Koleksi Kerenah Pelanggan Perniagaan Internet

Discussion in 'Perniagaan Internet' started by norfazli80, Jan 15, 2008.

  1. norfazli80

    norfazli80 WC Premium

    Joined:
    Sep 24, 2007
    Messages:
    511
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0 / -0
    Assalamualaikum dan selamat sejahtera...

    Dah lama rasanya saya tak mulakan thread kat sini.Saya hanya jadi pembaca setia kat WC ini :)

    Apa yang saya perhatikan,tak banyak thread yang membincangkan tentang kerenah pelanggan
    perniagaan internet.Sedangkan ilmu untuk mengendalikan kerenah pelanggan adalah penting.

    Oleh itu marilah kita sama-sama membincangkan tentang kerenah pelanggan perniagaan internet
    ini dan yang lebih penting ialah bagaimana untuk mengendalikan kerenah pelanggan ini.

    Thread ini perlu dibaca terutamanya bagi sesiapa yang ingin atau baru memulakan perniagaan internet sebagai persedian mental untuk menghadapi kerenah pelanggan.

    Diharap kawan-kawan yang pernah menjalankan perniagaan internet boleh membantu..
     
    #1 norfazli80, Jan 15, 2008
    Last edited: May 23, 2009
  2. Zamri Nanyan

    Zamri Nanyan WC Premium

    Joined:
    Jun 28, 2006
    Messages:
    1,130
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +3 / 0 / -0
    1. Pelanggan beli ebook - pembeli hantar SMS cara-cara download ebook - pelanggan tanya "lu siapa?" :)

    2. Pelanggan beli ebook - pembeli hantar email untuk download ebook - email masuk spam folder

    3. Pelanggan beli ebook - dah dapat email download - pastu lepas beberapa hari/bulan, mintak download link sekali lagi sebab email lama dah hilang.

    4. Pelanggan join affiliate program - pelanggan masuk ke dalam autoresponder untuk diajar bagaimana mempromosikan program affiliate ni - pelanggan dapat autoresponder email tapi dia menyumpah-nyumpah & mencarut-carut suruh keluarkan nama dia dari mailing list (BTW, mailing list ni double opt-in, dia sendiri yg isi borang dan link untuk unsubscribe ada kat bawah setiap email yg dihantar).

    5. Pelanggan beli ebook pasal MLM tapi tanya soalan macam mana nak buat bisnes eBay atau sewaktu dengannya. :)

    Dan banyak lagi yg interesting selama 5 tahun saya run bisnes internet ni... kadang-kadang rasa fed up dan unmotivated pun ada bila pelanggan ni kurang sikit pengetahuan dengan internet business ni.
     
  3. norfazli80

    norfazli80 WC Premium

    Joined:
    Sep 24, 2007
    Messages:
    511
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0 / -0
    Terima kasih saudara Zamri Nanyan
    Info yang bagus...
    Saya sebenarnya memang nak belajar untuk memahami kerenah-kerenah pelanggan ni. :)
     
  4. taiping_online

    taiping_online WC Premium

    Joined:
    Dec 31, 2006
    Messages:
    1,291
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    0
    Occupation:
    student
    Ratings:
    +2 / 0 / -0
    karenah 1#: ada sorang tu hantar kat email minta page download sedangkan dia blum bayar. ckp dah bayar tapi bila cek belum bayar... cam manalah nak tipu kalo saya guna PayPal :D

    karenah 2#: Saya tawar e-book percuma. Dah download, dia trus unsubscribe mailing list. memang sakit hati wo... ;)
     
  5. ijamidayu

    ijamidayu WC Premium

    Joined:
    Oct 11, 2007
    Messages:
    3,037
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Occupation:
    Photographer | eBay Trader & Trainer
    Ratings:
    +1 / 0 / -0
    mcm bro zamri ngan taiping memang bnyk kerenah cam2.. biasa la depa nak untung jer..dengan perkongsian otai2 saya dpt jugak belaja..tq.. :D
     
  6. shuth

    shuth Administrator

    Joined:
    Dec 13, 2005
    Messages:
    2,890
    Likes Received:
    20
    Trophy Points:
    0
    Occupation:
    Shuth Network Sdn. Bhd.
    Ratings:
    +20 / 0 / -0
    Ada pelanggan berminat dengan produk yang dijual secara online, tetapi tak nak beli secara online.. dia nak JUMPA dan bayar secara direct.. alasannya, tak percaya online payment..

    Bila dah jumpa.. tak beli pun.. tapi sibuk cerita pasal biz MLM dia. Suruh join jadi downline... cis!.
     
  7. Labanon

    Labanon WC Premium

    Joined:
    Jul 14, 2006
    Messages:
    1,781
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    0
    Occupation:
    Student
    Ratings:
    +5 / 0 / -0
    saya jual ebook buat dua pakej.. Pakej A(RM20) dan Pakej B(RM30)... dia pesan pakej B.. then bila dah dapat dia mintak balik RM10 dengan alasan tersilap pakej... hmm
     
  8. Abooain

    Abooain WC Premium

    Joined:
    Jan 30, 2007
    Messages:
    756
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Occupation:
    Fulltime IM & Freelancer
    Ratings:
    +1 / 0 / -0
    Karenah #1 : Beli pakej grafik tetapi tak tahu kenapa beli pakej tersebut, pah tu asyik tekan kita agar ajar cara guna.... Moral : Perlu ketahui kenapa atau perlu atau tidak sesuatu produk tersebut sebelum membelinya.

