Hosting: rawanaz nak habak mai kat korang semua..

Joined
Feb 8, 2006
Messages
122
Likes
0
Points
16
Age
31
Offline
#21
saya sebagai salah seorang pelanggan rawanaz, sy terima penjelasan tu. Tapi saya punyai persoalan, kiranya selama ini, kebanyakkan server down/unstable tu berlaku disebabkan beberapa akaun yang langgar TOS ni?

kalau betul mereka langgar TOS, di pihak Rawanaz, apa yang patut anda lakukan sebelum perlanggaran TOS oleh para pelanggan ni memberi kesan kepada pelanggan lain? Banyak lagi hosting provider lain, hosting mungkin berkali ganda lebih banyak website daripada Rawanaz, tapi bagaimana mereka2 ni boleh jaga server2 mereka dan pelanggan2 mereka daripada melanggar TOS? Apakah perkara sama tak boleh dilakukan Rawanaz?

Saya tak nafikan, rawanaz memang teramat murah dengan spesifikasi hosting yang sangat menarik. Kalau betul mereka2 ni langgar TOS, banyak lagi opsyen lain yang Rawanaz boleh tawarkan kepada mereka selain suspend akaun dan suruh pindah ke hosting lain. Salah satunya, pindahkan ke VPS server. Rawanaz ada tawarkan VPS kan? ke dedicated? Sebab pendapat peribadi saya, mereka2 yang "dihalau" dan "disuspend" ni la yang akan membawa imej buruk pada Rawanaz kelak.

Lagi satu, sebagai pelanggan, saya harap Rawanaz dapat pertingkatkan kualiti khidmat sokongan kepada pelanggan. Takkan nak jawab pasal server down ambil masa satu hari untuk balas, dan jawapan yang saya dapat, tiada apa2 masalah pada server?! Come on! Wake up! Paling kurang pun, kalau Rawanaz tak cukup tangan nak balas semua support ticket yang tanya soalan sama, buat blog post, ataupun post update kat web Rawanaz, kemaskini dengan info terkini server dsb.

Sekadar cadangan dan pandangan sebagai seorang pelanggan.
 
Joined
Jul 13, 2009
Messages
46
Likes
0
Points
0
Offline
#22
saya sebagai salah seorang pelanggan rawanaz, sy terima penjelasan tu. Tapi saya punyai persoalan, kiranya selama ini, kebanyakkan server down/unstable tu berlaku disebabkan beberapa akaun yang langgar TOS ni?

kalau betul mereka langgar TOS, di pihak Rawanaz, apa yang patut anda lakukan sebelum perlanggaran TOS oleh para pelanggan ni memberi kesan kepada pelanggan lain? Banyak lagi hosting provider lain, hosting mungkin berkali ganda lebih banyak website daripada Rawanaz, tapi bagaimana mereka2 ni boleh jaga server2 mereka dan pelanggan2 mereka daripada melanggar TOS? Apakah perkara sama tak boleh dilakukan Rawanaz?

Saya tak nafikan, rawanaz memang teramat murah dengan spesifikasi hosting yang sangat menarik. Kalau betul mereka2 ni langgar TOS, banyak lagi opsyen lain yang Rawanaz boleh tawarkan kepada mereka selain suspend akaun dan suruh pindah ke hosting lain. Salah satunya, pindahkan ke VPS server. Rawanaz ada tawarkan VPS kan? ke dedicated? Sebab pendapat peribadi saya, mereka2 yang "dihalau" dan "disuspend" ni la yang akan membawa imej buruk pada Rawanaz kelak.

Lagi satu, sebagai pelanggan, saya harap Rawanaz dapat pertingkatkan kualiti khidmat sokongan kepada pelanggan. Takkan nak jawab pasal server down ambil masa satu hari untuk balas, dan jawapan yang saya dapat, tiada apa2 masalah pada server?! Come on! Wake up! Paling kurang pun, kalau Rawanaz tak cukup tangan nak balas semua support ticket yang tanya soalan sama, buat blog post, ataupun post update kat web Rawanaz, kemaskini dengan info terkini server dsb.

