8 tips menjadi penulis bebas yang sukses

Naz Akhtar

Super Senior
Joined
Jun 21, 2014
Messages
502
Likes
132
Points
43
Offline
#1


Tahukah anda bahawa lebih dari 80% mereka yang melayari intenet dan menggunakan google setiap hari adalah untuk mendapatkan banyak informasi percuma melalui artikel yang di publish di blog atau amna-mana website?

Oleh sebab itu anda boleh lihat jumlah blog yang di bangunkan mengikut niche tertentu semakin hari semakin meningkat sama banyaknya dengan jumlah mereka yang membuat carian setiap bulan. Sebagai contoh, syarikat yang menjual produk kecantikan turut menggunakan blog untuk menjenamakan produk mereka dan turut berkongsi tips kecantikan bagi menambah baik hubungan antara mereka dan para pembeli.

Begitu juga buat mereka yang bergelar sebagai internet marketer yang banyak membuat duit melalui adsense, affiliate atau dropship. Mereka memerlukan banyak informasi yang di tulis melalui artikel. Oleh sebab itu, anda boleh lihat kerja sebagai seorang penulis bebas juga akan turut memberikan anda rezeki jika anda lakukan ia dengan cara yang betul.

Jika anda mahu menjadi penulis bebas dengan menawarkan servis menulis untuk ramai IM di internet, anda juga boleh melakukannya dan kerja itu boleh di mulakan pada hari ini juga. Jika anda tidak tahu apa tindakan awal yang boleh anda lakukan untuk mula menjadi penulis bebas, artikel ini akan membantu anda :

Tips 1 : Punya minat untuk menulis


Jika anda mempunyai minat untuk menulis dan gemar untuk mencurahkan idea anda tentang satu-satu topic di atas kertas, maka kerja menulis adalah untuk anda. Ini kerana tidak semua orang minat untuk menulis. Ada juga sesetengah orang punya ilmu yang besar dan teknik yang banyak untuk satu-satu topic namun ia tenggelam begitu sahaja apabila mereka mula menulis.

Menulis ini boleh di latih. Seperti mana guru Bahasa melayu anda di waktu sekolah dahulu melatih anda untuk menulis karangan dan meminta anda untuk memperbaiki mutu penulisan dari masa ke semasa, begitu juga yang perlu anda lakukan untuk ketika anda memberikan servis penulisa kepada orang ramai.

Anda boleh melatih diri anda untuk menulis artikel yang mempunyai 300 patah perkataan. Ini adalah jumlah yang sangat basic bagi satu-satu servis di internet. Cukup dengan menyediakan pendahuluan ringkas beserta 2-3 isi penting dan penutup, anda sebenarnya boleh menghasilkan artikel ringkas dengan mudah. Setelah anda biasakan diri untuk menulis artikel ringkas, anda boleh mencuba untuk menulis artikel yang lebih panjang dari 500- 1000 patah perkataan atau lebih dari 1500 patah perkataan.

Hal ini boleh anda lakukan apabila anda punya minat dalam bidang penulisan. Anda akan mampu untuk menambah jumla h isi untuk satu-satu topic atau niche dan mengembangkan huraian dalam setiap isi itu dengan lebih panjang lebar berserta dengan contoh tertentu.

Tip 2 : Banyakkan membaca


Apa yang anda tulis adalah apa yang anda tahu. Maksudnya setiap output pastinya ada input terlebih dahulu. Anda tidak mampu untuk menulis satu-satu topic jika anda sememangnya tidak tahu akan topic tersebut. sebagai contoh, anda banyak mengambil tahu tentang topic penjagaan bayi kerana anda banyak meluangkan masa untuk membaca topic tentang bayi. Maka agak sukar untuk anda menulis artikel berkenaan pemasaran internet dan topic blogging jika anda sendiri tidak pernah membaca tentang dunia blogging malah tidak mempunyai blog.

Oleh itu, anda hanya boleh menulis topic yang anda tahu. Bagaimana seorang penulis itu mampu untuk menulis banyak topic dan genre dalam satu masa? Ia kerana mereka menggunaka ilmu basic yang banyak di gunakan oleh ramai penulis online yang lain. Secara asanya mereka sudah tahu bagaimana untuk menulis sesebuah artikel baik dari segi menulis ayat pendahuluan, mencari isi utama dan melakukan huraian.

Apa yang perlu di cari oleh mereka ialah dengan melayari website atau blog tertentu untuk mendapatkan isi dan huraian utama. Setelah mereka berjaya mendapatkan beberapa input dari website orang lain, barulah mereka akan menulis dan mula membuat huraian mengikut gaya penulisan masing-masing.