    Karenah #2 : Beli produk kemdian dah download tapi merungut produk tak bagus sebab tak boleh buka. Saya tanya dah ada perisian Zip ke? Dia tanya balik "Apa tu"? Sedangkan perisian tu saya dah buatkan link di page download!!!

    Karenah #3 : Beli produk Grafik tapi tak kenal perisian Adobe (.psd) sedangkan dah ditulis berkali-kali format .psd untuk Adobe.
     
  9. cimok

    cimok WC Premium

    Joined:
    Dec 29, 2005
    Messages:
    187
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0 / -0
    satu pengalaman yang menarik....ada tak pelanggan yang ajak dating :D
     
  10. norfazli80

    norfazli80 WC Premium

    Joined:
    Sep 24, 2007
    Messages:
    511
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0 / -0
    Kesabaran amat penting dalam menghadapi kerenah pelanggan. :rolleyes:
     
  11. Adnin

    Adnin WC Premium

    Joined:
    Mar 19, 2007
    Messages:
    1,189
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    0
    Occupation:
    Student
    Ratings:
    +3 / 0 / -0
    Point yang kedua nih saya baru jer kena.

    2 Minggu lepas ada prospek telefon mak saya cakap berminat dengan ebook. Then nak datang rumah pasal rumah dekat (kulim) , bila datang terus dia cakap dia nak supply kilang sana sini, sekolah sana sini, cara dia cakap tu "fuhh mudah giler biznes air soya nih !" dia nak jumpa direct sebab nak beli terus , dah jumpa tak beli pun, pastu cakap plak nanti bank-in duit online . (ragam nya)

    Satu lagi kes . Siap hantar tiket support lagi cakap "Not Receive Material" , skali saya kata , kalau dah beli , ikut credit card/debit card/paypal automatic masuk ke page download.

    Masuk affiliate pastu tanya kita mana nak download banner? macamna nak tengok downline? (sejak bila affiliate ada pecen downline-downline nih?)

    Dah bagi ebook free , ada lah tersilap skit kat ebook tu, dia cakap "kalau nak bagi pun elok2 lah, ni tak ikhlas namanya" (sesuker dia jer nak tentukan orang lain ikhlas ker tidak)

    Dah buat payment tapi tak hantar-hantar borang pengesahan pembayaran. Ini lagi kes , mana nak contact?

    Dulu masa meniaga pasar malam jual nasi tomato ; pergi gerai kita dia siap belek-belek lagi daging ayam dalam bekas tu (cam pilih baju lah pulak :D) pastu dia cakap "saya nak yang nih" dia pilih bahagian daging ayam lain !

    Dulu masa meniaga air soya kat pasar malam , "ecek nak air soya , kurang manis , ais kurang , air banyak 50cen" (selamba gila mintak camlah dia bayar 1rm) pastu bapak saya kurangkan air jadi termanis! dah dia cakap" ecek manis lah , tambah air lagi!"
     
  12. reezluv

    reezluv WC Premium

    Joined:
    Jun 5, 2006
    Messages:
    4,009
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    0
    Occupation:
    blogger
    Ratings:
    +4 / 0 / -0
    saya plak,

    ni pasal tempah logo:

    erm..masa sebelum tanya customer tu dan dah siap bagi point lagi yang mana patut diberikan description..terutamanya tentang color.bile ditanya..ikut suka hati la..die takde color pilihan..so bile dah dibuat tu..tetibe plak die kata nak kaler yang gelap skek..pastu bile dah diberi kaler yang diinginkan..tetibe plak nak tukar konsep logo..bile dah tukar konsep,suh tukar lagi kaler logo tu..so..tukar la lagi kaler logo tu..pastu die kata nak tgk logo yang lain plak..aiseh..kalau bayar USd100 untuk satu logo tu tak kisah la sangat..tapi ni pun aku offer murah jerk..huhu..ni la customer paling lama sekali aku deal..almost 2 month..banyak benor karenahnya..hehe
     
  13. mybee

    mybee New Member

    Joined:
    Jan 7, 2006
    Messages:
    500
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +2 / 0 / -0
    reezluz..ko sama dengan aku.Aku dah sebulan tak selesai lagi dengan mamat sorang nih.Ubah sana ubah sinih,kaler sana cerah sikit la,gelap sikit la.Macam macam.

    Aku lebih kurang sama dengan reezluz sbb sama dlm bab design.Tapi yang aku suka,setiap kali dia soh ubah ubah tuh ,dia akan up kan harga,bkn aku yang up.Ada dari $5 boleh jadi $60.

    Apa pun customer service kene best dan layanan paling pro perlu diberikan.

    Im just a Noobs ..
     
