Jadi pakar salesletter dalam 15 minit. Tak caya, tengok sini.

Akmal Adios

Newbie
Joined
Nov 3, 2011
Messages
227
Points
0
Jadi Pakar Surat Jualan Hanya Dalam 15 Minit.
Baca Ilmu PERCUMA Di Bawah :​



  1. WIIFM - (What's in it for me) : "Apakah isi kandungannya untuk saya?" Prospek tidak peduli siapa anda, apa produk anda, atau jika anda pergi ke sekolah. Apa yang mereka mengambil berat tentang bagaimana anda boleh membantu mereka menyelesaikan masalah.
  2. Anda-MESTI-mempunyai maklumat utama yang berkesan. Tulis sekurang-kurangnya 30 tajuk-tajuk utama beremosi & deskriptif yang menyebut masalah yang anda menyelesaikan sebelum memilih salah satu.
  3. Mana-mana kenyataan besar yang anda buat mesti disokong dengan bukti atau kredibiliti.
  4. JANGAN menjual produk - sebaliknya menjual penyelesaian kepada masalah termasuk sebanyak (yang ditulis dengan baik) testimoni dan kajian kes seperti yang anda boleh.
  5. Menawarkan jaminan.
  6. Buat masa tawaran anda terhad dalam tempoh masa tertentu
  7. Ikut formula "AIDA" - ATTENTION : Ambil perhatian, INTEREST : menimbulkan minat pembaca, DESIRE : membina keinginan supaya prospek ingin dapatkan produk, dan membuatkan mereka untuk mengambil tindakan
  8. Menulis dalam nada perbualan.
  9. Jelaskan mengapa anda membuat tawaran tersebut. (sangat mudah dapat jualan di sini).
  10. Permudahkan pembaca untuk mengambil tindakan
  11. Beri peluang pembaca pelbagai untuk mengambil tindakan.
  12. Ketahui bagaimana pasaran sasaran berinteraksi antara satu sama lain dan budaya mereka, kemudian gunakan bahasa mereka.
  13. Tunjukkan, jangan beritahu saja (jangan main cakap je, tunjuk la).
  14. Adakah surat jualan anda bercakap lebih lanjut mengenai pembaca dan bagaimana masalah mereka boleh diselesaikan atau tentang anda dan bagaimana anda mempunyai produk untuk mereka?
  15. Sentiasa menggunakan P.S. berkuasa yang mengulangi mesej anda dalam hanya beberapa ayat.
  16. Gunakan banyak subheadlines yang menarik perhatian sebaimana headline utama.
  17. Timbulkan semua bantahan yang berpotensi.
  18. Bercakap tentang kelebihan-kelebihan sekerap yang anda boleh.
  19. Matlamat beberapa baris pertama adalah HANYA untuk mendapatkan pembaca untuk membaca
    baris ayat seterusnya, dan seterusnya, dan seterusnya, dan ... dan sampai akhir.
  20. Uji beberapa versi surat jualan anda. (biasanya) hanya menukarkan semua tajuk headline sudah cukup untuk anda membuat tambahan berpuluh ribu ringgit.
  21. Membuat keputusan mengenai apa yang anda mahu pembaca untuk lakukan dan perlahan-lahan pandu mereka ke arah itu.
  22. Gunakan perkataan-perkataan emosi seberapa kerap yang anda boleh.
  23. Beritahu cerita hebat dalam seluruh surat jualan itu.
  24. Buatkan pembaca untuk mengangguk "ya" untuk apa saja anda cerita/tulis dalam surat jualan anda anda, terutamanya di bahagian permulaan.
  25. Gunakan imej sokongan, bukan imej-imej yang sekadar menarik perhatian (tumpuan harus kepada kandungan, bukan imej).
  26. Pastikan halaman jualan yang agak sempit dan tidak terlalu luas.
  27. Jangan memberi tumpuan kepada kata kunci (keyword) sahaja dan gunakan di mana perlu sahaja. Masukkan kata kunci ke dalam surat jualan itu, BUKANNYA memasukkan surat jualan ke dalam kata kunci.
  28. Pastikan perenggan ditulis pendek dan mudah untuk dibaca. Tip: tidak lebih dari 4 baris perenggan.
  29. Selepas semuanya selesai dilakukan dan habis ditulis, tanya kepada diri sendiri, "Jadi apa masalahnya? Apa kena mengena dengan saya (prospek)? ATAU bahasa omputihnya - "So What???"
  30. Timbulkan persekitaran pembeli.
  31. Gunakan teknik-teknik justifikasi yang baik, terutamanya jika barang yang lebih tinggi harganya, produk atau perkhidmatan.
  32. Ayat pertama yang amat pendek.
  33. Cipta faedah dan keseronokan.
  34. Gunakan drama untuk kesan yang baik.
  35. Terangkan apa yang membuat produk atau perkhidmatan anda berbeza berbanding produk/ servis lain.
  36. Gunakan ayat yang tepat, tidak lebih daripada 2-3 ayat setiap perenggan.
  37. Menjangka soalan terlebih dahulu dan menjawab mereka secara langsung.
  38. Humor tidak menjual. JANGAN gunakannya.
  39. Johnson Box. Gunakannya. Johnson Box - Cari je di google, pasti jumpa.
  40. Jangan melebih-lebih menggunakan huruf tebal / italian / lain-lain. Hanya BOLD perkataan yang kuat & yang beremosi.
  41. Gunakan bullet point yang khas untuk menyenaraikan apa saja. Perkara seperti beg wang, bulatan hipnosis, atau pisang. ATAU apa saja yang berkaitan dengan menjual.
  42. Sentiasa memberikan bonus sebanyak yang mungkin. Orang ramai sering membeli hanya ingin mendapatkan bonus.
  43. Cuba gunakan "unsur-unsur action seperti check box, ruang field, dan kawasan teks untuk pengguna mengambil bahagian di dalam surat jualan.
  44. Sila TIDAK MENGGUNAKAN kuning pada teks kelabu gelap yang putih atau hitam. Ia seharusnya kontras (contrast) untuk memudahkan pembacaan.
  45. Jangan terlebih guna kata seru (!)
 
Last edited:

Cikgu Loh

Senior
Joined
Nov 22, 2010
Messages
1,732
Points
0
Age
30
Saya sebagai copywritter teruja melihat tips ini. Menambah lagi pengetahuan saya. Thanks ye bro! Bermanfaat and the most powerful tips in this forum. Thanks again!
 

Akmal Adios

Newbie
Joined
Nov 3, 2011
Messages
227
Points
0
Actually, saya pun cedok2 gak. Dan saya boleh katakan, kebanyakannya saya dah praktik,
dan paling kurang saya dah tahu bagaimana nak praktikkannya.

Kena la selalu berlatih. :)
 

abutalib

Senior
Joined
Dec 29, 2010
Messages
4,058
Points
0
Terima kasih atas perkongsian yang diberikan :)
 

Akmal Adios

Newbie
Joined
Nov 3, 2011
Messages
227
Points
0
Itupun ada 20% 30% saya belum masukkan.

Biar praktikkan dulu apa yg ada tu ............................. :>
 
Top