Oleh sebab itu, cara ini akan membantu mereka menghasilkan artikel yang unik. Sebagai contoh, sebuah artikel yang bertajuk “Cara Melunaskan Hutang Tanpa Kad Kredit” boleh menjadi artikel yang unik jika ia di tulis oleh tiga orang penulis yang berbeza. Jika ketiga-tiga penulis hanya copy paste artikel datri blog yang sama untuk di letakkan di blog masing-masing, maka artikel itu tidak lagi unik. Tetapi jika input dan isi adalah sama dari blog utama namun huraian dan gaya bahasanya berbeza mengikut penulis yang berbeza, maka di sini kita akan dapat menghasilkan artikel yang unik dari ketiga-tiga mereka.

Sebab itulah kerja penulisan ini sering di berikan kepada mereka yang berminat untuk menulis kerana untuk mendapatkan artikel unik bagi tajuk tertentu, ia mungkin memerlukan sedikit perincian dan masa untuk nmenyipakannya.

Maka tidak hairan jika ramai IM yang mendapatkan khidmat menulis dari penulis untuk di muatkan ke dalam website atau blog mereka. Jika boleh anda bookmarklah mana-mana blog atau website yang boleh di jadikan rujuakan buat penulisan anda. JIka anda banyak menulis tentang topic IM, maka anda langganlah artikel dari blog dan website yang banyak memaparkan tentang dunia IM.

Tip 3 : Cuba tulis di blog sendiri


Ini juga satu langkah yang baik untuk anda mulakan kerja penulisan anda iaitu dengan menulis di blog anda sendiri terlebih dahulu. Anda boleh membina blog secara percuma di laman blogger.com. Sangat penting untuk anda tidak copy paster artikel dari blog orang lain kerana melalui blog anda sendiri, anda boleh mengasah kemahiran menulis anda dari hari ke hari.

Sharekan artikel anda di laman twitter atau facebook dan lihat apa respond orang ramai yang membaca artikel yang anda tulis. JIka respondnya bagus, maka anda boleh menawarkan servis kepada mereka yang berminat.

Dengan adanya blog anda sendiri, ia juga boleh di jadikan sebagai sumber testimony kepada ramai IM yang mahu mengambil servis dari anda. Penulisan di blog juga sangat memberi impak positif kepada penulisan anda kerana lebih banyak anda menulis, lebih mudah proses penulisan yang akan anda lakukan untuk mana-mana job yang anda dapat.

Tip 4 : Lihat dari pengalaman orang lain


Anda boleh lihat bagaimana penulis lain memberikan tawaran kepada ramai orang untuk mendapatkan artikel daripada mereka. Lihat juga bagaimana penulis tersebut menulis ayat jualan contohnya bagaimana penetapan harga di letak untuk setiap artikel mengikut jumlah perkataan. Jika boleh, anda cuba untuk menjadi pelanggan penulis tersebut dan lihat hasil kerja yang di berikan oleh mereka. Ini akan menjadi panduan buat anda apabila anda memberikan servis penulisan kepada orang ramai nanti.

Tip 5 : Menyertai website freelance


Ada banyak website freelance yang anda boleh sertai bagi menawarkan servis penulisan ini. Sebagi contoh, anda boleh menawarkan di laman web iwriter, odesk atau freelancer.

Lagi banyak website frelance yang anda tawarkan, lagi banyak peluang untuk menerima banyak job. Namun begitu, pastikan anda mengambil job mengikut kemampuan anda. Jika tidak mungkin sahaja order yang anda dapat tidak dapat di penuhi mengikut masa yang di tetapkan.

Selain daripada menjadi penulis bebas di laman freelance, anda juga boleh melakukan hal yang sama di mana-mana forum atau group di facebook apalagi jika mereka banyak membincangkan tentang topic IM dan sebagainya. Ramai IM mahu menumpukan kepada kerja pemasaran dan tidak mahu menumpukan kepada kandungan artikel. Mereka mungkin merasakan menulis adalah satu hal yang leceh kerana perlu menggunakan banyak masa bagi menghasilkan satu-satu artikel. Oleh sebab itu kerja ini akan di lepaskan kepada mereka yang menawarkan servis penulisan. Oleh itu anda di galakkan untuk menawarkan servis ini di laman forum yang mempunyai niche IM seperti forum wangcyber atau digitalpoint atau pun warriorforum.com .

Tip 6 : Penetapan harga


Sebaiknya, tawarkan harga yang biasa di tetapkan oleh ramai penulis. Contoh untuk artikel yang mempunyai words lebih dari 500 jumlah bayaran ialah RM 20.00 setiap satu, artikel yang mempunyai words 1,000 ke 1500 nilainya RM 40.00.

Semakin tinggi jumlah words, semakin besar jumlah bayarannya. Jumlah words dalam satu-satu artikel juga memberi kesan tertentu kepada sesebuah blog. Sebagai contoh, jika seorang IM itu mahu menggunakan artikel yang di tenpah untuk tujuan SEO bagi keywords tertentu, maka artikel yang mempunyai words 1,000 ke atas adalah artikel paling sesuai.

