Analisa Teknikal FXOpen

Joined
Oct 18, 2011
Messages
16
Likes
0
Points
1
Offline
#1
Risiko terhadap ancaman wabak Coronavirus masih belum reda dan menjejaskan pasaran-pasaran kewangan utama dunia bersambung pada minggu ini.
Angka kematian dilaporkan telah meningkat kepada 361 korban sementara angka kes terbaru terus meningkat dengan pantas. Kebimbangan terus dihebatkan lagi dengan laporan tercetusnya wabak selsema burung H5N1 namun masih tiada korban dilaporkan.
Sentimen risk-off pasaran terus memberi kelebihan untuk matawang safe-haven Yen mengukuh dalam pasaran terutama berbanding US dolar.
Pergerakan harga pada carta pasangan matawang USD/JPY meneruskan penurunan ke paras terendah 3 minggu sehingga penghujung sesi New York ditutup minggu lalu.
Penurunan terendah mencecah paras 108.300 sebelum harga yang menyambung dagangan pada pembukaan sesi Asia pagi ini kembali mencatatkan kenaikan semula ke zon SBR (support become resistance) sekitar 108.600.
Pergerakan harga yang berada di bawah garisan halangan Moving Average 50 (MA50) menjadi petunjuk trend masih bearish untuk permulaan dagangan minggu ini.
Dengan risiko yang terus meningkat, harga dijangka akan meneruskan penurunan ke paras lebih rendah melepasi support 108.300 minggu lalu.

Penurunan seterusnya bakal menuju ke zon support lebih rendah di bawah paras 107.900 yang diuji pada awal Januari.
Namun jika harga membuat kenaikan, zon SBR pada 108.800 akan diuji dan menentukan arah pergerakan yang lebih jelas.
Kenaikan lebih tinggi dari paras tersebut bakal memberi isyarat awal perubahan trend dengan kenaikan bakal menuju zon SBR 109.200 yang diuji minggu lalu.
 
Joined
Oct 18, 2011
Messages
16
Likes
0
Points
1
Offline
#2
Selepas siri penurunan yang agak panjang, matawang dolar Australia kembali mempamerkan peningkatan pada dagangan sesi Asia hari ini susulan keputusan mesyuarat bank pusat Australia pertama untuk tahun 2020.
Reserve Bank of Australia (RBA) telah mengekalkan kadar faedah di paras terendah 0.75% seperti yang telah dijangkakan.
Kenyataan positif oleh Gabenor Philip Lowe mendorong Aussie mengukuh dengan polisi semasa dilihat berjaya merangsang ekonomi negara yang menyokong pertumbuhan pekerjaan serta pendapatan.
Gabenor Lowe melihat prospek ekonomi global kekal rasional dengan melihat kelembapan ekonomi yang bermula pada 2018 mula menghampiri ke penghujungnya.
Memulakan dagangan pada minggu ini, pergerakan harga pada carta pasangan matawang AUD/USD bergerak mendatar di zon support sekitar 0.68800 semalam di mana paras tersebut merupakan paras terendah yang dicatatkan sejak dagangan Oktober 2019.
Menyambung dagangan pada sesi Asia pagi ini, harga yang berlegar di zon support tersebut kemudiannya melonjak sekitar 45 pips melepasi garisan halangan dinamik Moving Average (MA50) susulan keputusan mesyuarat RBA diumumkan.
Momentum pengukuhan Aussie bakal menolak harga ke paras lebih tinggi menuju 0.67400 yang dilihat sebagai zon SBR (support become resistance).

Kenaikan lebih tinggi bakal menuju pula paras tumpuan pada 0.68800 yang juga merupakan zon SBR pada carta AUD/USD.
Namun jika tekanan wabak novel Coronavirus semakin meningkat, harga berkemungkinan kembali membuat penurunan semula dan cuba melepasi zon support 0.68800. Penurunan lebih rendah bakal mencatatkan paras terendah terbaru 4 bulan.
 
