GASTRIK : tolong...

Joined
Jul 10, 2006
Messages
880
Likes
2
Points
18
Offline
#21
tanda gastrik..

mual , muntah2 , perut terasa penuh , sendawa banyak.
pedih pada ulu hati kadang2 tembus sampai belakang.

sakit selalunya hilang bila makan.
 
Joined
Dec 6, 2008
Messages
371
Likes
2
Points
18
Age
30
Offline
#22
Di antara faktor yang menyebabkan anda terkena gastrik adalah:

a. Kandungan asid dan pepsin yang tak seimbang dalam usus. Ini kerana ulser terjadi akibat pengeluaran asid yang berlebihan.

b. Menurut kajian, kira-kira 80% ulser gastrik berpunca daripada bakteria Helicobacter Pylori.

Penyakit Gastrik / Gastritis ringan

Inflamasi (pembengkakan) pada bahagian lapisan perut yang bersentuhan dengan makanan.


Penyakit Gastrik / Gastritis berat

Berlaku kecederaan (luka) berpanjangan bahagian lapisan perut yang bersentuhan dengan makanan.

Sebagai langkah pencegahan, anda perlulah:

a. Berehat.

b. Banyakkan pengambilan makanan yang mengandungi sulfur seperti brokoli, kubis dan bawang putih.

c. Mengambil makanan mengandungi kandungan zink yang tinggi untuk membantu proses penyembuhan.

d. Mengamalkan pengambilan probiotik secara konsisten.

e. Mengambil 100mg vitamin C untuk mengurangkan kandungan nitrosamines. Nitrosamines ini boleh menyebabkan kanser perut.

Anda juga boleh mencuba pemakanan sunnah seprti talbinah,banyak khasiatnye,cikgu saya pernah mencuba dan dapat melihat kesan dalam masa 4 hari.

sedikit sabda nabi:

Sabda Nabi s.a.w :"Talbinah melegakan sanubari orang yang sakit dan melegakan sebahagian daripada kesedihan"riwayat Bukhari dan Muslim

Semoga Sihat Selalu:)
 

Apeh

freshman
Joined
Mar 30, 2007
Messages
1,248
Likes
1
Points
38
Offline
#23
Minum air kosong byk2 ... bagi neutral semua jenis asid dlm badan.
 
Joined
Apr 20, 2009
Messages
1,341
Likes
2
Points
38
Offline
#24
saya Salu gak Sakit Perot.Entah mengapa.Tapi tak De lar Sakit Ulu hati ke Apa ker.tak Ada Simtom2 Nyer.Cuma Kalau Salah makan Ker Mungkin kena Kot.Kat Skola Adesh.Tandas paham2 Jer Lar.kat Umah Walau Pon OK.kadang2.Tak Bole Gak.
 
Joined
Oct 20, 2011
Messages
3
Likes
0
Points
0
Offline
#26
Cuba amal herba gastrik. Isteri saya dah bertahun sakit sampai pitam. Syukurlah sekarang dah tak semput dan jarang pedih perut dah. Mungkin asid dah kurang kut. Dulu bertahan dengan Gaviscon plus sahaja. Sekarang Alhamdulillah. Cuma masih berpantang lagi juga.
 

Zaikab

freshman
Joined
Jun 10, 2013
Messages
7
Likes
0
Points
0
Offline
#27
Saya dulu pun ada gastrik jugak. Tapi sekarang dah ok. Dah jumpa penawarnye.
Klu terlewat ambil sarapan pun takde masalah...saya amalkan makanan kesihatan berasaskan PEMAKANAN sunnah. Nak tahu boleh hubungi sy 016-2259641
 

Zaikab

freshman
Joined
Jun 10, 2013
Messages
7
Likes
0
Points
0
Offline
#28
Saya dulu pun ada gastrik jugak. Tapi sekarang dah ok. Dah jumpa penawarnye.
Klu terlewat ambil sarapan pun takde masalah...saya amalkan makanan kesihatan berasaskan PEMAKANAN sunnah. Nak tahu boleh hubungi sy 016-2259641
 
Joined
May 28, 2009
Messages
374
Likes
2
Points
18
Offline
#29
tips yang baik.. terima kasih atas perkongsian. Dulu saya pernah ada gastrik juga sebab stress, tapi sekarang dah ok :)
 

Zafrin

freshman
Joined
Oct 17, 2010
Messages
184
Likes
0
Points
16
Offline
#30
gastrik boleh jadi ulcer, ulcer boleh jadi cancer, apepun setiap penyakit ada ubatnya..
 
Last edited:

Zaikab

freshman
Joined
Jun 10, 2013
Messages
7
Likes
0
Points
0
Offline
#31
Orang2 yg ada gastrik boleh cari supplement utk menghalang serangan gastrik .Persediaan untuk bulan puasa.!
 

Zaikab

freshman
Joined
Jun 10, 2013
Messages
7
Likes
0
Points
0
Offline
#33
Di antara faktor yang menyebabkan anda terkena gastrik adalah:

a. Kandungan asid dan pepsin yang tak seimbang dalam usus. Ini kerana ulser terjadi akibat pengeluaran asid yang berlebihan.

b. Menurut kajian, kira-kira 80% ulser gastrik berpunca daripada bakteria Helicobacter Pylori.

Penyakit Gastrik / Gastritis ringan

Inflamasi (pembengkakan) pada bahagian lapisan perut yang bersentuhan dengan makanan.


Penyakit Gastrik / Gastritis berat

Berlaku kecederaan (luka) berpanjangan bahagian lapisan perut yang bersentuhan dengan makanan.

Sebagai langkah pencegahan, anda perlulah:

a. Berehat.

b. Banyakkan pengambilan makanan yang mengandungi sulfur seperti brokoli, kubis dan bawang putih.

c. Mengambil makanan mengandungi kandungan zink yang tinggi untuk membantu proses penyembuhan.

d. Mengamalkan pengambilan probiotik secara konsisten.

e. Mengambil 100mg vitamin C untuk mengurangkan kandungan nitrosamines. Nitrosamines ini boleh menyebabkan kanser perut.

Anda juga boleh mencuba pemakanan sunnah seprti talbinah,banyak khasiatnye,cikgu saya pernah mencuba dan dapat melihat kesan dalam masa 4 hari.

sedikit sabda nabi:

Sabda Nabi s.a.w :"Talbinah melegakan sanubari orang yang sakit dan melegakan sebahagian daripada kesedihan"riwayat Bukhari dan Muslim

Semoga Sihat Selalu:)
Boleh akak share info taK?
 
Top