Hosting: rawanaz nak habak mai kat korang semua..

Joined
Sep 2, 2008
Messages
443
Likes
0
Points
16
Offline
#1
salam sejahtera..
saje nak bukak thread ni untuk semua IM-IM di wangcyber yg amat saya hormati lagi kasihi..

tahukah anda? kebanyakan provider yg mengalami masalah server adalah dari perbuatan pelangan yg tidak patuh pade Term of Service yg telah di sediakn??
tu pasai sya mai sini bukak thread, saja nak bgi tau korang2 semua, dan sambil2 tu nak lepaskan rasa sakit di hati.. jangan ada yg cepat melatah noo.

sya nak cerita skit pengalaman sya sepanjang jadi provider,
pengalamn sya sebagai provider bermula sejak 2007 (2 tahun je baru), sampai skang, apa yg sya lihat, problem yg berlaku pada server, 80% nya adalah problem yg datang dari mereka2 yg melanggar TOS.... kalau problem tu tidak menjejas kan prestasi server, takde masalah.. yg masalahnyer, mereka telah menyebabkan beberape perkara yg sangat membuatkan provider anda stress, tanyer la provider mane2 pon, time server down, memang gile2 fikir, macam orang kne sembelit seminggu tak labur..

jadi di sini, sye nak pesan, korang semua layarilah ke lamanweb provider hosting anda.. tengok TOS yg telah di sediakan, patuhi dan hayatilah :p ape yg mereka telah tetapkn..
kalau orang rase ragu2, "aku punyer website ni boleh host ke tak boleh neh?? kompius aku", p tanyer provider, support ticket diorang ada..

jadi cuba anda fikir balik? anda nak tak server tu down angkara anda sendiri (di tuju khas untuk mane2 yg langgar tos) yg menyebabkn 1 server tu down (kalau clients sikit sorang 2 takpe la, main dengan ramai). kesian orang lain dalam server yg sama, menanggung kerugian di sebabkan anda. malah provider hosting tu jugak akan di tohmah.. macam2 ayat keluar eh.. turut sama menanggung kerugian, prestasi jatuh, uptime kelaut, dan macam2 lagi perkara negetf tambah pula jika problem yg di alami itu memberi kesan besar kepada server. teraniaya kesemua client dan provider server tu.. kalau hosting kne suspend, tak payah nak bukak thread kat wangcyber ni ka, nak sound2 provider ka, ada la tu problem dengan akaun korang tu..

orang kate jangan spamiing nak spaming jugak
orang kate jangan gune nak gune jugak
orang kate jangan letak nak letak jugak


sye bukak thread ni bukan untuk saje2 nak bukak, tapi sye nak bagi tau, betapa penting nya anda sebagai pengguna untuk memahami isi kandungan dalam tos tu.. paham saje tak gune, ikut skali la..
dan sudah pasti, setiap provide akan cuba beri service uptime yg terbaik kepada clients, cube bayang akan anda provider, dah pasti anda taknak prestasi anda menurun kan?

mari kite2 sama2 jaga hosting kite sendiri, bayangkan hosting tu seperti rumah anda, kalau buruk anda gune kan nyer, memang itu lah pribadi anda sebagai pemilik rumah.

rawanaz baru saje remove 4 akaun hosting dalam server yg mane telah melanggar tos yg menyebabkan 1 semua client mengalami masalah tu, den tak kiro, amik file anda dan keluar dari server kami.. no refund, no face.. ada salah sorang tuan punya akaun di wangcyber ni..
sya kat sini pon nak bersihkan nama rawanaz itu sendiri, pelbagai tohmah yg telah di lemparkan kepada rawanaz, tapi sbb anda jugak la yg gune lebih2 kan?
kat atas tu semua adalah isi hati yg nak di ceritakan kepada korang2 pengguna hosting...
harap faham dan jelas, kalau tak jelas, mai kite bincang ramai2..

ada apa2 komen, go on..


p/s: kepada pelanggan rawanaz, sape rase ada langgar tos, bek keluarkan dari server or remove terus dari server, sebelum ini boss campak akaun tu keluar..
kalau rasa sangsi, pm sya di ym: rawanaz_studioz, support ticket ada, email ada, skype nak calling2 pon ada..

harap maaf jika ada bahasa2 kasar skit,
den dah serik nak bagi muke kat orang yg tak faham bahasa.. ni untuk kebaikan kite bersama..
 
