena dengan paderi pun sbb bapak aku bukan paderi

kedua... perkataan bye biasanya digunakan oleh orang inggeris dan beberapa negara di eropah yang tidak menggunakan bahasa arab sebagai bahasa ibunda. Maka perlu apa kita mengaitkan Bye dengan bahasa arab ?

ketiga... kalau korang search 'fihafzil baba', korang akan lihat orang melayu je yang bising. Peliknya kenapa bangsa lain yang beragama Islam... termasuk orang arab sendiri tak bising ?

Ya, betul juga. Setuju dgn pendapat Faezil. Itu hanya penggunaan bahasa saja. Mcm bahasa Melayu dan Indonesia. Org Indonesia cakap gampang, x kan kita nak marah, dah itu penggunaan bahasa mereka.

Cth, saya makan ayam. Kita nak kaji ke beribu2 bahasa kat dunia ni, takut2 ayam tu ada maksud x baik. Cukup lah ayam yang kita maksudkan adalah seekor haiwan yg boleh dimakan.
 

Encik Cot

freshman
Joined
Jan 31, 2010
Messages
358
Points
0
isu perkataan BYE ni dah lama dah.. tapi sumber untuk perkataan BYE tak dapat nak jumpa.. cuma perkataan GOOD BYE (lebih kurang)

WORD HISTORY : No doubt more than one reader has wondered exactly how goodbye is derived from the phrase “God be with you.” To understand this, it is helpful to see earlier forms of the expression, such as God be wy you, god b'w'y, godbwye, god buy' ye, and good-b'wy.

The first word of the expression is now good and not God, for good replaced God by analogy with such expressions as good day, perhaps after people no longer had a clear idea of the original sense of the expression.

A letter of 1573 written by Gabriel Harvey contains the first recorded use of goodbye: “To requite your gallonde [gallon] of godbwyes, I regive you a pottle of howdyes,” recalling another contraction that is still used.
 

kaiba910

Newbie
Joined
Oct 29, 2006
Messages
3,558
Points
36
Ya, betul juga. Setuju dgn pendapat Faezil. Itu hanya penggunaan bahasa saja. Mcm bahasa Melayu dan Indonesia. Org Indonesia cakap gampang, x kan kita nak marah, dah itu penggunaan bahasa mereka.

Cth, saya makan ayam. Kita nak kaji ke beribu2 bahasa kat dunia ni, takut2 ayam tu ada maksud x baik. Cukup lah ayam yang kita maksudkan adalah seekor haiwan yg boleh dimakan.

Betul tu. Bahasa ada macam-macam, buat apa nak risau? Contohnya kita cakap perkataan baik, "Semoga kamu panjang umur". Tibe2 dlm bahasa latin panjang umur tu maksudnya mati cepat. Perlu ke kita risau? Takkan nak selidik setiap bahasa kan.
 

faezil

Newbie
Joined
Oct 2, 2007
Messages
7,061
Points
38
perkataan "BYE" merupakan jarum sulit org Kristian....

Aku rasa statement ini agak berbaur bahaya sket. Apa perasaan orang kristian kalau mereka baca ni ?

Jangan lupa WC boleh diakses oleh non member... dan rank WC agak tinggi. Apa yang kita taip di sini cepat je diindex oleh google.


p/s Teringat cerita VCD Aku Kaya.......... masuk lokap gara2 sebut 'ayam'. Korang pun tau kan 'ayam' ni ada maksud lain >:)>:)>:)
 

PinguSpy

Senior
Joined
Jan 7, 2007
Messages
7,432
Points
38
bergantung pada niat seseorang la..
aku ckp bye.. = slamat tinggal..
tataw plak kalau anda niat bila sebut bye = bla2....


p/s imaginasi terlampau sgt ni
 

DwenRasid

freshman
Joined
Jul 30, 2010
Messages
2,226
Points
0
saya rasa x ada apa pun,cuma niat jer yang penting,sbb Tuhan tu mengerti apa yang kita kata dan niat di hati...
jika bermaksud lain,lain la maksudnya
 

inunuo

freshman
Joined
Nov 20, 2009
Messages
201
Points
18
Cerita ni dah lama aku dengar... tapi aku rasa mengarut la...

Ada beberapa perkara yang kita perlu ketahui.....

Pertama... aku tak berapa reti bahasa arab ni... tapi kalau tak silap aku baba ni maksudnya bapa.. bagi orang krisitan, bapa adalah paderi, tapi bagi aku orang islam... bapa aku adalah suami kepada ibu yang mengandungkan aku... takde kena mengena dengan paderi pun sbb bapak aku bukan paderi

kedua... perkataan bye biasanya digunakan oleh orang inggeris dan beberapa negara di eropah yang tidak menggunakan bahasa arab sebagai bahasa ibunda. Maka perlu apa kita mengaitkan Bye dengan bahasa arab ?

ketiga... kalau korang search 'fihafzil baba', korang akan lihat orang melayu je yang bising. Peliknya kenapa bangsa lain yang beragama Islam... termasuk orang arab sendiri tak bising ?

sokong penuh
sa sokong penuh....
pandangan sebagai sorg kristian benda2 cam ni jgn lr jdikn isu2 yg mengangu-gugat keharmonian antara kita2 rakyat m'sia....kan dunia kita ni memang banyak bangsa n bahasa!!!...perdana menteri sendiri pn mengakatakan jangan cuba timbulkan isu2/ sensetiviti yg berbau perkauman/agama.....bagi sa lr...x kira apa agama kita Tuhan kita tetap sama....cuma kita diberi saluran/jalan yg berbeza untuk mengenal/mengerti ketuhanannya...TUHAN kita smo ni mo mahu melihat, kita smo memuji/menyembah/menghormati/memuliakannya dlm pelbagai cara mengikut keparcayaan masing2...kalau kita berbangsa arab lakukan dgn cara arabnya, kalau kita melayu lakukan dengan cara melayunya, kalau kita orang putih pn sma/kalau kita islam lakukan dgn cara islam, klu kristian lakukan dgn cara kristian begitu juga dgn agama lain....antara agama islam n kristian kedua2nya ada pemimpin agungnya.....mereka diberikan kuasa itu....itulah buktinya kekuasaan Tuhan....sebab Tuhan kita mahu..(perkataan yg di bold kn di atas)...cuba kita fikir, muzik! kalau kita dengar bunyi guitar sj tanpa bases,drum dll.....cm na bunyinya? x best kn/x meriah/harmoni (kalau sabah x ARAMAI-TIE (p.s: Aramaitie=Meriahnya) Umpa begitulah TUHAN ni.

Bahasa ni berbagai, maksudnya juga kadang2 berbagai kita sj yg menentukan mcm mna kita guna perkataan n maksudnya lihat sj dlm bahasa melayu sendiri: perkataan PERANG bo jadi Perang:serang-menyerang/bunuh-membunuh, Perang:Warna perang

so,bagi saya perkataan BYE ni x lr membawa maksud apa2 x lebih dari Selemat Tinggal dah biasa n dah lama kiat guna...-p- jgn marah ni pandangan/pendapat....klau salah maafkan ye!! selamat menunaikan Ibadah Pusa bagi yg Muslim!
 
Top