Joined
Oct 18, 2011
Messages
16
Likes
0
Points
1
Offline
#3
Matawang Pound Sterling kembali menjunam pada dagangan semalam memulakan dagangan pada Februari dengan kurang baik berikutan timbul kebimbangan terhadap risiko hard-Brexit.
Perdana Menteri UK Boris Johnson dalam ucapan pertamanya selepas Britain rasmi meninggalkan Kesatuan Eropah (EU) menyatakan keinginan untuk mendapatkan perjanjian seperti yang diperolehi oleh Kanada yang berkemungkinan tidak akan dipenuhi oleh EU.
Pound mencatatkan penurunan harian terbesar 1 setengah tahun khususnya berbanding US dolar dan Yen berikutan kebimbangan tersebut.
Pergerakan harga pada carta pasangan matawang GBP/JPY telah menjunam sekitar 200 pips semalam ditambah pula pengukuhan Yen dalam suasana pasaran yang masih berisiko.
Sentimen pasaran risk-off masih lagi membuatkan pelabur gelisah dengan angka korban wabak Coronavirus meningkat kepada 425 kematian sementara 20,438 kes disahkan.
Harga pada dagangan GBP/JPY mencatatkan penurunan dari paras tertiunggian harian pada hampir 143.100 sehingga ke paras lebih rendah dari 141.100 pada penghujung sesi New York.
Harga yang ditutup sekitar paras 141.200 bergerak perlahan bersambung pada sesi Asia hari ini. Paras tersebut merupakan zon support yang telah diuji pada Disember dan juga Januari lalu namun gagal ditembusi.

Jika rundingan UK-EU kekal goyah, penyusutan dagangan Pound mampu menolak harga ke paras lebih rendah pada carta GBP/JPY dengan penurunan boleh mencecah sekitar 200 pips ke paras support November tahun lalu.
Sebaliknya jika harga kembali membuat kenaikan, paras-paras tumpuan pada 142.600 dan 143.600 akan kembali menjadi destinasi kenaikan harga.
 
Joined
Oct 18, 2011
Messages
16
Likes
0
Points
1
Offline
#4
BTC / USD
Harga Bitcoin telah bergerak ke arah bawah pada hari Ahad tinggi dan berkurang sebanyak 3.76% dari $ 9488 hingga $ 9132 di mana ia sedang didagangkan. Tinggi hari Ahad adalah peningkatan semula minggu lalu yang tinggi pada hari Khamis dan dengan harga jatuh melebihi itu kita telah melihat penarikan balik.



Pada carta 1 jam, anda dapat melihat bahawa harga Bitcoin kini sedang menguji semula tahap 1 Fibonacci yang sangat penting dan menguruskan untuk kekal di atasnya. Jika harga terus bergerak ke arah bawah dan jatuh di bawah tahap yang disebutkan penurunan selanjutnya dapat dijangkakan sebagai harga yang kemungkinan besar berakhir gelombang ke-5. Buat masa sekarang, kita menganggap bahawa gelombang ke-5 berakhir, sebab itulah langkah ke tahap yang lebih tinggi akan dijangka dan jika kita melihat siapnya langkah gelombang 5, ini dapat mendorong harga Bitcoin sepanjang jalan ke bawah kepada $ 6914.

Tetapi jika harga menamatkan gelombang menaik sebagai gelombang C yang bersifat pembetulan kita dapat melihat harga semakin jauh di bawah kerana struktur pembetulan seterusnya ke arah bawah mula berkembang.
 
Joined
Oct 18, 2011
Messages
16
Likes
0
Points
1
Offline
#5
XRP / USD
Dari paras tertinggi pada hari Ahad pada $ 0.26198 kita telah melihat harga Ripple menurun sebanyak 5.6% kerana turun ke $ 0.24731 pada hari berikutnya. Harga sedang diniagakan sedikit lebih tinggi tetapi masih sekitar kawasan rendah semalam.



Melihat carta 1 jam, anda dapat melihat bahawa harga Ripple membuat yang lebih tinggi berbanding dengan yang sebelumnya sekitar $ 0.25 yang boleh ditafsirkan sebagai gelombang ke-5 dari langkah lima gelombang ke arah terbalik. Peningkatan itu dihentikan pada tahap 0.618 Fibonacci yang menjadikan tahap ini sebagai titik rintangan yang ketara dan kemungkinan besar akan berfungsi sebagai titik pivot antara senario kenaikan harga di mana harga Ripple terus meningkat dari sini atau senario penurunan harga yang harga Ripple dapat bergerak ke arah bawah apabila gelombang C yang lebih tinggi berakhir.

Ini akan disahkan oleh arah penembusan dari zon rintangan semasa di antara tahap Fib yang disebutkan dan paras $ 0,44730 yang telah terganggu. Sekiranya harganya naik ke arah peningkatan yang lebih tinggi boleh dijangkakan di atas tahap 0.5 Fib, tetapi jika ia memecahkan sokongan zon, kita dapat melihat penarikan balik sepanjang jalan di bawah $ 0.2 /
 
Joined
Oct 18, 2011
Messages
16
Likes
0
Points
1
Offline
#6
LTC / USD
Dari hari Isnin dibuka apabila harga Litecoin sedang duduk di $ 71.8, kita telah melihat harga menurun sebanyak kira-kira 7% kerana turun ke $ 66.7 pada titik paling rendah pada hari berikutnya. Selepas anjakan kecil ini, harga terus bergerak ke arah naik dan mencapai $ 74.23 pada titik tertinggi hari ini yang meningkat sebanyak 11%. Pada masa ini, harga masih didagangkan di atas paras tertinggi sebelum tetapi duduk sedikit lebih rendah daripada pada hari ini tertinggi.