Joined
May 22, 2006
Messages
561
Likes
6
Points
18
Offline
#2
Good explanation.

Kadang2 hosting provider pun kena terangkan situasi sebenar
kepada pelanggan dia kenapa server selalu down. Sebab masalah
tak selalunya datang dari provider tu sendiri.

Pengalaman saya dengan hostgator, kalau dia nampak pelanggan
dia buat sesuatu yang mencurigakan (contoh hantar emel spam(,
automatik dia suspend akaun pelanggan tu, sehinggalah pelanggan
tu contact support dan bagitahu perkara sebenar.

Jangan sebab nila setitik rosak susu sebelanga.

PS: Kalau mod dapat sticky thread ni pun bagus jugak.
 
Joined
Dec 16, 2007
Messages
765
Likes
0
Points
16
Offline
#3
alhamdulillah...
tu die, bos kite dah keluar...
ha, skrang baru kite dah tau mslah sebenar rawanaz nih..
2 laa...dah agak dah...
rawanaz x kan ade mslah kalau bukan dtg dari kite sndiri..
sy tau, servis diorang nih mmg tiptop..
huhu..:D:D:D
 
Joined
Mar 14, 2007
Messages
804
Likes
3
Points
18
Age
33
Offline
#4
itu la...sayang sebenarnya nak beralih hosting ni sebab rawanaz antara yang termurah dan berpatutan...

Bro, boleh list kan tak apa2 yang langgar TOS tu..bukan pe, sesetngah orang ni tak tau apa yang patut apa yang tak patut. Kalau mcm saya ni, hosting utk blog n website je la...tak tau dah yang lain2 tu..kalau nak autoresponder pun, guna je yg getresponse ..Lebih selamat delivery rate nye berbanding hosting.
 
Joined
Sep 2, 2008
Messages
443
Likes
0
Points
16
Offline
#5
itu la...sayang sebenarnya nak beralih hosting ni sebab rawanaz antara yang termurah dan berpatutan...
Bro, boleh list kan tak apa2 yang langgar TOS tu..bukan pe, sesetngah orang ni tak tau apa yang patut apa yang tak patut. Kalau mcm saya ni, hosting utk blog n website je la...tak tau dah yang lain2 tu..kalau nak autoresponder pun, guna je yg getresponse ..Lebih selamat delivery rate nye berbanding hosting.
okeh boleh sangat2, maybe pagi esok sye akan bagi list skit.. ni pun tengah mencari maklumat yg lebih terperinci..
terima kasih kawan2 yg respond, itu menandakan anda elert dengan apa yg telah di bangkitkan..

hari2 rawanaz (bukn rawanaz saje, rase semua provider pun sama) akan berhadapan dengan mereka yg buat problem dalam server,
mule2 kami akan suspend akaun tu, apabila suspend, mula lah dengan kata2 kesat, maki hamun, marah2 (sesuku sahaja la, bukan semua, kebanyakan baik2 semua..) yg di lemparkan, kata server bermasalah lah, padahal tuan hosting tu yg cari masalah..

kite tetap sabar melayan kerenah mereka.. seingat sye rawanaz start buat hal dalam bulan 3 hari tu, sampai bulan 5.. 3 buln kite sabar stiap hari jaga server macam jaga bayi.. tapi kali ni, kite mintak maaf sangat2 kepada mereka yg bakal di terminate/suspend/remove akaun nye..

nanti sye listkan apa yg di katakan dengan melanggar tos tu.. :)
same2 kite jaga server bersama! :D
 
Joined
Dec 16, 2007
Messages
765
Likes
0
Points
16
Offline
#6
itu la...sayang sebenarnya nak beralih hosting ni sebab rawanaz antara yang termurah dan berpatutan...

