Ayat POWER dalam PERNIAGAAN

Joined
Feb 18, 2007
Messages
987
Likes
6
Points
18
Age
29
Offline
#41
Sbb penulisan sememangnya bidang yg agak mencabar, jika sy siapkan satu sales letter pagi ni baca balik dah rasa tak seronok..so revise balik..Sbb tu kena menulis pada waktu yg sesuai dan mood yg paling terbaik..Paling best sebelum dan selepas subuh.
I beg to differ.

Saya tetap siapkan sales letter walaupun saya rasa bosan, atau mood tak baik, atau tidak sesuai sebab bagi saya, draft adalah draft.

Saya bagi client saya draft untuk dia tengok sama ada fakta dalam tu betul atau tidak, pastu saya akan ubah lagi, dan lagi, dan lagi sampai berjaya.

Salah satu sales letter yang saya buat memerlukan saya lebih 2 minggu research baru dapat buat dan saya rasa, itulah sales letter yang terbaik pernah saya buat. (Dan saya buat sales letter tu sangkut-sangkut, sebab ni teknikal punya subjek).

Masa seseorang tu buat sales letter, dia perlu ingat dia perlu buat sekarang.

Pedulik apa pasal malas, pedulik apa takde mood.

Balun jerk. :p

Anyway,

pasal teknik visualization.

The best way would be:

1. Imagine you are talking to your prospect...
2. What would you ask him and what would you reply to his question?
3. What are his questions about your product?
4. How do you close your sales message?

Visualize sumer tu and korang akan membuat sales letter yang cukup riveting for people to keep reading and reading and push that red hot order button.
 
Joined
May 4, 2007
Messages
599
Likes
11
Points
18
Age
46
Offline
#42
I beg to differ.

Saya tetap siapkan sales letter walaupun saya rasa bosan, atau mood tak baik, atau tidak sesuai sebab bagi saya, draft adalah draft.

Saya bagi client saya draft untuk dia tengok sama ada fakta dalam tu betul atau tidak, pastu saya akan ubah lagi, dan lagi, dan lagi sampai berjaya.

Salah satu sales letter yang saya buat memerlukan saya lebih 2 minggu research baru dapat buat dan saya rasa, itulah sales letter yang terbaik pernah saya buat. (Dan saya buat sales letter tu sangkut-sangkut, sebab ni teknikal punya subjek).

Masa seseorang tu buat sales letter, dia perlu ingat dia perlu buat sekarang.

Pedulik apa pasal malas, pedulik apa takde mood.

Balun jerk. :p

Anyway,

pasal teknik visualization.

The best way would be:

1. Imagine you are talking to your prospect...
2. What would you ask him and what would you reply to his question?
3. What are his questions about your product?
4. How do you close your sales message?

Visualize sumer tu and korang akan membuat sales letter yang cukup riveting for people to keep reading and reading and push that red hot order button.
Ini saya setuju... sebagai penulis surat jualan dateline adalah perkara terpenting untuk dikejar... kalau nak tunggu mood sampai baru nak tulis alamatnya tahun depan tak siap lagi... masa yang patut lama diambil hanyalah masa kajian dibuat... menulis deraf pertama tak patut ambil masa yang lama.
 
Joined
Feb 7, 2008
Messages
94
Likes
2
Points
8
Offline
#43
pergi beli Alan Forrest Smith punya Next Level Masterclass DVD.. USD 997 jer..

Cukup sempoi.. dari tak tahu apa boleh buat killer sales page cukup mudah lepas tu. two thumbs up for him.
 
Joined
Feb 28, 2008
Messages
1,829
Likes
0
Points
38
Offline
#44
Saya nak share teknik untuk membentuk ayat power guna kaedah NLP. Salah satu teknik yang boleh digunakan dengan mengaitkan produk dengan target customer. Sesuai untuk subheading...

"(This Product) For (TYPE OF PERSON) only."