Artikel yang panjang dan unik biasanya sangat di sukai oleh google dan dengan sentuhan backlinks yang berkualiti, ia akan membantu artikel tersebut untuk mendapat ranking yang bagus di laman google dengan lebih cepat. Maka di sini, keaslian dan keunikan sesebuah artikel yang di sertakan dengan jumlah words yang banyak itu juga sangat membantu dalam menjana keuntungan bagi si pembeli artikel.

Tip 7 : Elakkan scam


Penulis artikel juga boleh menjadi seorang scammer jika itu yang dia mahu. sebagi contoh, seorang penulis mungkin banyak copy paste kandungan artikel dari website orang lain yang mana peratusan unik untuk artikel yang di hasilkan tidak sampai 30%. Maksudnya di sini 70% kandungan artikel yang ada hanya di ambil dari website orang lain.

Maka di sini pembeli artikel dari penulis tersebut akan merasa tertipu dengan hasil artikel yang mereka dapat. Ini boleh terjadi apabila penulis itu menggunakan software tertentu untuk spin kandungan artikel atau mereka juga mungkin menggunakan google translate untuk menukar satu-satu artikel dari Bahasa luar ke Bahasa tempatan. Ini juag boleh membuatkan kualiti satu-satu artikel itu menjadi tidak begitu bagus untuk di paparkan kepada orang ramai.

Oleh itu, anda perlu mengelakkan diri dari menggunakan cara ini ketika menyediakan artikel kepada orang ramai. Tidak mengapa untuk anda mendapatkan input dari website orang lain hanya sebagai isi utama, namun untuk huraian yang lebih jelas dan panjang, pastikan anda menulis mengikut hasil pemikiran dan gaya Bahasa anda sendiri. InsyaAllah cara ini sangat membantu kerja penulisan anda nanti.

Tip 8 : Perbincangan dengan pelanggan


Pelanggan anda akan mempunyai ciri-ciri yang berbeza. Ada di kalangan mereka yang mahu artikel jenis review, ada yang mahu artikel jenis tips dan juga penerangan penggunaan produk. Maka setiap daripada jenis kategori danjenis artikel itu mempunyai cara penulisan yang berbeza.

Oleh itu, lakukan perbincangan dengan mereka sebelum anda mula menulis. Ada juga pembeli yang meminta diskaun bayaran jika mereka melakukan bulk order. Hal ini juga oleh anda bincangkan dengan mereka sebelum kerja penulisan di lakukan.

Penutup :


Jika sememangnya mahu menjadi seorang penulis bebas di internet, lakukanlah ia sekarang. Menjadi seorang penulis bukan sahaja dapt membantu orang ramai bagi memudahkan kerja pemasaran mereka dan anda juga bakal mendapatkan bayaran lumayan dari orang ramai jika anda kuat berusaha, namun pada masa yang sama anda juga mampu menyebarkan ilmu kepada orang ramai.

Ini juga akan memberi manfaat buat diri anda di dunia dan akhirat kerana melalui penulisan anda, pembaca akan mendapat manfaat yang baik. Bagus kan jadi penulis? Semoga anda menjadi penulis yang sukses kelak. InsyaAllah.
 
Joined
Aug 16, 2015
Messages
194
Likes
21
Points
18
Age
32
Offline
#2
artikel yang sangt menarik, saya sentiasa menanti artikel terbaru anda...+Bersorak+
 
Joined
Apr 22, 2016
Messages
30
Likes
2
Points
8
Age
38
Offline
#4


Tahukah anda bahawa lebih dari 80% mereka yang melayari intenet dan menggunakan google setiap hari adalah untuk mendapatkan banyak informasi percuma melalui artikel yang di publish di blog atau amna-mana website?

Oleh sebab itu anda boleh lihat jumlah blog yang di bangunkan mengikut niche tertentu semakin hari semakin meningkat sama banyaknya dengan jumlah mereka yang membuat carian setiap bulan. Sebagai contoh, syarikat yang menjual produk kecantikan turut menggunakan blog untuk menjenamakan produk mereka dan turut berkongsi tips kecantikan bagi menambah baik hubungan antara mereka dan para pembeli.

Begitu juga buat mereka yang bergelar sebagai internet marketer yang banyak membuat duit melalui adsense, affiliate atau dropship. Mereka memerlukan banyak informasi yang di tulis melalui artikel. Oleh sebab itu, anda boleh lihat kerja sebagai seorang penulis bebas juga akan turut memberikan anda rezeki jika anda lakukan ia dengan cara yang betul.