Bro, boleh list kan tak apa2 yang langgar TOS tu..bukan pe, sesetngah orang ni tak tau apa yang patut apa yang tak patut. Kalau mcm saya ni, hosting utk blog n website je la...tak tau dah yang lain2 tu..kalau nak autoresponder pun, guna je yg getresponse ..Lebih selamat delivery rate nye berbanding hosting.
yup..
betul 2..
kalau nak tau pasal tos rawanaz nih..
leh bace kat link nih: http://rawanaz.com.my/term-of-service.php
dalam mungkin yg ggu server rawanaz ni, bile ade orang yg sebarkan mp3, muvie..
padahal dalam TOS, dah bagitau bende2 ni x boleh..
 
Joined
Dec 16, 2007
Messages
765
Likes
0
Points
16
Offline
#7
okeh boleh sangat2, maybe pagi esok sye akan bagi list skit.. ni pun tengah mencari maklumat yg lebih terperinci..
terima kasih kawan2 yg respond, itu menandakan anda elert dengan apa yg telah di bangkitkan..

hari2 rawanaz (bukn rawanaz saje, rase semua provider pun sama) akan berhadapan dengan mereka yg buat problem dalam server,
mule2 kami akan suspend akaun tu, apabila suspend, mula lah dengan kata2 kesat, maki hamun, marah2 (sesuku sahaja la, bukan semua, kebanyakan baik2 semua..) yg di lemparkan, kata server bermasalah lah, padahal tuan hosting tu yg cari masalah..

kite tetap sabar melayan kerenah mereka.. seingat sye rawanaz start buat hal dalam bulan 3 hari tu, sampai bulan 5.. 3 buln kite sabar stiap hari jaga server macam jaga bayi.. tapi kali ni, kite mintak maaf sangat2 kepada mereka yg bakal di terminate/suspend/remove akaun nye..

nanti sye listkan apa yg di katakan dengan melanggar tos tu.. :)
same2 kite jaga server bersama! :D
nampak nye, lepas ni bos rawanaz ni sibuk la nak kontek owner2 site tu..
yela, nak bagi amaran suh backup diorang nyer data n database..
kalau x, adoyai..
kesiannye...:D:D
 
Joined
Sep 25, 2008
Messages
1,641
Likes
4
Points
38
Offline
#8
semalam sempat jugak aku contact dengan rawanaz
sbb masalah dpd customer yang buat hal
dalam pntang larang
cepat aja diorang solve problem...

ya...rawanaz dah salin kulit baru skang nie;)


kalau masing2 bagi kerjasama, masalah cmni
akan boleh dikurangkan
 
Joined
Oct 30, 2007
Messages
94
Likes
1
Points
8
Age
35
Offline
#9
aku pun mmg support rawanaz dr mula lg..
web aku pun masih ok di rawanaz..
support dieorg pun laju..

p/s: skang ni mmg dh trend,kalau xpuas hati je buka thread bru pastu hentam owner tanpa selidik. :)
 
Joined
Dec 16, 2007
Messages
765
Likes
0
Points
16
Offline
#10
aku pun mmg support rawanaz dr mula lg..
web aku pun masih ok di rawanaz..
support dieorg pun laju..

p/s: skang ni mmg dh trend,kalau xpuas hati je buka thread bru pastu hentam owner tanpa selidik. :)

betul tu...
spatutnye, kene la selidik dlu..
jangan pakai hentam jer..
papehal, bagus la ape yg rawanaz buat skrang..
diorang kene bersihkan nama diorang jugak..
 
Joined
Apr 8, 2009
Messages
684
Likes
0
Points
16
Offline
#11
ade sape2 leh terangkan pe yang dalm term of servive rawanaz 2 x?...xpham la...sy ni x reti bi...hehehe..mntk tlong ye...
 