Contohnya "Motor Oil is only for car owners who are proud of the automobiles.
erm.. selain tu Unique Selling Preposition (USP) juga perlu mantap bagi membezakan kita dengan pesaing kita.
ada yg nk tambah ke.. dimana letaknya USP yg paling sesuai.
 
Joined
Aug 1, 2008
Messages
222
Likes
0
Points
16
Age
33
Offline
#46
" Rezeki untuk disebarkan, Bukan untuk di perap" hehehe......ok x?
 
Joined
Sep 25, 2008
Messages
1,641
Likes
4
Points
38
Offline
#47
" Rezeki untuk disebarkan, Bukan untuk di perap" hehehe......ok x?

Wa.....cair aq tengok ko nye tagline porkshark....Oklatu. Blom try blom tau kan. Mn tau boleh bikin goyang bisnes 'menjilat sampai ke jari' dengan tagline ko tu.
 
Joined
Jun 12, 2008
Messages
840
Likes
6
Points
18
Offline
#48
" Rezeki untuk disebarkan, Bukan untuk di perap" hehehe......ok x?
memang betul tu pokshark... :)

kalau nak diperap pun... kalau sampai mati pun...
apa gunanya masabila di padang mahsyar nanti kan... :)

p/s: pokshark... PM penuhlah... tolong kosongkan sikit
ya... ada PM nak hantar. :)
 
Joined
Sep 24, 2008
Messages
635
Likes
0
Points
16
Offline
#49
ayat power??? herm..."Rahsia Orang Buta Internet Jana Wang"
huhu..sebab kebanyakkan orang yang aku jumpa,
cakap "saya berminat cari duit dengan ber'tenet'2 ni,
tapi, saya tak reti tenet la..." :D
 
Joined
Aug 1, 2008
Messages
222
Likes
0
Points
16
Age
33
Offline
#50
memang betul tu pokshark... :)

kalau nak diperap pun... kalau sampai mati pun...
apa gunanya masabila di padang mahsyar nanti kan... :)

p/s: pokshark... PM penuhlah... tolong kosongkan sikit
ya... ada PM nak hantar. :)
Yg1st nak habaq...jgn tru tagline tu taw...hehehehe ekeke..stuju..duit perlu tapi gune seadanya unuk kebaikan dri sendri dan org lain

P/s: nak antr ape???dah kosongkan dah
 
Joined
Jun 12, 2008
Messages
840
Likes
6
Points
18
Offline
#51
huhuhu... tak tiru punya tagline tu... you have my words... :D

saya pun ada tagline tersendiri... IDEA EKSTREM = JUTAWAN EKSTREM :)

p/s: dah PM dah pun... thanks ya. :)
 
Joined
May 20, 2008
Messages
3,186
Likes
3
Points
38
Offline
#52
Tagline nie identiti... kalau tiru ilang la skit nilai komersil dia.. biar newbie tapi lain macam... hehehe...
 
Joined
Sep 7, 2008
Messages
735
Likes
3
Points
18
Age
35
Offline
#53
ayat power??? herm..."Rahsia Orang Buta Internet Jana Wang"
huhu..sebab kebanyakkan orang yang aku jumpa,
cakap "saya berminat cari duit dengan ber'tenet'2 ni,
tapi, saya tak reti tenet la..." :D


memang betul...
dan ramai plak tu nak jalan senang je...

waktu suah xnak hadapi...
nak yang senang je....

payah la beb..
 
Joined
Mar 12, 2008
Messages
65
Likes
0
Points
6
Offline
#54
Copi mengopi dah jadi perkara biasa dalam bisnes wlaupun tahu itu tak beradap..........
Semua nak senag......tak mahu guna idea n ayat sendiri.........hehe
 

sycorp

freshman
Joined
Apr 27, 2008
Messages
28
Likes
0
Points
1
Age
35
Offline
#55
aku pun kekadnag copy ayat orang sebab aku bukan pandai sgt nak mengarang ni . anyway , just beri kredit pada orang yg ayat dia kita copy tu dah memadai . hehe
 
Joined
May 31, 2006
Messages
2,064
Likes
5
Points
38
Offline
#56
pergi beli Alan Forrest Smith punya Next Level Masterclass DVD.. USD 997 jer..