Jika anda mahu menjadi penulis bebas dengan menawarkan servis menulis untuk ramai IM di internet, anda juga boleh melakukannya dan kerja itu boleh di mulakan pada hari ini juga. Jika anda tidak tahu apa tindakan awal yang boleh anda lakukan untuk mula menjadi penulis bebas, artikel ini akan membantu anda :

Tips 1 : Punya minat untuk menulis


Jika anda mempunyai minat untuk menulis dan gemar untuk mencurahkan idea anda tentang satu-satu topic di atas kertas, maka kerja menulis adalah untuk anda. Ini kerana tidak semua orang minat untuk menulis. Ada juga sesetengah orang punya ilmu yang besar dan teknik yang banyak untuk satu-satu topic namun ia tenggelam begitu sahaja apabila mereka mula menulis.

Menulis ini boleh di latih. Seperti mana guru Bahasa melayu anda di waktu sekolah dahulu melatih anda untuk menulis karangan dan meminta anda untuk memperbaiki mutu penulisan dari masa ke semasa, begitu juga yang perlu anda lakukan untuk ketika anda memberikan servis penulisa kepada orang ramai.

Anda boleh melatih diri anda untuk menulis artikel yang mempunyai 300 patah perkataan. Ini adalah jumlah yang sangat basic bagi satu-satu servis di internet. Cukup dengan menyediakan pendahuluan ringkas beserta 2-3 isi penting dan penutup, anda sebenarnya boleh menghasilkan artikel ringkas dengan mudah. Setelah anda biasakan diri untuk menulis artikel ringkas, anda boleh mencuba untuk menulis artikel yang lebih panjang dari 500- 1000 patah perkataan atau lebih dari 1500 patah perkataan.

Hal ini boleh anda lakukan apabila anda punya minat dalam bidang penulisan. Anda akan mampu untuk menambah jumla h isi untuk satu-satu topic atau niche dan mengembangkan huraian dalam setiap isi itu dengan lebih panjang lebar berserta dengan contoh tertentu.

Tip 2 : Banyakkan membaca


Apa yang anda tulis adalah apa yang anda tahu. Maksudnya setiap output pastinya ada input terlebih dahulu. Anda tidak mampu untuk menulis satu-satu topic jika anda sememangnya tidak tahu akan topic tersebut. sebagai contoh, anda banyak mengambil tahu tentang topic penjagaan bayi kerana anda banyak meluangkan masa untuk membaca topic tentang bayi. Maka agak sukar untuk anda menulis artikel berkenaan pemasaran internet dan topic blogging jika anda sendiri tidak pernah membaca tentang dunia blogging malah tidak mempunyai blog.

Oleh itu, anda hanya boleh menulis topic yang anda tahu. Bagaimana seorang penulis itu mampu untuk menulis banyak topic dan genre dalam satu masa? Ia kerana mereka menggunaka ilmu basic yang banyak di gunakan oleh ramai penulis online yang lain. Secara asanya mereka sudah tahu bagaimana untuk menulis sesebuah artikel baik dari segi menulis ayat pendahuluan, mencari isi utama dan melakukan huraian.

Apa yang perlu di cari oleh mereka ialah dengan melayari website atau blog tertentu untuk mendapatkan isi dan huraian utama. Setelah mereka berjaya mendapatkan beberapa input dari website orang lain, barulah mereka akan menulis dan mula membuat huraian mengikut gaya penulisan masing-masing.

Oleh sebab itu, cara ini akan membantu mereka menghasilkan artikel yang unik. Sebagai contoh, sebuah artikel yang bertajuk “Cara Melunaskan Hutang Tanpa Kad Kredit” boleh menjadi artikel yang unik jika ia di tulis oleh tiga orang penulis yang berbeza. Jika ketiga-tiga penulis hanya copy paste artikel datri blog yang sama untuk di letakkan di blog masing-masing, maka artikel itu tidak lagi unik. Tetapi jika input dan isi adalah sama dari blog utama namun huraian dan gaya bahasanya berbeza mengikut penulis yang berbeza, maka di sini kita akan dapat menghasilkan artikel yang unik dari ketiga-tiga mereka.

Sebab itulah kerja penulisan ini sering di berikan kepada mereka yang berminat untuk menulis kerana untuk mendapatkan artikel unik bagi tajuk tertentu, ia mungkin memerlukan sedikit perincian dan masa untuk nmenyipakannya.

Maka tidak hairan jika ramai IM yang mendapatkan khidmat menulis dari penulis untuk di muatkan ke dalam website atau blog mereka. Jika boleh anda bookmarklah mana-mana blog atau website yang boleh di jadikan rujuakan buat penulisan anda. JIka anda banyak menulis tentang topic IM, maka anda langganlah artikel dari blog dan website yang banyak memaparkan tentang dunia IM.

Tip 3 : Cuba tulis di blog sendiri


Ini juga satu langkah yang baik untuk anda mulakan kerja penulisan anda iaitu dengan menulis di blog anda sendiri terlebih dahulu. Anda boleh membina blog secara percuma di laman blogger.com. Sangat penting untuk anda tidak copy paster artikel dari blog orang lain kerana melalui blog anda sendiri, anda boleh mengasah kemahiran menulis anda dari hari ke hari.