Joined
Apr 20, 2009
Messages
1,341
Likes
2
Points
38
Offline
#13
salam sejahtera..
saje nak bukak thread ni untuk semua IM-IM di wangcyber yg amat saya hormati lagi kasihi..

tahukah anda? kebanyakan provider yg mengalami masalah server adalah dari perbuatan pelangan yg tidak patuh pade Term of Service yg telah di sediakn??
tu pasai sya mai sini bukak thread, saja nak bgi tau korang2 semua, dan sambil2 tu nak lepaskan rasa sakit di hati.. jangan ada yg cepat melatah noo.

sya nak cerita skit pengalaman sya sepanjang jadi provider,
pengalamn sya sebagai provider bermula sejak 2007 (2 tahun je baru), sampai skang, apa yg sya lihat, problem yg berlaku pada server, 80% nya adalah problem yg datang dari mereka2 yg melanggar TOS.... kalau problem tu tidak menjejas kan prestasi server, takde masalah.. yg masalahnyer, mereka telah menyebabkan beberape perkara yg sangat membuatkan provider anda stress, tanyer la provider mane2 pon, time server down, memang gile2 fikir, macam orang kne sembelit seminggu tak labur..

jadi di sini, sye nak pesan, korang semua layarilah ke lamanweb provider hosting anda.. tengok TOS yg telah di sediakan, patuhi dan hayatilah :p ape yg mereka telah tetapkn..
kalau orang rase ragu2, "aku punyer website ni boleh host ke tak boleh neh?? kompius aku", p tanyer provider, support ticket diorang ada..

jadi cuba anda fikir balik? anda nak tak server tu down angkara anda sendiri (di tuju khas untuk mane2 yg langgar tos) yg menyebabkn 1 server tu down (kalau clients sikit sorang 2 takpe la, main dengan ramai). kesian orang lain dalam server yg sama, menanggung kerugian di sebabkan anda. malah provider hosting tu jugak akan di tohmah.. macam2 ayat keluar eh.. turut sama menanggung kerugian, prestasi jatuh, uptime kelaut, dan macam2 lagi perkara negetf tambah pula jika problem yg di alami itu memberi kesan besar kepada server. teraniaya kesemua client dan provider server tu.. kalau hosting kne suspend, tak payah nak bukak thread kat wangcyber ni ka, nak sound2 provider ka, ada la tu problem dengan akaun korang tu..

orang kate jangan spamiing nak spaming jugak
orang kate jangan gune nak gune jugak
orang kate jangan letak nak letak jugak


sye bukak thread ni bukan untuk saje2 nak bukak, tapi sye nak bagi tau, betapa penting nya anda sebagai pengguna untuk memahami isi kandungan dalam tos tu.. paham saje tak gune, ikut skali la..
dan sudah pasti, setiap provide akan cuba beri service uptime yg terbaik kepada clients, cube bayang akan anda provider, dah pasti anda taknak prestasi anda menurun kan?

mari kite2 sama2 jaga hosting kite sendiri, bayangkan hosting tu seperti rumah anda, kalau buruk anda gune kan nyer, memang itu lah pribadi anda sebagai pemilik rumah.



sya kat sini pon nak bersihkan nama rawanaz itu sendiri, pelbagai tohmah yg telah di lemparkan kepada rawanaz, tapi sbb anda jugak la yg gune lebih2 kan?
kat atas tu semua adalah isi hati yg nak di ceritakan kepada korang2 pengguna hosting...
harap faham dan jelas, kalau tak jelas, mai kite bincang ramai2..

ada apa2 komen, go on..


p/s: kepada pelanggan rawanaz, sape rase ada langgar tos, bek keluarkan dari server or remove terus dari server, sebelum ini boss campak akaun tu keluar..
kalau rasa sangsi, pm sya di ym: rawanaz_studioz, support ticket ada, email ada, skype nak calling2 pon ada..

harap maaf jika ada bahasa2 kasar skit,
den dah serik nak bagi muke kat orang yg tak faham bahasa.. ni untuk kebaikan kite bersama..
Insaf aku.Walau aku tak ada hosting pun :D.Tapi 98% Pengguna tak baca TOS.Termasuk aku.:D.hehehehe.Aku nak pakai Rawanaz sebab affordable.Harap2 Pada Yang Lain Baca TOS.Woi/
 
Joined
Dec 31, 2007
Messages
4,277
Likes
0
Points
36
Offline
#14
bagus lah kalau tos diterangkan dalam BM. Aku memang tak baca TOS. Sebab buat blog sahaja. Tak de download atau apa apa.Dah 7 bulan kat Rawanaz , x de masalah pon.
 