  14. titaniumhijau

    titaniumhijau New Member

    Joined:
    Aug 19, 2006
    Messages:
    2,533
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    0
    Occupation:
    Part Time Blogger
    Ratings:
    +4 / 0 / -0
    Hehe..aku lagi best!

    Tapi malas nak cite. Perangai pelanggan ni banyak karenah..

    "Aku kata baca e-book tu betul2. ni tak, lum baca sampai habis. Dah bising cakap bukan-bukan.."

    "Lum beli e-book aku. Tapi dah tanye isi kandungan e-book. Ler, nak tau. gi beli, baca. Beruntung ko aku bagi service tolong terang lepas beli e-book ni dengan YM..dah dapat service free. Mintak aku buatkan pulak untuk site dia? Ler. Kalau ko bayau takpe..tapi mintak free. Pastu dah la habiskan masa aku."

    Antara dialog aku dengan mamat mana ntah kat YM. AKu tanye nama bukannya nak bagitau. Takut ke hah?? Bukan aku nak saman malu pun..

    Ada lagi satu. Dengan cina mana nta. Dia nak beli e-book aku. Tp tak register lagi wangcyber. Pastu, tanya. harga berapa. Aku bagitau harga sebenar. Pastu die cakap, i tengok u offer kt wangcyber rm20. Ler..dah tau tanye lagi watpe bengong! Pastu cakap rm20 mahal. Aku dah kurangkan pun mahal lagi? Abis yg ko untung mahal2 dari adsense tu watpe duitnya? ( dia cite sebelum tu tiap2 bulan untung adsense 4 ribu). Ada gak yang kene siku potong nih..tak tahan gak kekadang. Tapi abaikan jela..nila dunia. Kalau kita bagi service YM, memang mcm2 la soalan. Pasni, aku caj ajela. Senang cite..

    Apapun. Bawak bersabar jela. Tu lum masuk cite yg kaki bodek tu. Nak mintak free pun ada..Sabar, sabar..
     
  15. reezluv

    reezluv WC Premium

    Joined:
    Jun 5, 2006
    Messages:
    4,009
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    0
    Occupation:
    blogger
    Ratings:
    +4 / 0 / -0
    itu die up harga takpe la jugak..hehe..sejuk skek ati..kalau nak harga murah..tapi kualiti nak tahap pro..hehe..memacam..tapi itu semua dugaan..:)
     
  16. Adnin

    Adnin WC Premium

    Joined:
    Mar 19, 2007
    Messages:
    1,189
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    0
    Occupation:
    Student
    Ratings:
    +3 / 0 / -0
    Cobaan . Cowwwwbaaaan :D
     
  17. norfazli80

    norfazli80 WC Premium

    Joined:
    Sep 24, 2007
    Messages:
    511
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0 / -0
    Pada pendapat saya,sebelum seseorang itu memulakan perniagaan internet.Mereka harus menerima hakikat bahawa mereka perlu berdepan dengan kerenah pelanggan.

    Pelanggan adalah manusia.Anda juga sebenarnya adalah pelanggan apabila anda membeli produk atau perkhidmatan di sesebuah perniagaan internet yang lain :)

    Tak semua pelanggan bermasalah.Namun persediaan mental amat perlu bagi menghadapi pelanggan yang bermasalah ini.
     
  18. blalang

    blalang WC Premium

    Joined:
    Jan 13, 2007
    Messages:
    348
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0 / -0
    1. Aku jual script peel away ads dengan harga murah tetapi sorang customer ni asyik tak puas hati sbb tak pandai nak buat kat site dia. Salah aku ke? sedangkan aku install senang jer follow manual dia.

    2. Isi borang iklan kat aku tapi sebenarnya nak tanya pasal benda lain. Ni paling ramai huhu

    3. Beli product MRR aku, lepas tu dah tak boleh jual balik kata aku tipu. Memanglah ebook MRR,sebenarnya utk kegunaan sendiri cuma kelebihan MRR tu boleh jual balik tak semestinya beli ebook tu nak jual balik jer.
     
  19. acul1982

    acul1982 New Member

    Joined:
    Mar 13, 2007
    Messages:
    118
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Occupation:
    Computech
    Ratings:
    +0 / 0 / -0
    Saya pasang senang je..takde masalah..susah kalo customer ni jenis buta IT :)
     
  20. starline

    starline New Member

    Joined:
    Jan 16, 2007
    Messages:
    302
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0 / -0
    1. Ada pelanggan dah beli dan dah download tapi lambat sebab pakai dial-up.Last-last kena hantar pakai CD sebab dia mintak.saya pun hantar sebab saya jaga ati pelanggan.

    2. Ada yang tak boleh download walapun dah bagi link tu.Last2 bagi URL guna SMS.

    3. Ada yang nak bentuk buku macam buku teks sekolah.Suruh bukukan.

    4. Yang paling best,ada yang nak beli semua ebook saya pasal komputer.Kalau ada sepuluh,sepuluh ebook nak.Tapi tak ada banyak tu.tu yang semangat nak buat banyak lagi ebook pasal komputer.
     

Share This Page