Sharekan artikel anda di laman twitter atau facebook dan lihat apa respond orang ramai yang membaca artikel yang anda tulis. JIka respondnya bagus, maka anda boleh menawarkan servis kepada mereka yang berminat.

Dengan adanya blog anda sendiri, ia juga boleh di jadikan sebagai sumber testimony kepada ramai IM yang mahu mengambil servis dari anda. Penulisan di blog juga sangat memberi impak positif kepada penulisan anda kerana lebih banyak anda menulis, lebih mudah proses penulisan yang akan anda lakukan untuk mana-mana job yang anda dapat.

Tip 4 : Lihat dari pengalaman orang lain


Anda boleh lihat bagaimana penulis lain memberikan tawaran kepada ramai orang untuk mendapatkan artikel daripada mereka. Lihat juga bagaimana penulis tersebut menulis ayat jualan contohnya bagaimana penetapan harga di letak untuk setiap artikel mengikut jumlah perkataan. Jika boleh, anda cuba untuk menjadi pelanggan penulis tersebut dan lihat hasil kerja yang di berikan oleh mereka. Ini akan menjadi panduan buat anda apabila anda memberikan servis penulisan kepada orang ramai nanti.

Tip 5 : Menyertai website freelance


Ada banyak website freelance yang anda boleh sertai bagi menawarkan servis penulisan ini. Sebagi contoh, anda boleh menawarkan di laman web iwriter, odesk atau freelancer.

Lagi banyak website frelance yang anda tawarkan, lagi banyak peluang untuk menerima banyak job. Namun begitu, pastikan anda mengambil job mengikut kemampuan anda. Jika tidak mungkin sahaja order yang anda dapat tidak dapat di penuhi mengikut masa yang di tetapkan.

Selain daripada menjadi penulis bebas di laman freelance, anda juga boleh melakukan hal yang sama di mana-mana forum atau group di facebook apalagi jika mereka banyak membincangkan tentang topic IM dan sebagainya. Ramai IM mahu menumpukan kepada kerja pemasaran dan tidak mahu menumpukan kepada kandungan artikel. Mereka mungkin merasakan menulis adalah satu hal yang leceh kerana perlu menggunakan banyak masa bagi menghasilkan satu-satu artikel. Oleh sebab itu kerja ini akan di lepaskan kepada mereka yang menawarkan servis penulisan. Oleh itu anda di galakkan untuk menawarkan servis ini di laman forum yang mempunyai niche IM seperti forum wangcyber atau digitalpoint atau pun warriorforum.com .

Tip 6 : Penetapan harga


Sebaiknya, tawarkan harga yang biasa di tetapkan oleh ramai penulis. Contoh untuk artikel yang mempunyai words lebih dari 500 jumlah bayaran ialah RM 20.00 setiap satu, artikel yang mempunyai words 1,000 ke 1500 nilainya RM 40.00.

Semakin tinggi jumlah words, semakin besar jumlah bayarannya. Jumlah words dalam satu-satu artikel juga memberi kesan tertentu kepada sesebuah blog. Sebagai contoh, jika seorang IM itu mahu menggunakan artikel yang di tenpah untuk tujuan SEO bagi keywords tertentu, maka artikel yang mempunyai words 1,000 ke atas adalah artikel paling sesuai.

Artikel yang panjang dan unik biasanya sangat di sukai oleh google dan dengan sentuhan backlinks yang berkualiti, ia akan membantu artikel tersebut untuk mendapat ranking yang bagus di laman google dengan lebih cepat. Maka di sini, keaslian dan keunikan sesebuah artikel yang di sertakan dengan jumlah words yang banyak itu juga sangat membantu dalam menjana keuntungan bagi si pembeli artikel.

Tip 7 : Elakkan scam


Penulis artikel juga boleh menjadi seorang scammer jika itu yang dia mahu. sebagi contoh, seorang penulis mungkin banyak copy paste kandungan artikel dari website orang lain yang mana peratusan unik untuk artikel yang di hasilkan tidak sampai 30%. Maksudnya di sini 70% kandungan artikel yang ada hanya di ambil dari website orang lain.

Maka di sini pembeli artikel dari penulis tersebut akan merasa tertipu dengan hasil artikel yang mereka dapat. Ini boleh terjadi apabila penulis itu menggunakan software tertentu untuk spin kandungan artikel atau mereka juga mungkin menggunakan google translate untuk menukar satu-satu artikel dari Bahasa luar ke Bahasa tempatan. Ini juag boleh membuatkan kualiti satu-satu artikel itu menjadi tidak begitu bagus untuk di paparkan kepada orang ramai.

Oleh itu, anda perlu mengelakkan diri dari menggunakan cara ini ketika menyediakan artikel kepada orang ramai. Tidak mengapa untuk anda mendapatkan input dari website orang lain hanya sebagai isi utama, namun untuk huraian yang lebih jelas dan panjang, pastikan anda menulis mengikut hasil pemikiran dan gaya Bahasa anda sendiri. InsyaAllah cara ini sangat membantu kerja penulisan anda nanti.