Pada carta 1 jam, anda dapat melihat bahawa harganya berada di atas paras tertinggi sebelumnya yang dianggap gelombang ke-3 daripada kiraan peringkat bawah dari 5 gelombang gelaran yang lebih tinggi (Minit). Ini bermakna bahawa kita mungkin melihat gelombang ke-5 dari kedua-dua tuduhan berkembang ke arah terbalik dan memproyeksikan panjang gelombang pertama ke tahap ke-4 yang kita anggap sebagai sasaran harga optimum sekitar $ 78.4 untuk titik akhirnya.

Sekiranya kita menyaksikan perkembangan impuls lima gelombang dari 18 Disember tahun lepas, pergerakan penurunan yang dijangka akan menyusul akan menjadi gelombang ke-2 darjah yang lebih tinggi dan boleh membawa harga Litecoin jauh lebih rendah maka kini diproyeksikan, tetapi kenaikan terlebih dahulu harus dijangka kerana gelombang ke-5 masih belum selesai.
 
Joined
Oct 18, 2011
Messages
16
Likes
0
Points
1
Offline
#7
EOS / USD
Dalam kes EOS kita boleh melihat situasi yang sama seperti pada carta Litecoin, kerana harga terus meningkat selepas penarikan balik kecil semenjak bermulanya minggu. Dari hari Selasa rendah pada $ 4, harga peniaga meningkat 13.72% kepada $ 4.6262 pada titik tertinggi hari ini, di mana ia masih sedang didagangkan.



Melihat carta 1 jam, anda dapat melihat bahawa ia mencapai tahap mendatar yang tidak begitu penting tetapi boleh memberikan petunjuk awal bahawa gelombang ke-5 mungkin telah berakhir atau hampir siap kerana harga mula memasuki julat atas.

Dari bulan Disember tahun lepas apabila harga EOS duduk pada tahun itu rendah pada $ 2.12 kita telah melihat kenaikan sebanyak 117%, sebab itulah kemungkinan kenaikan ini akan segera berakhir dengan sama ada penarikan utama utama dalam aliran naik permulaan atau seterusnya kesinambungan arah aliran menurun. Ini akan bergantung kepada momentum harga ke arah bawah yang mana kita akan menilai kemungkinan, tetapi dengan cara apapun peningkatan selanjutnya akan dijangka sebelum ini bermula.
 
Joined
Oct 18, 2011
Messages
16
Likes
0
Points
1
Offline
#8
BTC / USD
Harga Bitcoin telah mencapai titik tertinggi pada tahun ini semalam, mendekati $ 10163 tetapi sejak itu membuat anjakan kecil sekitar 4.3% kerana jatuh ke $ 9726 pada titik terendah hari ini. Pada masa ini, harga sedang diniagakan di sekitar $ 9774 yang sedikit lebih tinggi maka ia adalah titik terendah hari ini dan melayang di sekitar tahap yang paling mungkin menguji semula sokongan itu.

Pada carta 1 jam, anda dapat melihat bahawa harga mencapai tahap yang sama seperti impulsif meningkat ke paras terbalik yang dibuat pada 26 Oktober tahun lepas yang berada pada tahap 0.786 Fibonacci yang berfungsi sebagai titik rintangan yang kuat. Sekarang tahap menewaskan harga sekali lagi sebab itulah kita telah melihat anjakan kecil tetapi jika ini adalah akhir peningkatan yang bermula dari harga tahun ini, harga dapat terus menuju ke arah bawah.



Memandangkan anda dapat melihat tindakan harga mula membentuk segi tiga menaik semacam dengan puncaknya yang datang di atas tahap 0.786 Fibonacci dan berpotensi untuk yang seterusnya pada $ 10887 itulah sebabnya kita dapat melihat peningkatan yang lain pada tahap tersebut sebelum selesai pola itu. Ini bermakna peningkatan lain mungkin berlaku sebelum kemerosotan yang dijangkakan yang akan mendorong harga Bitcoin untuk penarikan semula gelaran yang lebih tinggi sekali lagi di bawah $ 8000.
 
Joined
Oct 18, 2011
Messages
16
Likes
0
Points
1
Offline
#9
XRP / USD
Ripple telah menurun sebanyak 6.64% hari ini kerana ia datang dari $ 0.2873 pada titik tertinggi semalam semalam kepada $ 0.26830 pada hari ini terendah. Harga masih didagangkan di sekitar paras rendah hari ini dan sedang menguji semula kawasan sekitar untuk mendapat sokongan.