Sekadar cadangan dan pandangan sebagai seorang pelanggan.
Saya rasa selain daripada beberapa akaun yang melanggar TOS ada pihak tertentu yang suka buat kacau . Contohnya, DDos . Sebab member saya dia ada sewa entah apa nama dia . server kot . Sebab pembayaran muka sahaja dah dekat RM 2k . Sampailah suatu masa dia asyik kena serangan DDos (ikut pemilik server tu yang cakap) , member saya ni pun lama2 tak tahan . Dia pun marah2 lah pemilik server tu . Last sekali solution yang di ambik adalah - pemilik tu sediakan 2 server utk member saya . Sekarang macam takde masalah . Tak pastilah . :)
 
Joined
Dec 20, 2008
Messages
1,121
Likes
0
Points
36
Offline
#24
Salam Rawanaz..

Saye nak tanye,kenape anda terlalu bongkak?

Anda sering mengatakan anda penyabar etc.. Tapi kalau setakat sabr tapi masalah x selesai memang lah org lain geram..

Sejak dulu sampai sekarang, perangai "BONGKAK" x pernah hilang dari diri anda.. termasuk sekali ngn staf2 RAWANAZ SEMUA..

Saye nak tanye pada bos rawanaz, .. pelangan pekerja kamu ke? kamu nak marah2 balik.. jgn ckp kamu x pernah marah customer.. da banyak report mnde2 pasal rawanaz ni.. you google lah sndiri..

Bile mnde ni da berlaku, sepatutnye you cepat2 perbaiki support you, dan quality.. ni x.. support hampeh, quality x yah ckp lah.. lagi2 hampeh ade lah..

Saye da lame panaz hati ngn rawanaz..meh sini tokey rawanaz bace.. plizzzzzz lah.. buang ego ko tu... mengaku kesilapan sendiri..

p/s: Shhhhh.. kite tunggu je lah ape balasan rawanaz nanti.. nilai2 lah sndiri..


(kate2 dari aku yg bengang giler)
 
Joined
Dec 16, 2007
Messages
765
Likes
0
Points
16
Offline
#25
Salam Rawanaz..

Saye nak tanye,kenape anda terlalu bongkak?

Anda sering mengatakan anda penyabar etc.. Tapi kalau setakat sabr tapi masalah x selesai memang lah org lain geram..

Sejak dulu sampai sekarang, perangai "BONGKAK" x pernah hilang dari diri anda.. termasuk sekali ngn staf2 RAWANAZ SEMUA..

Saye nak tanye pada bos rawanaz, .. pelangan pekerja kamu ke? kamu nak marah2 balik.. jgn ckp kamu x pernah marah customer.. da banyak report mnde2 pasal rawanaz ni.. you google lah sndiri..

Bile mnde ni da berlaku, sepatutnye you cepat2 perbaiki support you, dan quality.. ni x.. support hampeh, quality x yah ckp lah.. lagi2 hampeh ade lah..

Saye da lame panaz hati ngn rawanaz..meh sini tokey rawanaz bace.. plizzzzzz lah.. buang ego ko tu... mengaku kesilapan sendiri..

p/s: Shhhhh.. kite tunggu je lah ape balasan rawanaz nanti.. nilai2 lah sndiri..


(kate2 dari aku yg bengang giler)
adoi..
hum...bro ade YM bos rawanaz tak bro?
act, die adalah seorang yg sangat baik n bagus..

die marah pada customer, sbb bengang dengan client die yg tak bace TOS..
bro kalau sebagai pelanggan, lain laa..
cube kite same2 letak diri kite kat tempat die, n bace balik post yg die dah hantar..
fuh, baru kite tau bukan senang jadi hosting provider..

cube la bro try buat..
letak diri kite kat tempat rawanaz..
n bace balik sume post die kat thread nih..

baru kite faham keadaan sebenar..
sebagai pelanggan dan provider, kite kene la saling memahami..
diorang buat bisnes, mesti la die bagi yg terbaik..
kalau kite nak tip top ikut citarasa customer, susah la jugak..
semua orang lain2..
kalau rasa x sesuai, ha, pergi cari provider hosting yg lain..

for me, still setie dengan rawanaz..
service yg bagus, tip top n mesre dengan pelanggan..

p/s - jz luahan pendapat
 
Joined
Oct 21, 2008
Messages
2,228
Likes
1
Points
38
Age
27
Offline
#26
Apa masalah diorang sebenarnya?
Kan dah OK sekarang?
Saya memang puas hati sekarang ngan rawanaz.
Kan diorang dah mintak maaf kat sini.
 