Tip 8 : Perbincangan dengan pelanggan


Pelanggan anda akan mempunyai ciri-ciri yang berbeza. Ada di kalangan mereka yang mahu artikel jenis review, ada yang mahu artikel jenis tips dan juga penerangan penggunaan produk. Maka setiap daripada jenis kategori danjenis artikel itu mempunyai cara penulisan yang berbeza.

Oleh itu, lakukan perbincangan dengan mereka sebelum anda mula menulis. Ada juga pembeli yang meminta diskaun bayaran jika mereka melakukan bulk order. Hal ini juga oleh anda bincangkan dengan mereka sebelum kerja penulisan di lakukan.

Penutup :


Jika sememangnya mahu menjadi seorang penulis bebas di internet, lakukanlah ia sekarang. Menjadi seorang penulis bukan sahaja dapt membantu orang ramai bagi memudahkan kerja pemasaran mereka dan anda juga bakal mendapatkan bayaran lumayan dari orang ramai jika anda kuat berusaha, namun pada masa yang sama anda juga mampu menyebarkan ilmu kepada orang ramai.

Ini juga akan memberi manfaat buat diri anda di dunia dan akhirat kerana melalui penulisan anda, pembaca akan mendapat manfaat yang baik. Bagus kan jadi penulis? Semoga anda menjadi penulis yang sukses kelak. InsyaAllah.
Menarik tips ni. Saya nak cuba area freelance blogging. Sudah ada blog, dan sekarang tgh buat penilaian niche saya.
 
Joined
Apr 22, 2016
Messages
30
Likes
2
Points
8
Age
38
Offline
#5


Tahukah anda bahawa lebih dari 80% mereka yang melayari intenet dan menggunakan google setiap hari adalah untuk mendapatkan banyak informasi percuma melalui artikel yang di publish di blog atau amna-mana website?

Oleh sebab itu anda boleh lihat jumlah blog yang di bangunkan mengikut niche tertentu semakin hari semakin meningkat sama banyaknya dengan jumlah mereka yang membuat carian setiap bulan. Sebagai contoh, syarikat yang menjual produk kecantikan turut menggunakan blog untuk menjenamakan produk mereka dan turut berkongsi tips kecantikan bagi menambah baik hubungan antara mereka dan para pembeli.

Begitu juga buat mereka yang bergelar sebagai internet marketer yang banyak membuat duit melalui adsense, affiliate atau dropship. Mereka memerlukan banyak informasi yang di tulis melalui artikel. Oleh sebab itu, anda boleh lihat kerja sebagai seorang penulis bebas juga akan turut memberikan anda rezeki jika anda lakukan ia dengan cara yang betul.

Jika anda mahu menjadi penulis bebas dengan menawarkan servis menulis untuk ramai IM di internet, anda juga boleh melakukannya dan kerja itu boleh di mulakan pada hari ini juga. Jika anda tidak tahu apa tindakan awal yang boleh anda lakukan untuk mula menjadi penulis bebas, artikel ini akan membantu anda :

Tips 1 : Punya minat untuk menulis


Jika anda mempunyai minat untuk menulis dan gemar untuk mencurahkan idea anda tentang satu-satu topic di atas kertas, maka kerja menulis adalah untuk anda. Ini kerana tidak semua orang minat untuk menulis. Ada juga sesetengah orang punya ilmu yang besar dan teknik yang banyak untuk satu-satu topic namun ia tenggelam begitu sahaja apabila mereka mula menulis.

Menulis ini boleh di latih. Seperti mana guru Bahasa melayu anda di waktu sekolah dahulu melatih anda untuk menulis karangan dan meminta anda untuk memperbaiki mutu penulisan dari masa ke semasa, begitu juga yang perlu anda lakukan untuk ketika anda memberikan servis penulisa kepada orang ramai.

Anda boleh melatih diri anda untuk menulis artikel yang mempunyai 300 patah perkataan. Ini adalah jumlah yang sangat basic bagi satu-satu servis di internet. Cukup dengan menyediakan pendahuluan ringkas beserta 2-3 isi penting dan penutup, anda sebenarnya boleh menghasilkan artikel ringkas dengan mudah. Setelah anda biasakan diri untuk menulis artikel ringkas, anda boleh mencuba untuk menulis artikel yang lebih panjang dari 500- 1000 patah perkataan atau lebih dari 1500 patah perkataan.

Hal ini boleh anda lakukan apabila anda punya minat dalam bidang penulisan. Anda akan mampu untuk menambah jumla h isi untuk satu-satu topic atau niche dan mengembangkan huraian dalam setiap isi itu dengan lebih panjang lebar berserta dengan contoh tertentu.