Melihat carta 1 jam, anda dapat melihat harga telah melebihi paras mendatar yang ketara pada $ 0.26617 pada Rabu lepas dan berjaya menetap di sana pada minggu lepas tetapi kini telah kembali untuk mendapatkan sokongan. Anjakan kecil ini telah dibuat di persimpangan dengan tahap mendatar yang disebutkan dan trendline menaik yang lebih rendah yang dianggap sebagai tahap sokongan saluran menaik yang mula dibentuk dari 24 Januari.

Jika saluran menaik dipecah pada harga yang rendah, harga Ripple akan ditetapkan ke dalam aliran semula tahap yang lebih tinggi yang kemungkinan besar berada di bawah tahap mendatar 0.26617 dan berpotensi untuk mengelilingi 0.786 Fibonacci yang akan menjadi titik sokongan pertama kepada kelemahan. Tetapi jika harga itu mendapat sokongan pada tahap mendatar 0.26617 dan interaksi dengan yang penting seterusnya boleh dijangka yang akan membawa harga Ripple hampir $ 0.3.
 
Joined
Oct 18, 2011
Messages
16
Likes
0
Points
1
Offline
#10
LTC / USD
Harga Litecoin telah meningkat sebanyak 9.63% diukur pada titik tertinggi hari ini iaitu pada $ 84 tetapi sejak itu membuat penurunan sebanyak 8.19% menjadi $ 77.16 pada titik terendah hari ini. Pada masa ini, harga sedang diniagakan sekitar $ 79 dan sedang berusaha untuk membuat kerugian yang dibuat di dalam sesi dagangan setiap jam meninggalkan sumbu pada lilin semasa.



Seperti yang anda dapat lihat dari 1 jam, harga telah berjaya mengatasi tahap mendatar $ 78.442 yang berfungsi sebagai titik sokongan. Tahap mendatar tidak sama pentingnya dengan yang terbalik pada $ 84.334 dengan siapa harga membuat interaksi hari ini dan mengujinya untuk tentangan. Rintangan kuat telah ditunjukkan di peringkat yang disebutkan sejak harga membuat kejatuhan yang curam selepas interaksi itulah sebabnya saya tidak percaya bahawa interaksi dengan yang lebih penting berikutnya pada $ 86.48 akan dibuat sebelum kemelesetan bermula.

Terdapat kemungkinan untuk berinteraksi dengan tahap $ 86.4 tetapi berpotensi pada peningkatan pembetulan langkah yang diharapkan ke arah bawah yang ditetapkan tidak lama lagi untuk bermula. Ini adalah kerana kita mungkin melihat gelombang 5 ke atas kiraan Minute tetapi masih tidak jelas sama ada atau tidak peningkatan lebih lanjut boleh berlaku sebelum selesai gelombang impuls. Ia sangat mungkin bahawa struktur telah dibangunkan sepenuhnya tetapi langkah kecil ke arah atas masih mungkin sebelum harga mula membetulkan curam dan mendalam ke bawah terutama jika kita melihat gelombang ke-2 tahap yang lebih tinggi daripada banteng mula gelombang impuls pasaran.
 
Joined
Oct 18, 2011
Messages
16
Likes
0
Points
1
Offline
#11
EOS / USD
Harga EOS telah meningkat sebanyak 4.52% dan naik kepada $ 5.4 sebelum ia membuatnya kembali ke tahap terbuka semalam yang masih didagangkan.



Melihat carta 1 jam, anda dapat melihat harga EOS sama seperti dalam kes Litecoin mencapai titik rintangan yang ketara dan mengesahkannya dengan interaksi yang menyebabkan sedikit tetapi penurunan mendadak. Kami telah melihat pelbagai menaik dengan kenaikan kecil ke arah bawah yang mungkin menjadi akhir gelombang ke-5 untuk kedua-dua Minuette dan kiraan Minute tetapi kerana tidak ada interaksi dengan tahap menaik naik atau rintangan mendatar di $ 5.58 kita mungkin melihat peningkatan selanjutnya pada tahap tersebut sebelum permulaan anjakan yang signifikan.

Sekiranya gelombang kelima telah disiapkan harga kini ditetapkan untuk memulakan pembetulan tahap yang lebih tinggi yang boleh menolak harga EOS jauh lebih rendah, tetapi tidak banyak indikasi bahawa langkah itu bermula dan itulah sebabnya kami dapat melihat semula ujian lanjut daripada tahap rintangan yang lebih tinggi sebelum kemerosotan yang dijangkakan ini.
 
Top