Joined
Dec 16, 2007
Messages
765
Likes
0
Points
16
Offline
#27
Apa masalah diorang sebenarnya?
Kan dah OK sekarang?
Saya memang puas hati sekarang ngan rawanaz.
Kan diorang dah mintak maaf kat sini.
diorang bukan je mintak maaf..
tp diorang juga dah terangkan dengan jelas situasi sebenar..
diorang dah bagitau apa masalah sebenar yg diorang hadapi..
so kite kene la memahami keadaan tu..
kalau x reti nak faham, cube la kite jadi hosting provider..
mau x kelam kabut kalau ade pelanggan kite yg buat hal
 
Joined
Sep 2, 2008
Messages
443
Likes
0
Points
16
Offline
#28
Salam Rawanaz..

Saye nak tanye,kenape anda terlalu bongkak?

Anda sering mengatakan anda penyabar etc.. Tapi kalau setakat sabr tapi masalah x selesai memang lah org lain geram..

Sejak dulu sampai sekarang, perangai "BONGKAK" x pernah hilang dari diri anda.. termasuk sekali ngn staf2 RAWANAZ SEMUA..

Saye nak tanye pada bos rawanaz, .. pelangan pekerja kamu ke? kamu nak marah2 balik.. jgn ckp kamu x pernah marah customer.. da banyak report mnde2 pasal rawanaz ni.. you google lah sndiri..

Bile mnde ni da berlaku, sepatutnye you cepat2 perbaiki support you, dan quality.. ni x.. support hampeh, quality x yah ckp lah.. lagi2 hampeh ade lah..

Saye da lame panaz hati ngn rawanaz..meh sini tokey rawanaz bace.. plizzzzzz lah.. buang ego ko tu... mengaku kesilapan sendiri..

p/s: Shhhhh.. kite tunggu je lah ape balasan rawanaz nanti.. nilai2 lah sndiri..


(kate2 dari aku yg bengang giler)
hmm.. ni knape ye? dendem 4 buln lepas eh?
ingat ke dah tamat, sampai ke sini di bawak..

tapi takpe lah, sye terima komen yg di katakan bengan giler tu
ape2 pun, check diri kite sendiri, di mana kesalahn kite..
janagn sebab salah kite sendiri, kite yg jatuh, kalau jatuh bangun balik tapi bukn dengan cara mencari kesalah org..

da banyak report mnde2 pasal rawanaz ni.. you google lah sndiri..
biase la. server down, sape tak bising.. dah biase google..
tu semua komen yg tak matang, ada cara lebih baik untuk selesaikn masalah kn..

yg lain sye taknak komen banyak, sye pun taknk panas kn keadaan..
kalau rasa tak puas hati sangat, bertukar la ke provider yg anda rasa perfect bagi anda ye.. Selamat maju jaya :)

maaf jika ku tidak sempurna.. :D
 
Joined
Jun 19, 2009
Messages
241
Likes
0
Points
0
Offline
#29
actually kalau ikut hak pelanggan, mmg mereka ada hak untuk komen. Cuba memahami maksud demokrasi iaitu bebas bersuara jadi pihak rawanaz rasanya mmg kena sedia dari segi kutukan, hinaan dan sebagainya.

Customer is always right!

Ingat, provider mmg kena bertanggungjawab atas kesemua kesilapan provider itu tersendiri begitu juga dengan pelanggan.

Adakah rawanaz telah memberi amaran berbentuk emel kepada pelanggan yang melanggar TOS?
 
Joined
Sep 2, 2008
Messages
443
Likes
0
Points
16
Offline
#30
actually kalau ikut hak pelanggan, mmg mereka ada hak untuk komen. Cuba memahami maksud demokrasi iaitu bebas bersuara jadi pihak rawanaz rasanya mmg kena sedia dari segi kutukan, hinaan dan sebagainya.

Customer is always right!

Ingat, provider mmg kena bertanggungjawab atas kesemua kesilapan provider itu tersendiri begitu juga dengan pelanggan.