Joined
Dec 16, 2007
Messages
765
Likes
0
Points
16
Offline
#16
Insaf aku.Walau aku tak ada hosting pun :D.Tapi 98% Pengguna tak baca TOS.Termasuk aku.:D.hehehehe.Aku nak pakai Rawanaz sebab affordable.Harap2 Pada Yang Lain Baca TOS.Woi/
kalau nak pakai rawanaz, aku cadangkan ko add YM die..
sbb if ade promosi terkini, die akan bagitau yg pertama skali kepada list YM die..
x tau la list YM die tu pelanggan sahaja or semua orang..
mcm aku nih, slalu je die inform if ade promotion..
siap hari tu, dah offer akaun reseller hosting yg best gile..
sbulan RM70 jer..
pastu banyak features menarik..
fuh...rawanaz mmg best..
 
Joined
Sep 2, 2008
Messages
443
Likes
0
Points
16
Offline
#17
salam sejahtera..:confused:

dari Live Help support.. jam 7.20 pm - 7.40 pm (13 july)



hmm.. ini dari live support rawanaz..
time ni staff tech shahid sedang online.. waktu lingkungan jam 7.20 pm - 7.40 pm
ada sorang mamat.. tatau lah shaitan ke manusia
rase macam syaitan (bertopeng manusia).. sbb waktu maghrib memang time dia kn?

ini kah melayu kite?

sye pun tatau nk kate ape.. korang nilai la..
ape dosa rawanaz dengan pon tatau laa.. baik pegi solat maghrib dari duk maki2 takde pasal..


ps: kepada tuan rwnzsux (live help name)
sya haramkn anda surf ke lamnweb kami, gunakn servis kami
selagi anda tak minta maaf dengan kami :)
kami masih bersabar..
 
Last edited:
Joined
Jul 13, 2009
Messages
46
Likes
0
Points
0
Offline
#18
salam sejahtera..:confused:

dari Live Help support.. jam 7.20 pm - 7.40 pm (13 july)



hmm.. ini dari live support rawanaz..
time ni staff tech shahid sedang online.. waktu lingkungan jam 7.20 pm - 7.40 pm
ada sorang mamat.. tatau lah shaitan ke manusia
rase macam syaitan (bertopeng manusia).. sbb waktu maghrib memang time dia kn?

ini kah melayu kite?

sye pun tatau nk kate ape.. korang nilai la..
ape dosa rawanaz dengan pon tatau laa.. baik pegi solat maghrib dari duk maki2 takde pasal..


ps: kepada tuan rwnzsux (live help name)
sya haramkn anda surf ke lamnweb kami, gunakn servis kami
selagi anda tak minta maaf dengan kami :)
kami masih bersabar..
Ganas juga customer bro ek . Aku baca lawak plak . Tapi dia tu apa sebenarnya masalah dia ek ?

Saya pun salah seorang pelanggan rawanaz , setakat ni takde masalah . Adapun masalah ciput je but no hal . Lagi pun ada pengalaman sikit gak pasal hosting2 ni . Terasa gak nak bagi pandangan :) .

Customer di dunia ni macam2 ada . Kadang2 kita pun benci dengan istilah customer always right (Penjual benci , Pembeli suka ) . So dari kita berlawan dengan benda yang susah nak habis ni baik kita cari jalan penyelesaian . Perasan tak jenis dan sikap customer ni ada kategorinya masing2 ?

1. Customer newbie
- Ni customer baru dan terlalu banyak tak tahu . Biasanya tak fikir sangat rules atau TOS ni

2. Customer Pertengahan
- Ada sedikit pengalaman . Separuh tahu rules atau TOS , separuh lagi tidak peduli . Dia main lantak gak . (Aku kat sini rasanya )

3. Customer Pro
- Ni semua pasti tau macam mana keadaan dia .

Dari 3 kategori tu dari kalangan mana yang ramai ? . Semestinya 1 dan diikuti no. 2 . So ,nak tak nak kita mesti gak tempuhi benda ni . Saya punya pandangan berdasarkan kepada jangka panjang business kita.

