Apa Yang Allah(tuhan) tidak boleh BUAT!!!

Status
Not open for further replies.
Joined
Feb 9, 2008
Messages
212
Likes
1
Points
18
Offline
#1
Tiada apa yang Allah tidak mampu buat. Sesungguhnya Allah itu Maha Berkuasa ke atas hamba-hamba-Nya.
Kita sebagai manusia yang lemah perlu sentiasa memohon perlindungan daripada Allah SWT dalam apa jua keadaan.
Allah tidak akan sekali-kali menolak permintaan hambaNya yang penuh dengan keikhlasan dan keimanan.
Belajarlah untuk menerima kesilapan yang kita buat dan sentiasa membaikinya.
Belajarlah untuk menerima kritikan walaupun sukar sebagai suatu nasihat dan sentiasalah pohon kepada Allah agar sentiasa mengampuni dosa kita dan melimpahi kita dengan rahmat-Nya.
Janganlah sekali-kali kita berputus asa pada rahmat Allah walaupun bala bencana yang datang seolah-olah awan hitam yang sangat gelap sehingga tiada sedikit pun cahaya kerana sesungguhnya keimanan kita itulah sebenarnya cahaya yang datang dari Allah.
Sesungguhnya,tiada daya dan upaya melainkan Allah. Daripada-Nya kita datang dan kepada-Nya jualah kita akan kembali.
 
Last edited:

RajaKamil

Kawan WC Premium
Active
Joined
Jul 10, 2007
Messages
6,752
Likes
23
Points
48
Age
33
Offline
#2
Allahuakbar. Moga engkau dikurniakan keteguhan
iman
 
Joined
May 15, 2008
Messages
1,930
Likes
5
Points
38
Offline
#3
Benar, benar, benar...

btw, ada words yg mengelirukan...
 
Last edited:
Joined
Oct 9, 2007
Messages
2,200
Likes
3
Points
38
Offline
#4
Tentu swordion ada sumber rujukan...

Cuma saya agak keliru...
kebanyakkan kenyataan di atas sepatutnya tidak ada perkataan "boleh"
contohnya : Allah tidak boleh zalim.
Yang selalu saya dengar Allah tidak zalim.

waAllahu a'lam
 
Joined
Jul 18, 2007
Messages
1,102
Likes
3
Points
38
Offline
#7
@swordion...
bagaimana kalau orang berkata "tidak sempurna lah tuhan kamu, kerana tidak boleh melakukan sesuatu ke atas sesuatu, sedangkan Tuhan itu maha besar, dan ia juga maha segalanya..

cth:
Allah tidak boleh zalim. <--- benarkah tuhan tidak zalim? kenapa tuhan wujudkan neraka? bagaimana tuhan menghukum makhluknya?

kenyataan bro dekat atas benar... tetapi tidak lengkap... kalau boleh.. nak bagi sesuatu tentang agama haruslah lengkap dan tidak boleh sangkal dengan sesuatu pun... tidak kira dari sifat, asma, zat, dan ketauhidan..

kalau seperti di atas, dikhuatiri akan disangkal oleh orang yang ingin mempersendakan islam...

waAllahu a'lam
 
Joined
Feb 9, 2008
Messages
212
Likes
1
Points
18
Offline
#8
Rujuklah surah Ar-Rahman
Sesungguhnya neraka dibuat adalah sebagai tanda rahmat Allah dan kasih sayang Allah.
Memberi keadilan kepada hambaNya yang telah dizalimi dan menzalimi diri mereka sendiri.
Di dalam hadis qudsi, Allah berkata kepada Nabi Adam
"Seandainya manusia mempunyai timbangan amal kebaikan walau sekecil semut,nescaya akan aku masukkan ke dalam syurga yang dibawahnya mengalir sungai. Aku hanya memasukkan manusia itu didalam neraka apabila manusia itu seandainya dihidupkan semula di atas muka bumi, nescaya dia akan tetap akan membuat kerosakan.".
Syurga itu rahmat,neraka pun rahmat(tapi aku x ingin masuk)
 
Joined
Jul 18, 2007
Messages
1,102
Likes
3
Points
38
Offline
#9
bagus..

sebenarnya yang saya nak sentuh dekat sedara ialah ayat bro tu..

"tidak boleh" <--- cuba kita tengok dari segi sifat harus yang ada dekat 20 sifat.

seperti kata tok guru nik aziz dulu, tuhan itu lagi samseng... kenapa? perkataan ini membuatkan banyak kontroversi.. sedangkan memang betul bagi orang yang menuntut lebih dalam ilmu usuluddin dan tassawuf...

waAllahu a'lam
 

joker

freshman
Joined
Sep 26, 2008
Messages
247
Likes
1
Points
18
Offline
#10
kalo semua manusia kat dunia ni sembah Dia.. Dia tetap mcm tu
dan kalo semua manusia atas dunia ni x sembah Dia.. Dia tetap mcm tu gak
kuasa Nya tak bertambah x berkurang.. Allah Maha Besar..
 
Joined
Nov 1, 2007
Messages
677
Likes
1
Points
18
Offline
#11
Bro swordion, saya rasa anda perlu hati-hati dalam menggunakan perkataan2 ini kerana ia melibatkan persoalan akidah. Mungkin juga kata-kata ini datang dari para orientalis untuk melemahkan akidah kita. Sebagai contoh..ada satu soalan dari para orientalis untuk menguji, "Bolehkah Allah cipta satu benda yang Dia sendiri tak mampu angkat?" Untuk menjawab soalan ini perlukan satu kemahiran yang tinggi dalam bidang mantik. Sebagai langkah untuk mengelakkan terpesong akidah kita, saya rasa persoalan macam ni kita tak perlu jawab. Nabi saw larang kita memikirkan tentang zat Allah swt kerana akal kita tak mampu untuk memikirkannya. Sebaliknya kita sentiasa fikirkan kebesaran Allah swt.