Adakah rawanaz telah memberi amaran berbentuk emel kepada pelanggan yang melanggar TOS?
insyaAllah.. ktei cube bersedia dan akan bersedia :D
mesti.. bgi amaran. :D

yg penting yg lepas tu biarkn ia lepas..
jadikn teladan bersame dan amik ikhtibar :D
 
Joined
Jul 13, 2009
Messages
46
Likes
0
Points
0
Offline
#32
insyaAllah.. ktei cube bersedia dan akan bersedia :D
mesti.. bgi amaran. :D

yg penting yg lepas tu biarkn ia lepas..
jadikn teladan bersame dan amik ikhtibar :D
Bro soalan encik izzat3114 tolong terangkan . Apa tindakan alternatif utk menghadapi orang yang langgar TOS tu ? Utk pastikan down time x berterusan .

Tak baik halau atau suruh orang pilih provider lain bro , sedangkan air asia yang banyak kali menang anugerah pun masih tetap dengan problemnya tapi tak suruh orang naik kapal terbang lain kalau tak puas hati .

Kita mesti ingat semua benda bermula dari bawah , dari 0 pelanggan sampai 1xxxxx pelanggan . Bila kita sudah di atas atau sudah ramai pelanggan jangan plak lupa pelanggan yang lama dan pelanggan yang menimbulkan masalah . Sebab dari dorang gak bisnes kita masih hidup dan sebab dorang gak kualiti bisnes kita meningkat (memang kuasa ALLAH tapi mesti ada penyebab).
 
Joined
Dec 31, 2007
Messages
4,277
Likes
0
Points
36
Offline
#33
ada nak tau apa TOS nya dalam bahasa melayu....

tak faham inggeris ni .........................................
 
Joined
Sep 2, 2008
Messages
443
Likes
0
Points
16
Offline
#34
Bro soalan encik izzat3114 tolong terangkan . Apa tindakan alternatif utk menghadapi orang yang langgar TOS tu ? Utk pastikan down time x berterusan .

Tak baik halau atau suruh orang pilih provider lain bro , sedangkan air asia yang banyak kali menang anugerah pun masih tetap dengan problemnya tapi tak suruh orang naik kapal terbang lain kalau tak puas hati .

Kita mesti ingat semua benda bermula dari bawah , dari 0 pelanggan sampai 1xxxxx pelanggan . Bila kita sudah di atas atau sudah ramai pelanggan jangan plak lupa pelanggan yang lama dan pelanggan yang menimbulkan masalah . Sebab dari dorang gak bisnes kita masih hidup dan sebab dorang gak kualiti bisnes kita meningkat (memang kuasa ALLAH tapi mesti ada penyebab).

owh.. tak perasan ade soalan..
kalau langgar tos 1 kite akan beri amaran dulu..
ulang perkara sama kite masih beri amaran.. kalau dah ke 3 kali.. kite kena suspend.
tapi bergantung pada masalah akaun tu sendiri.. kadang2 ada kite suspend terus supaya downtime, atau masalah pada server tu tak berlaku..

betul kata bro tu
maksud sye kat situ bukan halau, kite sedia maklum.. ada banyak company hosting..
saya juz advise, kalau rase tak best duduk dngan rawanaz, dan fedup sangat ke kn..
cube la jenguk2 company yg lagi best n stabil untuk kebaikn anda jugak..
sye takde niat nak halau.. sori ye terbuat salah angggap :D

thanks for your advice :)
 
Joined
Dec 16, 2008
Messages
381
Likes
0
Points
16
Age
46
Offline
#36
owh.. tak perasan ade soalan..
kalau langgar tos 1 kite akan beri amaran dulu..
ulang perkara sama kite masih beri amaran.. kalau dah ke 3 kali.. kite kena suspend.
tapi bergantung pada masalah akaun tu sendiri.. kadang2 ada kite suspend terus supaya downtime, atau masalah pada server tu tak berlaku..

betul kata bro tu
maksud sye kat situ bukan halau, kite sedia maklum.. ada banyak company hosting..
saya juz advise, kalau rase tak best duduk dngan rawanaz, dan fedup sangat ke kn..
cube la jenguk2 company yg lagi best n stabil untuk kebaikn anda jugak..
sye takde niat nak halau.. sori ye terbuat salah angggap :D

thanks for your advice :)
tuan...
sia punya web ada langgar TOS tak...? :eek:
 
Top