Cukup sempoi.. dari tak tahu apa boleh buat killer sales page cukup mudah lepas tu. two thumbs up for him.
Betul tu Phoenixwunin,ini merupakan pelaburan penting jika betul-betul mahu mahir dalam copywriting. Bukan setakat study sales letter penulis-penulis terkenal jerk, modified dan mengaku dah terror.

Buat split test terhadap setiap sales letter anda. Contohnya jika anda mempunyai satu produk, cuba hasilkan sales letter yang berbeza selang beberapa bulan dan anda boleh lihat kesan sales letter pada jualan produk anda.

Antara IM tempatan yang berjaya menghasilkan copywriting terbaik untuk produk dalam bahasa melayu ialah:

Amirul Faisyal
Mohd Amirol
Zamri Nanyan
Faisal Isa

Bagaimana mereka mampu menghasilkan sales letter yang "membunuh"? Yang pastinya, sales letter tu bukan lah hasil dari copy paste usaha org lain. Kemahiran Copywriting bukanlah kemahiran yang boleh kita "master" dalam masa sehari,seminggu, sebulan, 6 bulan..Even copywriter2 terkenalpun tidak pernah berhenti dari menambah baik kemahiran sedia ada...Jadi jgn limitkan skill anda..
 

NoorAza

freshman
Joined
Jun 26, 2008
Messages
74
Likes
0
Points
6
Age
42
Offline
#57
saya ada join kelas dgn pTS untuk hasilkan ayat power dengan meniru, tapi bukan menciplak. Ambil idea, tapi susunatur ayat dan perenggan kita ubah. Tapi bawa maksud yang sama...ok lah tu.

Tapi skill nie pun nak kena belajar la. Kalau dah terror nanti, bukan setakat nak tulis sales letter aje, tulis best selling ebook/ physical book pun boleh!

Saya tengah belajar lagi!
 
Joined
Mar 14, 2006
Messages
270
Likes
5
Points
18
Offline
#58
copywriting skill mmg amat penting dlm IM. memannnggg sangattt penting.

saya highlight kat situ :p

ayat power bole jadi produk yg entah apa2 jadi power, sebaliknya juga kalau produk terover power tapi ayat copy tak power, maka hancus la produk tersebut.

yg penting kita tahu kelebihan & kekurangan produk kita, then adunkan dengan ayat power utk highlight benefits kpd reader.

reader online ni amat skeptikal. kita kena yakinkan mereka dgn ayat2 power dan wujudkan imej jelas dalam minda mereka agar mereka lebih yakin.

kalau macam NoorArza ni ada kelebihan drp segi skill NLP, itu lagi power. satu kelebihan. boleh gunakan teknik hipnotik utk pukau reader take any action yg dikehendaki.

Saya mmg sgt bminat dgn copywriting skills dan menggunakannya dalam semua perkara, bukan sahaja utk sales. followup msg, blog, iklan, berbahas etc.

even kalau nak beli barang2 tertentu, cthnya nak beli peti ais pun... saya akan gunakan teknik copywriting utk convince salesman bagi harga terendah dan bonus2 tambahan. trust me, mmg berkesan...
 

Ayyubi

freshman
Joined
Nov 3, 2008
Messages
21
Likes
0
Points
1
Age
38
Offline
#60
"Simplicity but beauty" leornado da vinci

Aku xde la leh bantu sgt tp aku rs elok gak g blk ke basic. Ayat bombastik n fantastik blom ten2 leh tarik phatin org, kadang2 ayat yg simple da mmadai. Ni skadar pndpt aku la, bkn nak kata ayat power useless...xgak tp pe2 pn depends on ur crowd, make it plain n simple.
 
Top