Tip 2 : Banyakkan membaca


Apa yang anda tulis adalah apa yang anda tahu. Maksudnya setiap output pastinya ada input terlebih dahulu. Anda tidak mampu untuk menulis satu-satu topic jika anda sememangnya tidak tahu akan topic tersebut. sebagai contoh, anda banyak mengambil tahu tentang topic penjagaan bayi kerana anda banyak meluangkan masa untuk membaca topic tentang bayi. Maka agak sukar untuk anda menulis artikel berkenaan pemasaran internet dan topic blogging jika anda sendiri tidak pernah membaca tentang dunia blogging malah tidak mempunyai blog.

Oleh itu, anda hanya boleh menulis topic yang anda tahu. Bagaimana seorang penulis itu mampu untuk menulis banyak topic dan genre dalam satu masa? Ia kerana mereka menggunaka ilmu basic yang banyak di gunakan oleh ramai penulis online yang lain. Secara asanya mereka sudah tahu bagaimana untuk menulis sesebuah artikel baik dari segi menulis ayat pendahuluan, mencari isi utama dan melakukan huraian.

Apa yang perlu di cari oleh mereka ialah dengan melayari website atau blog tertentu untuk mendapatkan isi dan huraian utama. Setelah mereka berjaya mendapatkan beberapa input dari website orang lain, barulah mereka akan menulis dan mula membuat huraian mengikut gaya penulisan masing-masing.

Oleh sebab itu, cara ini akan membantu mereka menghasilkan artikel yang unik. Sebagai contoh, sebuah artikel yang bertajuk “Cara Melunaskan Hutang Tanpa Kad Kredit” boleh menjadi artikel yang unik jika ia di tulis oleh tiga orang penulis yang berbeza. Jika ketiga-tiga penulis hanya copy paste artikel datri blog yang sama untuk di letakkan di blog masing-masing, maka artikel itu tidak lagi unik. Tetapi jika input dan isi adalah sama dari blog utama namun huraian dan gaya bahasanya berbeza mengikut penulis yang berbeza, maka di sini kita akan dapat menghasilkan artikel yang unik dari ketiga-tiga mereka.

Sebab itulah kerja penulisan ini sering di berikan kepada mereka yang berminat untuk menulis kerana untuk mendapatkan artikel unik bagi tajuk tertentu, ia mungkin memerlukan sedikit perincian dan masa untuk nmenyipakannya.

Maka tidak hairan jika ramai IM yang mendapatkan khidmat menulis dari penulis untuk di muatkan ke dalam website atau blog mereka. Jika boleh anda bookmarklah mana-mana blog atau website yang boleh di jadikan rujuakan buat penulisan anda. JIka anda banyak menulis tentang topic IM, maka anda langganlah artikel dari blog dan website yang banyak memaparkan tentang dunia IM.

Tip 3 : Cuba tulis di blog sendiri


Ini juga satu langkah yang baik untuk anda mulakan kerja penulisan anda iaitu dengan menulis di blog anda sendiri terlebih dahulu. Anda boleh membina blog secara percuma di laman blogger.com. Sangat penting untuk anda tidak copy paster artikel dari blog orang lain kerana melalui blog anda sendiri, anda boleh mengasah kemahiran menulis anda dari hari ke hari.

Sharekan artikel anda di laman twitter atau facebook dan lihat apa respond orang ramai yang membaca artikel yang anda tulis. JIka respondnya bagus, maka anda boleh menawarkan servis kepada mereka yang berminat.

Dengan adanya blog anda sendiri, ia juga boleh di jadikan sebagai sumber testimony kepada ramai IM yang mahu mengambil servis dari anda. Penulisan di blog juga sangat memberi impak positif kepada penulisan anda kerana lebih banyak anda menulis, lebih mudah proses penulisan yang akan anda lakukan untuk mana-mana job yang anda dapat.

Tip 4 : Lihat dari pengalaman orang lain


Anda boleh lihat bagaimana penulis lain memberikan tawaran kepada ramai orang untuk mendapatkan artikel daripada mereka. Lihat juga bagaimana penulis tersebut menulis ayat jualan contohnya bagaimana penetapan harga di letak untuk setiap artikel mengikut jumlah perkataan. Jika boleh, anda cuba untuk menjadi pelanggan penulis tersebut dan lihat hasil kerja yang di berikan oleh mereka. Ini akan menjadi panduan buat anda apabila anda memberikan servis penulisan kepada orang ramai nanti.

Tip 5 : Menyertai website freelance


Ada banyak website freelance yang anda boleh sertai bagi menawarkan servis penulisan ini. Sebagi contoh, anda boleh menawarkan di laman web iwriter, odesk atau freelancer.

Lagi banyak website frelance yang anda tawarkan, lagi banyak peluang untuk menerima banyak job. Namun begitu, pastikan anda mengambil job mengikut kemampuan anda. Jika tidak mungkin sahaja order yang anda dapat tidak dapat di penuhi mengikut masa yang di tetapkan.

