Bagaimana anda menangani isu Ebay Negative&Neutral Feedback? (TIPS)

Joined
Feb 1, 2012
Messages
4
Likes
0
Points
0
Offline
#1
Sebelum mulakan apa-apa,saya nak introduce dulu diri saya,nama saya hazly dan juga merupakan seller ebay.Sepertimana yg anda tahu,faktor-faktor yang menyebabkan kita gagal dalam dunia ebay datangnya dari FEEDBACK.

Kadang-kala,kita telah memberikan perkhidmatan yang bagus kepada semua customer tetapi di sebabkan masalah2 kecil seperti postal/custom delays atau sebagainya mampu memberikan efek yg cukup besar kepada status akaun kita.Perkara seperti ini juga mampu menyebabkan akaun limitation atau suspension disebabkan neg feedback yg kita terima.

Dalam topik ini,berikan cara/tips2 bagaimana anda menangani masalah2 yang berlaku bagi mengelakkan dari menerima negative/neutral fb dari buyer.

Penting bagi new ebay seller untuk success in ebay!
 
Joined
Jan 13, 2009
Messages
221
Likes
0
Points
18
Offline
#2
pujuk rayu customer..buat cerita sedih...sentuh emosi dia...pasti jadi positif..(ikut nasib...)
 
Joined
Mar 10, 2011
Messages
51
Likes
0
Points
0
Offline
#3
Sebelum mulakan apa-apa,saya nak introduce dulu diri saya,nama saya hazly dan juga merupakan seller ebay.Sepertimana yg anda tahu,faktor-faktor yang menyebabkan kita gagal dalam dunia ebay datangnya dari FEEDBACK.

Kadang-kala,kita telah memberikan perkhidmatan yang bagus kepada semua customer tetapi di sebabkan masalah2 kecil seperti postal/custom delays atau sebagainya mampu memberikan efek yg cukup besar kepada status akaun kita.Perkara seperti ini juga mampu menyebabkan akaun limitation atau suspension disebabkan neg feedback yg kita terima.

Dalam topik ini,berikan cara/tips2 bagaimana anda menangani masalah2 yang berlaku bagi mengelakkan dari menerima negative/neutral fb dari buyer.

Penting bagi new ebay seller untuk success in ebay!


Kunci UTAMA dalam menentukan pencapaian yg cemerlang didalam berebay ialah selalulah BERKOMUNIKASI dengan buyer or seller...Insya-Allah...Semua masalah diatas akan dapat diatasi dengan mudah...:)...

Sekadar pandangan Boobie...:D..
 
Joined
May 5, 2009
Messages
431
Likes
0
Points
0
Offline
#5
Kunci UTAMA dalam menentukan pencapaian yg cemerlang didalam berebay ialah selalulah BERKOMUNIKASI dengan buyer or seller...Insya-Allah...Semua masalah diatas akan dapat diatasi dengan mudah...:)...

Sekadar pandangan Boobie...:D..
BERKOMUNIKASI..bersifat JUJUR lah walaupon pahit untuk anda telan..biasenya customer akn paham..Insyallah..
 
Joined
Jul 13, 2010
Messages
146
Likes
0
Points
0
Offline
#6
Sebelum mulakan apa-apa,saya nak introduce dulu diri saya,nama saya hazly dan juga merupakan seller ebay.Sepertimana yg anda tahu,faktor-faktor yang menyebabkan kita gagal dalam dunia ebay datangnya dari FEEDBACK.

Kadang-kala,kita telah memberikan perkhidmatan yang bagus kepada semua customer tetapi di sebabkan masalah2 kecil seperti postal/custom delays atau sebagainya mampu memberikan efek yg cukup besar kepada status akaun kita.Perkara seperti ini juga mampu menyebabkan akaun limitation atau suspension disebabkan neg feedback yg kita terima.

Dalam topik ini,berikan cara/tips2 bagaimana anda menangani masalah2 yang berlaku bagi mengelakkan dari menerima negative/neutral fb dari buyer.

Penting bagi new ebay seller untuk success in ebay!

Ya komunikasi tu penting..

ini cara saya..

1) Setalah terima bayaran contact buyer bagitahu bayaran dah diterima, barang akan di pos kan secepat mungkin
2) setalah barang di pos, contact buyer bagitahu barang dah di pos dan akan sampai sekian2..jika tiada masalah
3) Kalau lambat pos seperti yang di janjikan, hantar msg juga bagitahu masalah dan minta maaf..jgn diam jer
4) 10-15 hari selepas pos barang contact buyer tanya barang dah sampai ke belum,kalau belum..mkin custom delay/banjir ke..kena bagitahu buyer..
5) 20-30 hari selepas pos barang tanya lagi..bila dia dah terima barang yg dia beli,dia puas hati..jemputlah dia datang membeli lagi...

insya allah tidak dapat Negative&Neutral Feedback.
 
Top