Kalau kita paksa dorang baca rules atau TOS , bagi saya susah ah . Tak tau macam mana nak cakap. Kalau semua boleh ikut rules atau TOS yang kita bagi dan sediakan , bagus sangat tu . Namun tengok je bukti peraturan di dunia , Dah cakap jangan buang sampah merata tempat masing lagi buang . Dah cakap jangan merokok di complex masih ramai lagi buat tu . Dah kata jangan spam , masih ada lagi orang spam .

Senang cerita kalau saya kat tempat rwnzsux lebih baik cari penyelesaian dari memaki (tambah dosa) . Tak boleh selesai cari je hosting lain .

Apapun goodluck kepada rawanaz dan berusaha dan terus meningkatkan mutu perkhidmatan kepada yang jauh lebih baik.

ps: saya juga pernah langgar TOS kat Hosting lain waktu mula2 dulu sebab saya juga jenis main lantak . Sekarang tak lagi .
 
Joined
Dec 16, 2007
Messages
765
Likes
0
Points
16
Offline
#19
salam sejahtera..:confused:

dari Live Help support.. jam 7.20 pm - 7.40 pm (13 july)



hmm.. ini dari live support rawanaz..
time ni staff tech shahid sedang online.. waktu lingkungan jam 7.20 pm - 7.40 pm
ada sorang mamat.. tatau lah shaitan ke manusia
rase macam syaitan (bertopeng manusia).. sbb waktu maghrib memang time dia kn?

ini kah melayu kite?

sye pun tatau nk kate ape.. korang nilai la..
ape dosa rawanaz dengan pon tatau laa.. baik pegi solat maghrib dari duk maki2 takde pasal..


ps: kepada tuan rwnzsux (live help name)
sya haramkn anda surf ke lamnweb kami, gunakn servis kami
selagi anda tak minta maaf dengan kami :)
kami masih bersabar..
wow....:eek:
ini sudah lebih...cakap sampai macam tu skali...
aduhai, abis duit kerajaan buat kempen budi bahasa..
tp tak menampakkan hasil..

kalau nak complain pun, kan boleh cakap secara elok..
kalau masalah pasal server, rase nye thread ni dah menjawab segala persoalan..
persoalan kenapa hari tu server rawanaz down..
sebab nya, ada client diorang yg melanggar TOS yg telah ditetapkan..

antare TOS utama yg dilanggar yg menyebabkan rawanaz down,
apabila ada client diorang yg wat laman web untuk mendownload, laman web media dan sebagainya..
ni antara punca ia mengganggu server..

bace post yg pertama, tu adalah rasa luahan hati seorang provider hosting dan masalah diorang pulak..

so nasihat sebelum beli hosting, tgk dlu diorang nyer TOS..
jangan tengok pada features semata-mata..
kalau tgk pada features sahaja, semua provider hosting ada masalah..
kalau tgk macam compony provider hosting besar dunia macam hostgator,
diorang akan suspend kalau2 ada client diorang yg langgar TOS..
sbb apa yg terkandung dalam TOS tu la untuk menjamin server provider hosting dalam keadaan terbaik..

kalau bagi mereka yg nak buat laman web media seperti media download dan sebagainya,
baik korang pakai dedicated server sendiri dari menyusahkan provider hosting..
 
Joined
Sep 2, 2008
Messages
443
Likes
0
Points
16
Offline
#20
sya tahu siapa punya kerja..
tapi taknak la sya aib kn orang..

"Bersabarlah, dan tiadalah kesabaranmu itu melainkan dengan pertolongan Allah." (Q.s. An Nahl: 127)


ps: kepada tuan rwnzsux (tuan nya saya kenal)
sya haramkn anda surf ke lamnweb kami, gunakn servis kami
selagi anda tak minta maaf dengan kami
kami masih bersabar..
 
Top