Selain daripada menjadi penulis bebas di laman freelance, anda juga boleh melakukan hal yang sama di mana-mana forum atau group di facebook apalagi jika mereka banyak membincangkan tentang topic IM dan sebagainya. Ramai IM mahu menumpukan kepada kerja pemasaran dan tidak mahu menumpukan kepada kandungan artikel. Mereka mungkin merasakan menulis adalah satu hal yang leceh kerana perlu menggunakan banyak masa bagi menghasilkan satu-satu artikel. Oleh sebab itu kerja ini akan di lepaskan kepada mereka yang menawarkan servis penulisan. Oleh itu anda di galakkan untuk menawarkan servis ini di laman forum yang mempunyai niche IM seperti forum wangcyber atau digitalpoint atau pun warriorforum.com .

Tip 6 : Penetapan harga


Sebaiknya, tawarkan harga yang biasa di tetapkan oleh ramai penulis. Contoh untuk artikel yang mempunyai words lebih dari 500 jumlah bayaran ialah RM 20.00 setiap satu, artikel yang mempunyai words 1,000 ke 1500 nilainya RM 40.00.

Semakin tinggi jumlah words, semakin besar jumlah bayarannya. Jumlah words dalam satu-satu artikel juga memberi kesan tertentu kepada sesebuah blog. Sebagai contoh, jika seorang IM itu mahu menggunakan artikel yang di tenpah untuk tujuan SEO bagi keywords tertentu, maka artikel yang mempunyai words 1,000 ke atas adalah artikel paling sesuai.

Artikel yang panjang dan unik biasanya sangat di sukai oleh google dan dengan sentuhan backlinks yang berkualiti, ia akan membantu artikel tersebut untuk mendapat ranking yang bagus di laman google dengan lebih cepat. Maka di sini, keaslian dan keunikan sesebuah artikel yang di sertakan dengan jumlah words yang banyak itu juga sangat membantu dalam menjana keuntungan bagi si pembeli artikel.

Tip 7 : Elakkan scam


Penulis artikel juga boleh menjadi seorang scammer jika itu yang dia mahu. sebagi contoh, seorang penulis mungkin banyak copy paste kandungan artikel dari website orang lain yang mana peratusan unik untuk artikel yang di hasilkan tidak sampai 30%. Maksudnya di sini 70% kandungan artikel yang ada hanya di ambil dari website orang lain.

Maka di sini pembeli artikel dari penulis tersebut akan merasa tertipu dengan hasil artikel yang mereka dapat. Ini boleh terjadi apabila penulis itu menggunakan software tertentu untuk spin kandungan artikel atau mereka juga mungkin menggunakan google translate untuk menukar satu-satu artikel dari Bahasa luar ke Bahasa tempatan. Ini juag boleh membuatkan kualiti satu-satu artikel itu menjadi tidak begitu bagus untuk di paparkan kepada orang ramai.

Oleh itu, anda perlu mengelakkan diri dari menggunakan cara ini ketika menyediakan artikel kepada orang ramai. Tidak mengapa untuk anda mendapatkan input dari website orang lain hanya sebagai isi utama, namun untuk huraian yang lebih jelas dan panjang, pastikan anda menulis mengikut hasil pemikiran dan gaya Bahasa anda sendiri. InsyaAllah cara ini sangat membantu kerja penulisan anda nanti.

Tip 8 : Perbincangan dengan pelanggan


Pelanggan anda akan mempunyai ciri-ciri yang berbeza. Ada di kalangan mereka yang mahu artikel jenis review, ada yang mahu artikel jenis tips dan juga penerangan penggunaan produk. Maka setiap daripada jenis kategori danjenis artikel itu mempunyai cara penulisan yang berbeza.

Oleh itu, lakukan perbincangan dengan mereka sebelum anda mula menulis. Ada juga pembeli yang meminta diskaun bayaran jika mereka melakukan bulk order. Hal ini juga oleh anda bincangkan dengan mereka sebelum kerja penulisan di lakukan.

Penutup :


Jika sememangnya mahu menjadi seorang penulis bebas di internet, lakukanlah ia sekarang. Menjadi seorang penulis bukan sahaja dapt membantu orang ramai bagi memudahkan kerja pemasaran mereka dan anda juga bakal mendapatkan bayaran lumayan dari orang ramai jika anda kuat berusaha, namun pada masa yang sama anda juga mampu menyebarkan ilmu kepada orang ramai.

Ini juga akan memberi manfaat buat diri anda di dunia dan akhirat kerana melalui penulisan anda, pembaca akan mendapat manfaat yang baik. Bagus kan jadi penulis? Semoga anda menjadi penulis yang sukses kelak. InsyaAllah.
Menarik tips ni. Saya nak cuba area freelance blogging. Sudah ada blog, dan sekarang tgh buat penilaian niche saya.
 
Top