Allah swt ada 99 nama dan 20 sifat. Semuanya menunjukkan kebesaran Allah. Sesaat fikir tentang kebesaran Allah swt dapat ganjaran 60-70 tahun ibadat sunat.
 

krolbiz

freshman
Joined
Sep 22, 2008
Messages
1,600
Likes
0
Points
36
Offline
#12
"Amerika, Israel, Obama, Sultan Perak takde kuasa, Yg Hanya Berkuasa Allah..!"

"Duit, $$, RM takleh bagi senang.. Yg bagi kesenangan Allah!.."

"Degree, Diploma, PHD.. takleh menjamin masa depan, yg jamin masa depan saya Allah.."

"Girlfren/Boyfren tak boleh bagi cinta & kebahagiaan, yg bagi kebahagiaan Allah.."

"Walau berhimpun seluruh makhluk, jin, manusia, malaikat utk jatuhkan Allah, sesungguhnya kuasa dan darjat Allah takkan jatuh, malah Maha Berkuasa..!"

Selagi hati & jiwa kita masih ada keyakinan dan harap pada makhluk, selagi tu la iman kita akan jadi rosak dan tak betul.. Sama2lah kita berusaha utk mempertingkatkan iman dan amal kita insyaAllah... :)
 
Joined
May 15, 2008
Messages
1,930
Likes
5
Points
38
Offline
#13
"Amerika, Israel, Obama, Sultan Perak takde kuasa, Yg Hanya Berkuasa Allah..!"

"Duit, $$, RM takleh bagi senang.. Yg bagi kesenangan Allah!.."

"Degree, Diploma, PHD.. takleh menjamin masa depan, yg jamin masa depan saya Allah.."

"Girlfren/Boyfren tak boleh bagi cinta & kebahagiaan, yg bagi kebahagiaan Allah.."

"Walau berhimpun seluruh makhluk, jin, manusia, malaikat utk jatuhkan Allah, sesungguhnya kuasa dan darjat Allah takkan jatuh, malah Maha Berkuasa..!"

Selagi hati & jiwa kita masih ada keyakinan dan harap pada makhluk, selagi tu la iman kita akan jadi rosak dan tak betul.. Sama2lah kita berusaha utk mempertingkatkan iman dan amal kita insyaAllah... :)
SubhanAllah...


p/s: cam kenal je ayat tuh... "Allah Maha Kuasa, makhluk x dok kuasa...".
 
Joined
Dec 2, 2008
Messages
1,061
Likes
1
Points
36
Offline
#14
Subhanallah.Maha suci Allah yang tidak makan dan tidak tidur.Tidak beranak dan tidak pula diperanakan.Bagi NYA kekuasaan atas segala sesuatu.

Takdir dan ketentuan kehidupan ada pada tangan NYA.Segala baik dan buruk yang ditetapkan pada kalam NYA punyai 1000 hikmah.

Manusia dengan akal dan fikiran amat lemah daripada menggapai semua ini.

Lihat sahaje Firaun.Angkuh dan bongkak tapi akhirnya tersungkur dan kalah.Namrud yang juga mengaku dirinya tuhan akhirnya mati hanya kerana seekor nyamuk.Betapa kerdilnya dan begitu lemah manusia ini.Maha suci Allah yang tiada permulaan dan tiada pula pengakhiran.....
 
Joined
Feb 9, 2008
Messages
212
Likes
1
Points
18
Offline
#16
@swordion...
bagaimana kalau orang berkata "tidak sempurna lah tuhan kamu, kerana tidak boleh melakukan sesuatu ke atas sesuatu, sedangkan Tuhan itu maha besar, dan ia juga maha segalanya..

cth:
Allah tidak boleh zalim. <--- benarkah tuhan tidak zalim? kenapa tuhan wujudkan neraka? bagaimana tuhan menghukum makhluknya?

kenyataan bro dekat atas benar... tetapi tidak lengkap... kalau boleh.. nak bagi sesuatu tentang agama haruslah lengkap dan tidak boleh sangkal dengan sesuatu pun... tidak kira dari sifat, asma, zat, dan ketauhidan..

kalau seperti di atas, dikhuatiri akan disangkal oleh orang yang ingin mempersendakan islam...

waAllahu a'lam
Senang jer, kalau orang bertanya, tanya dia balik. "Tuhan diorang boleh menipu ker???"..Peace
 
Joined
May 6, 2008
Messages
106
Likes
0
Points
16
Offline
#18
aku risau jer nanti kang ada yg 'bijak2 pandai' nak buat posting ikut 'kebijaksanaan' masing2...last2 nnti sedar x sedar ia akan mengelirukan ramai org..aku setuju saranan Joker..tutup aja post ni sebelum ianya diprovokasikan...

sbg hamba..kita WAJIB akui bahawa ALLAH S.W.T MAHA BESAR & MAHA AGUNG dan sematkan itu di dalam hati kita setiap saat & detik...
 
Joined
Oct 29, 2006
Messages
3,528
Likes
0
Points
36
Offline
#19
Tiada benda yang Allah x boleh buat. Sesungguhnya Allah maha berkuasa dan kita tidak. Kita hanyalah hambaNya yang hina dan kerdil, x mampu berbuat apa2.
 
Joined
May 15, 2008
Messages
1,930
Likes
5
Points
38
Offline
#20
Bhaya nih...

better tutup je, takut timbul bende lain plak...

susah nak fahamkan org yg x faham nih... haih... org sakit Iman cam ni la jadinya...
 
Status
Not open for further replies.
Top